TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muhringer Volpe, Maíra
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883
Resumo: Brazilian versions of talk shows with psychologists on stage, broadcast on television and radio (with recordings performed in a theater), are good access ways to the discussion of cultural practices and the taste if the people and social groups that comprise it were considered. Especially considering the productions of "Casos de Família" (SBT), "Marcia" (Bandeirantes) and "No Divã do Gikovate" (CBN), this paper will discuss some meanings attributed by these agents to their participation in order to illuminate not only symbolic hierarchies, but the dimensions of domination and violence symbolic to which they are submitted.
id UFC-6_b653578103e79cb99ae679470f1a174f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/18883
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacyPrograma de Auditório como uma Prática Cultural: gosto de classe, hierarquia simbólica e legitimidade culturalTalk showsTasteCultural ConsumptionPrograma de AuditórioGosto de ClasseConsumo CulturalBrazilian versions of talk shows with psychologists on stage, broadcast on television and radio (with recordings performed in a theater), are good access ways to the discussion of cultural practices and the taste if the people and social groups that comprise it were considered. Especially considering the productions of "Casos de Família" (SBT), "Marcia" (Bandeirantes) and "No Divã do Gikovate" (CBN), this paper will discuss some meanings attributed by these agents to their participation in order to illuminate not only symbolic hierarchies, but the dimensions of domination and violence symbolic to which they are submitted.Versões brasileiras de programas de auditório com psicólogos no palco, veiculados na televisão aberta e na rádio (com as gravações realizadas num teatro), são vias de acesso profícuas à discussão das práticas culturais e do gosto se forem consideradas as pessoas e os grupos sociais que as integram. Tomando especialmente as produções de Casos de Família (SBT) e Márcia (Bandeirantes), bem como a de No Divã do Gikovate (CBN), discutir-se-ão alguns dos sentidos atribuídos por esses agentes à sua participação, a fim de iluminar não somente hierarquias simbólicas, porém as dimensões de dominação e de violência simbólicas às quais estão submetidos.Universidade Federal do Ceará2017-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 48 No. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 48 Núm. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125Revista de Ciências Sociais; v. 48 n. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-1252318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883/29614Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuhringer Volpe, Maíra2018-05-04T20:15:39Zoai:periodicos.ufc:article/18883Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-05-04T20:15:39Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
Programa de Auditório como uma Prática Cultural: gosto de classe, hierarquia simbólica e legitimidade cultural
title TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
spellingShingle TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
Muhringer Volpe, Maíra
Talk shows
Taste
Cultural Consumption
Programa de Auditório
Gosto de Classe
Consumo Cultural
title_short TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
title_full TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
title_fullStr TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
title_full_unstemmed TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
title_sort TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
author Muhringer Volpe, Maíra
author_facet Muhringer Volpe, Maíra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muhringer Volpe, Maíra
dc.subject.por.fl_str_mv Talk shows
Taste
Cultural Consumption
Programa de Auditório
Gosto de Classe
Consumo Cultural
topic Talk shows
Taste
Cultural Consumption
Programa de Auditório
Gosto de Classe
Consumo Cultural
description Brazilian versions of talk shows with psychologists on stage, broadcast on television and radio (with recordings performed in a theater), are good access ways to the discussion of cultural practices and the taste if the people and social groups that comprise it were considered. Especially considering the productions of "Casos de Família" (SBT), "Marcia" (Bandeirantes) and "No Divã do Gikovate" (CBN), this paper will discuss some meanings attributed by these agents to their participation in order to illuminate not only symbolic hierarchies, but the dimensions of domination and violence symbolic to which they are submitted.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883/29614
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 48 No. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 48 Núm. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125
Revista de Ciências Sociais; v. 48 n. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698947354132480