TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883 |
Resumo: | Brazilian versions of talk shows with psychologists on stage, broadcast on television and radio (with recordings performed in a theater), are good access ways to the discussion of cultural practices and the taste if the people and social groups that comprise it were considered. Especially considering the productions of "Casos de Família" (SBT), "Marcia" (Bandeirantes) and "No Divã do Gikovate" (CBN), this paper will discuss some meanings attributed by these agents to their participation in order to illuminate not only symbolic hierarchies, but the dimensions of domination and violence symbolic to which they are submitted. |
id |
UFC-6_b653578103e79cb99ae679470f1a174f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/18883 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacyPrograma de Auditório como uma Prática Cultural: gosto de classe, hierarquia simbólica e legitimidade culturalTalk showsTasteCultural ConsumptionPrograma de AuditórioGosto de ClasseConsumo CulturalBrazilian versions of talk shows with psychologists on stage, broadcast on television and radio (with recordings performed in a theater), are good access ways to the discussion of cultural practices and the taste if the people and social groups that comprise it were considered. Especially considering the productions of "Casos de Família" (SBT), "Marcia" (Bandeirantes) and "No Divã do Gikovate" (CBN), this paper will discuss some meanings attributed by these agents to their participation in order to illuminate not only symbolic hierarchies, but the dimensions of domination and violence symbolic to which they are submitted.Versões brasileiras de programas de auditório com psicólogos no palco, veiculados na televisão aberta e na rádio (com as gravações realizadas num teatro), são vias de acesso profícuas à discussão das práticas culturais e do gosto se forem consideradas as pessoas e os grupos sociais que as integram. Tomando especialmente as produções de Casos de Família (SBT) e Márcia (Bandeirantes), bem como a de No Divã do Gikovate (CBN), discutir-se-ão alguns dos sentidos atribuídos por esses agentes à sua participação, a fim de iluminar não somente hierarquias simbólicas, porém as dimensões de dominação e de violência simbólicas às quais estão submetidos.Universidade Federal do Ceará2017-06-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 48 No. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 48 Núm. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125Revista de Ciências Sociais; v. 48 n. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-1252318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883/29614Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessMuhringer Volpe, Maíra2018-05-04T20:15:39Zoai:periodicos.ufc:article/18883Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-05-04T20:15:39Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy Programa de Auditório como uma Prática Cultural: gosto de classe, hierarquia simbólica e legitimidade cultural |
title |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy |
spellingShingle |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy Muhringer Volpe, Maíra Talk shows Taste Cultural Consumption Programa de Auditório Gosto de Classe Consumo Cultural |
title_short |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy |
title_full |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy |
title_fullStr |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy |
title_full_unstemmed |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy |
title_sort |
TV Show like a Cultural Practice: the social class taste, symbolic hierarchy and cultural legitimacy |
author |
Muhringer Volpe, Maíra |
author_facet |
Muhringer Volpe, Maíra |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Muhringer Volpe, Maíra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Talk shows Taste Cultural Consumption Programa de Auditório Gosto de Classe Consumo Cultural |
topic |
Talk shows Taste Cultural Consumption Programa de Auditório Gosto de Classe Consumo Cultural |
description |
Brazilian versions of talk shows with psychologists on stage, broadcast on television and radio (with recordings performed in a theater), are good access ways to the discussion of cultural practices and the taste if the people and social groups that comprise it were considered. Especially considering the productions of "Casos de Família" (SBT), "Marcia" (Bandeirantes) and "No Divã do Gikovate" (CBN), this paper will discuss some meanings attributed by these agents to their participation in order to illuminate not only symbolic hierarchies, but the dimensions of domination and violence symbolic to which they are submitted. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-06-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/18883/29614 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 48 No. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 48 Núm. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125 Revista de Ciências Sociais; v. 48 n. 1 (2017): Consumo Cultural no Brasil Contemporâneo; 89-125 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1799698947354132480 |