Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Contextus (Fortaleza. Online) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316 |
Resumo: | This study aims to integrate and consolidate academic knowledge about stories in management education. This research is based on a systematic review of national and international academic production. The analysis of identified research resulted in three central categories to explain the field: relevance (communication, engagement, creativity, politics, change, moral, and emotion), knowledge (typologies of stories, management practices, and teaching strategies and learning), and perspectives (storytelling and story writing). By elaborating a structured view of stories in management education, the results of this research contribute to structure, to stimulate, and to guide future research. |
id |
UFC-12_b02c2a136e56a11823727de9c18ad8b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/82316 |
network_acronym_str |
UFC-12 |
network_name_str |
Contextus (Fortaleza. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives Historias de enseñanza y aprendizaje en administración: Relevancia, conocimientos y perspectivas Histórias no ensino e aprendizagem em administração: Relevância, conhecimentos e perspectivas management educationstoriesnarrativeteaching in managementstory creationeducação em administraçãohistóriasnarrativaensino em administraçãocriação de históriasenseñanza de la administracióncuentosnarrativoenseñanza en administracióncreación de la historiaThis study aims to integrate and consolidate academic knowledge about stories in management education. This research is based on a systematic review of national and international academic production. The analysis of identified research resulted in three central categories to explain the field: relevance (communication, engagement, creativity, politics, change, moral, and emotion), knowledge (typologies of stories, management practices, and teaching strategies and learning), and perspectives (storytelling and story writing). By elaborating a structured view of stories in management education, the results of this research contribute to structure, to stimulate, and to guide future research. El propósito de este artículo es integrar y consolidar el conocimiento académico sobre las historias en la enseñanza y el aprendizaje en la administración. La investigación se basa en una revisión sistemática de la producción académica nacional e internacional. El análisis de las encuestas identificadas resultó en tres categorías centrales para describir y explicar el campo: relevancia (comunicación, compromiso, creatividad, politica, cambio, moral y emoción), conocimiento (tipos de historias, prácticas de gestión y estrategias de enseñanza y aprendizaje), y perspectivas (narrativa y creación). Al elaborar una visión estructurada de las historias en la enseñanza y el aprendizaje en la administración, los resultados de esta investigación contribuyen a estructurar, estimular y orientar futuras investigaciones. O objetivo deste artigo é integrar e consolidar o conhecimento acadêmico sobre histórias no ensino e aprendizagem em administração. A pesquisa se sustenta em uma revisão sistemática da produção acadêmica nacional e internacional. A análise das pesquisas identificadas gerou como resultado três categorias centrais para explicar o campo: relevâncias (comunicação, engajamento, criatividade, política, mudança, moral e emoção), conhecimentos (tipologias de histórias, de práticas de gestão e de estratégias de ensino e aprendizagem) e perspectivas (contação e criação de histórias). Ao elaborar uma visão estruturada das histórias no ensino e aprendizagem em administração, os resultados desta pesquisa contribuem para estruturar, estimular e orientar a realização de pesquisas futuras. FEAAC/UFC2023-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/8231610.19094/contextus.2023.82316Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21: jan/dez 2023; e82316Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21: jan/dez 2023; e82316Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21: jan/dez 2023; e823162178-92581678-2089reponame:Contextus (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCengporhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/243250http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/243251http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250178http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250179http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250180http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250181Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Rocha, Camilla NettoDavel, Eduardo2024-02-19T20:19:31Zoai:periodicos.ufc:article/82316Revistahttp://periodicos.ufc.br/contextusPUBhttp://periodicos.ufc.br/contextus/oairevistacontextus@ufc.br2178-92581678-2089opendoar:2024-02-19T20:19:31Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives Historias de enseñanza y aprendizaje en administración: Relevancia, conocimientos y perspectivas Histórias no ensino e aprendizagem em administração: Relevância, conhecimentos e perspectivas |
title |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives |
spellingShingle |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives Rocha, Camilla Netto management education stories narrative teaching in management story creation educação em administração histórias narrativa ensino em administração criação de histórias enseñanza de la administración cuentos narrativo enseñanza en administración creación de la historia |
title_short |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives |
title_full |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives |
title_fullStr |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives |
title_full_unstemmed |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives |
title_sort |
Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives |
author |
Rocha, Camilla Netto |
author_facet |
Rocha, Camilla Netto Davel, Eduardo |
author_role |
author |
author2 |
Davel, Eduardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Camilla Netto Davel, Eduardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
management education stories narrative teaching in management story creation educação em administração histórias narrativa ensino em administração criação de histórias enseñanza de la administración cuentos narrativo enseñanza en administración creación de la historia |
topic |
management education stories narrative teaching in management story creation educação em administração histórias narrativa ensino em administração criação de histórias enseñanza de la administración cuentos narrativo enseñanza en administración creación de la historia |
description |
This study aims to integrate and consolidate academic knowledge about stories in management education. This research is based on a systematic review of national and international academic production. The analysis of identified research resulted in three central categories to explain the field: relevance (communication, engagement, creativity, politics, change, moral, and emotion), knowledge (typologies of stories, management practices, and teaching strategies and learning), and perspectives (storytelling and story writing). By elaborating a structured view of stories in management education, the results of this research contribute to structure, to stimulate, and to guide future research. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316 10.19094/contextus.2023.82316 |
url |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316 |
identifier_str_mv |
10.19094/contextus.2023.82316 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/243250 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/243251 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250178 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250179 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250180 http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250181 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FEAAC/UFC |
publisher.none.fl_str_mv |
FEAAC/UFC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21: jan/dez 2023; e82316 Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21: jan/dez 2023; e82316 Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21: jan/dez 2023; e82316 2178-9258 1678-2089 reponame:Contextus (Fortaleza. Online) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Contextus (Fortaleza. Online) |
collection |
Contextus (Fortaleza. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacontextus@ufc.br |
_version_ |
1798045750931750912 |