Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Camilla Netto
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Davel, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Contextus (Fortaleza. Online)
Texto Completo: http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316
Resumo: This study aims to integrate and consolidate academic knowledge about stories in management education. This research is based on a systematic review of national and international academic production. The analysis of identified research resulted in three central categories to explain the field: relevance (communication, engagement, creativity, politics, change, moral, and emotion), knowledge (typologies of stories, management practices, and teaching strategies and learning), and perspectives (storytelling and story writing). By elaborating a structured view of stories in management education, the results of this research contribute to structure, to stimulate, and to guide future research. 
id UFC-12_b02c2a136e56a11823727de9c18ad8b9
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/82316
network_acronym_str UFC-12
network_name_str Contextus (Fortaleza. Online)
repository_id_str
spelling Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives Historias de enseñanza y aprendizaje en administración: Relevancia, conocimientos y perspectivas Histórias no ensino e aprendizagem em administração: Relevância, conhecimentos e perspectivas management educationstoriesnarrativeteaching in managementstory creationeducação em administraçãohistóriasnarrativaensino em administraçãocriação de históriasenseñanza de la administracióncuentosnarrativoenseñanza en administracióncreación de la historiaThis study aims to integrate and consolidate academic knowledge about stories in management education. This research is based on a systematic review of national and international academic production. The analysis of identified research resulted in three central categories to explain the field: relevance (communication, engagement, creativity, politics, change, moral, and emotion), knowledge (typologies of stories, management practices, and teaching strategies and learning), and perspectives (storytelling and story writing). By elaborating a structured view of stories in management education, the results of this research contribute to structure, to stimulate, and to guide future research. El propósito de este artículo es integrar y consolidar el conocimiento académico sobre las historias en la enseñanza y el aprendizaje en la administración. La investigación se basa en una revisión sistemática de la producción académica nacional e internacional. El análisis de las encuestas identificadas resultó en tres categorías centrales para describir y explicar el campo: relevancia (comunicación, compromiso, creatividad, politica, cambio, moral y emoción), conocimiento (tipos de historias, prácticas de gestión y estrategias de enseñanza y aprendizaje), y perspectivas (narrativa y creación). Al elaborar una visión estructurada de las historias en la enseñanza y el aprendizaje en la administración, los resultados de esta investigación contribuyen a estructurar, estimular y orientar futuras investigaciones. O objetivo deste artigo é integrar e consolidar o conhecimento acadêmico sobre histórias no ensino e aprendizagem em administração. A pesquisa se sustenta em uma revisão sistemática da produção acadêmica nacional e internacional. A análise das pesquisas identificadas gerou como resultado três categorias centrais para explicar o campo: relevâncias (comunicação, engajamento, criatividade, política, mudança, moral e emoção), conhecimentos (tipologias de histórias, de práticas de gestão e de estratégias de ensino e aprendizagem) e perspectivas (contação e criação de histórias). Ao elaborar uma visão estruturada das histórias no ensino e aprendizagem em administração, os resultados desta pesquisa contribuem para estruturar, estimular e orientar a realização de pesquisas futuras. FEAAC/UFC2023-07-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/ziphttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/8231610.19094/contextus.2023.82316Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21: jan/dez 2023; e82316Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21: jan/dez 2023; e82316Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21: jan/dez 2023; e823162178-92581678-2089reponame:Contextus (Fortaleza. Online)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCengporhttp://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/243250http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/243251http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250178http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250179http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250180http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250181Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Rocha, Camilla NettoDavel, Eduardo2024-02-19T20:19:31Zoai:periodicos.ufc:article/82316Revistahttp://periodicos.ufc.br/contextusPUBhttp://periodicos.ufc.br/contextus/oairevistacontextus@ufc.br2178-92581678-2089opendoar:2024-02-19T20:19:31Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
Historias de enseñanza y aprendizaje en administración: Relevancia, conocimientos y perspectivas
Histórias no ensino e aprendizagem em administração: Relevância, conhecimentos e perspectivas
title Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
spellingShingle Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
Rocha, Camilla Netto
management education
stories
narrative
teaching in management
story creation
educação em administração
histórias
narrativa
ensino em administração
criação de histórias
enseñanza de la administración
cuentos
narrativo
enseñanza en administración
creación de la historia
title_short Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
title_full Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
title_fullStr Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
title_full_unstemmed Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
title_sort Stories in management education: Relevance, insights, and perspectives
author Rocha, Camilla Netto
author_facet Rocha, Camilla Netto
Davel, Eduardo
author_role author
author2 Davel, Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Camilla Netto
Davel, Eduardo
dc.subject.por.fl_str_mv management education
stories
narrative
teaching in management
story creation
educação em administração
histórias
narrativa
ensino em administração
criação de histórias
enseñanza de la administración
cuentos
narrativo
enseñanza en administración
creación de la historia
topic management education
stories
narrative
teaching in management
story creation
educação em administração
histórias
narrativa
ensino em administração
criação de histórias
enseñanza de la administración
cuentos
narrativo
enseñanza en administración
creación de la historia
description This study aims to integrate and consolidate academic knowledge about stories in management education. This research is based on a systematic review of national and international academic production. The analysis of identified research resulted in three central categories to explain the field: relevance (communication, engagement, creativity, politics, change, moral, and emotion), knowledge (typologies of stories, management practices, and teaching strategies and learning), and perspectives (storytelling and story writing). By elaborating a structured view of stories in management education, the results of this research contribute to structure, to stimulate, and to guide future research. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316
10.19094/contextus.2023.82316
url http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316
identifier_str_mv 10.19094/contextus.2023.82316
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/243250
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/243251
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250178
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250179
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250180
http://periodicos.ufc.br/contextus/article/view/82316/250181
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista: apenas para a 1a. publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv FEAAC/UFC
publisher.none.fl_str_mv FEAAC/UFC
dc.source.none.fl_str_mv Contextus - Contemporary Journal of Economics and Management; Vol. 21: jan/dez 2023; e82316
Contextus – Revista Contemporánea de Economía y Gestión; Vol. 21: jan/dez 2023; e82316
Contextus – Revista Contemporânea de Economia e Gestão; v. 21: jan/dez 2023; e82316
2178-9258
1678-2089
reponame:Contextus (Fortaleza. Online)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Contextus (Fortaleza. Online)
collection Contextus (Fortaleza. Online)
repository.name.fl_str_mv Contextus (Fortaleza. Online) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv revistacontextus@ufc.br
_version_ 1798045750931750912