Urban Visibilities and Invisibilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Ricardo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ciências Sociais
Texto Completo: http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677
Resumo: The question of image and visibility in urban areas has been treated by several authors. In fact, the issue of visibility is a major issue when we think about the city. This is particularly evident in a society that many have defi ned as ocular centric, immersed in images and visual technologies. The urban territory is no exception to this condition. The city’s communicational ecosystem is marked by a profusion of different messages ranging from billboards to advertising and political posters, from shop windows to pixos and graffi ti. When we think of phenomena such as graffi ti or urban art it is important to consider how these fi t into the urban visual culture and how they articulate with other communication processes and circuits. In this article I intend to precisely refl ect on these issues focusing on the condition of the (in) visibility in the city
id UFC-6_e077d90dc6658926c61d9f13bf2a4e33
oai_identifier_str oai:periodicos.ufc:article/5677
network_acronym_str UFC-6
network_name_str Revista de Ciências Sociais
repository_id_str
spelling Urban Visibilities and InvisibilitiesVisibilidades e Invisibilidades UrbanasVisual CultureVisibilityCityGraffitiUrban ArtCultura VisualVisibilidadeCidadeGraffitiArte UrbanaThe question of image and visibility in urban areas has been treated by several authors. In fact, the issue of visibility is a major issue when we think about the city. This is particularly evident in a society that many have defi ned as ocular centric, immersed in images and visual technologies. The urban territory is no exception to this condition. The city’s communicational ecosystem is marked by a profusion of different messages ranging from billboards to advertising and political posters, from shop windows to pixos and graffi ti. When we think of phenomena such as graffi ti or urban art it is important to consider how these fi t into the urban visual culture and how they articulate with other communication processes and circuits. In this article I intend to precisely refl ect on these issues focusing on the condition of the (in) visibility in the cityA questão da imagem e da visibilidade em meio urbano tem sido tratada por div ersos autores. Na verdade, a visibilidade é uma questão maior quando pensamos na cidade. Esta questão é particularmente evidente numa sociedadeque muitos têm defi nido como ocularcêntrica, imersa em imagens e tecnologias visuais. O território urbano não foge a esta condição. O ecossistema comunicacional citadino é marcado por uma profusão de mensagens de diversaordem, dos outdoors aos cartazes publicitários e políticos, às vitrines de lojas, passando pelo pixo e graffi ti. Quando pensamos em fenómenos como o graffiti ou arte urbana é importante considerar como este fenómeno se enquadra na cultura visual urbana e como se articula com outros processos e circuitos de comunicação. Neste artigo pretendo, precisamente, reflectir sobre estas questões a partir da condição da (in)visibilidade na cidade.Universidade Federal do Ceará2016-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 47 No. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 47 Núm. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76Revista de Ciências Sociais; v. 47 n. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-762318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677/4073Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Ricardo2018-05-09T13:12:31Zoai:periodicos.ufc:article/5677Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-05-09T13:12:31Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Urban Visibilities and Invisibilities
Visibilidades e Invisibilidades Urbanas
title Urban Visibilities and Invisibilities
spellingShingle Urban Visibilities and Invisibilities
Campos, Ricardo
Visual Culture
Visibility
City
Graffiti
Urban Art
Cultura Visual
Visibilidade
Cidade
Graffiti
Arte Urbana
title_short Urban Visibilities and Invisibilities
title_full Urban Visibilities and Invisibilities
title_fullStr Urban Visibilities and Invisibilities
title_full_unstemmed Urban Visibilities and Invisibilities
title_sort Urban Visibilities and Invisibilities
author Campos, Ricardo
author_facet Campos, Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Visual Culture
Visibility
City
Graffiti
Urban Art
Cultura Visual
Visibilidade
Cidade
Graffiti
Arte Urbana
topic Visual Culture
Visibility
City
Graffiti
Urban Art
Cultura Visual
Visibilidade
Cidade
Graffiti
Arte Urbana
description The question of image and visibility in urban areas has been treated by several authors. In fact, the issue of visibility is a major issue when we think about the city. This is particularly evident in a society that many have defi ned as ocular centric, immersed in images and visual technologies. The urban territory is no exception to this condition. The city’s communicational ecosystem is marked by a profusion of different messages ranging from billboards to advertising and political posters, from shop windows to pixos and graffi ti. When we think of phenomena such as graffi ti or urban art it is important to consider how these fi t into the urban visual culture and how they articulate with other communication processes and circuits. In this article I intend to precisely refl ect on these issues focusing on the condition of the (in) visibility in the city
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677
url http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677/4073
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 47 No. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76
Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 47 Núm. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76
Revista de Ciências Sociais; v. 47 n. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76
2318-4620
0041-8862
reponame:Revista de Ciências Sociais
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Revista de Ciências Sociais
collection Revista de Ciências Sociais
repository.name.fl_str_mv Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv ||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br
_version_ 1799698947029073920