Urban Visibilities and Invisibilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ciências Sociais |
Texto Completo: | http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677 |
Resumo: | The question of image and visibility in urban areas has been treated by several authors. In fact, the issue of visibility is a major issue when we think about the city. This is particularly evident in a society that many have defi ned as ocular centric, immersed in images and visual technologies. The urban territory is no exception to this condition. The city’s communicational ecosystem is marked by a profusion of different messages ranging from billboards to advertising and political posters, from shop windows to pixos and graffi ti. When we think of phenomena such as graffi ti or urban art it is important to consider how these fi t into the urban visual culture and how they articulate with other communication processes and circuits. In this article I intend to precisely refl ect on these issues focusing on the condition of the (in) visibility in the city |
id |
UFC-6_e077d90dc6658926c61d9f13bf2a4e33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufc:article/5677 |
network_acronym_str |
UFC-6 |
network_name_str |
Revista de Ciências Sociais |
repository_id_str |
|
spelling |
Urban Visibilities and InvisibilitiesVisibilidades e Invisibilidades UrbanasVisual CultureVisibilityCityGraffitiUrban ArtCultura VisualVisibilidadeCidadeGraffitiArte UrbanaThe question of image and visibility in urban areas has been treated by several authors. In fact, the issue of visibility is a major issue when we think about the city. This is particularly evident in a society that many have defi ned as ocular centric, immersed in images and visual technologies. The urban territory is no exception to this condition. The city’s communicational ecosystem is marked by a profusion of different messages ranging from billboards to advertising and political posters, from shop windows to pixos and graffi ti. When we think of phenomena such as graffi ti or urban art it is important to consider how these fi t into the urban visual culture and how they articulate with other communication processes and circuits. In this article I intend to precisely refl ect on these issues focusing on the condition of the (in) visibility in the cityA questão da imagem e da visibilidade em meio urbano tem sido tratada por div ersos autores. Na verdade, a visibilidade é uma questão maior quando pensamos na cidade. Esta questão é particularmente evidente numa sociedadeque muitos têm defi nido como ocularcêntrica, imersa em imagens e tecnologias visuais. O território urbano não foge a esta condição. O ecossistema comunicacional citadino é marcado por uma profusão de mensagens de diversaordem, dos outdoors aos cartazes publicitários e políticos, às vitrines de lojas, passando pelo pixo e graffi ti. Quando pensamos em fenómenos como o graffiti ou arte urbana é importante considerar como este fenómeno se enquadra na cultura visual urbana e como se articula com outros processos e circuitos de comunicação. Neste artigo pretendo, precisamente, reflectir sobre estas questões a partir da condição da (in)visibilidade na cidade.Universidade Federal do Ceará2016-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 47 No. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 47 Núm. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76Revista de Ciências Sociais; v. 47 n. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-762318-46200041-8862reponame:Revista de Ciências Sociaisinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677/4073Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Ricardo2018-05-09T13:12:31Zoai:periodicos.ufc:article/5677Revistahttp://periodicos.ufc.br/revciensoPUBhttp://www.periodicos.ufc.br/index.php/revcienso/oai||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br2318-46200041-8862opendoar:2018-05-09T13:12:31Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Urban Visibilities and Invisibilities Visibilidades e Invisibilidades Urbanas |
title |
Urban Visibilities and Invisibilities |
spellingShingle |
Urban Visibilities and Invisibilities Campos, Ricardo Visual Culture Visibility City Graffiti Urban Art Cultura Visual Visibilidade Cidade Graffiti Arte Urbana |
title_short |
Urban Visibilities and Invisibilities |
title_full |
Urban Visibilities and Invisibilities |
title_fullStr |
Urban Visibilities and Invisibilities |
title_full_unstemmed |
Urban Visibilities and Invisibilities |
title_sort |
Urban Visibilities and Invisibilities |
author |
Campos, Ricardo |
author_facet |
Campos, Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Visual Culture Visibility City Graffiti Urban Art Cultura Visual Visibilidade Cidade Graffiti Arte Urbana |
topic |
Visual Culture Visibility City Graffiti Urban Art Cultura Visual Visibilidade Cidade Graffiti Arte Urbana |
description |
The question of image and visibility in urban areas has been treated by several authors. In fact, the issue of visibility is a major issue when we think about the city. This is particularly evident in a society that many have defi ned as ocular centric, immersed in images and visual technologies. The urban territory is no exception to this condition. The city’s communicational ecosystem is marked by a profusion of different messages ranging from billboards to advertising and political posters, from shop windows to pixos and graffi ti. When we think of phenomena such as graffi ti or urban art it is important to consider how these fi t into the urban visual culture and how they articulate with other communication processes and circuits. In this article I intend to precisely refl ect on these issues focusing on the condition of the (in) visibility in the city |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-10-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677 |
url |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.periodicos.ufc.br/revcienso/article/view/5677/4073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Ciências Sociais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais (Social Sciences' Journal); Vol. 47 No. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76 Revista de Ciências Sociais (Revista de Ciencias Sociales); Vol. 47 Núm. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76 Revista de Ciências Sociais; v. 47 n. 1 (2016): Arte, cidade e narrativas visuais; 49-76 2318-4620 0041-8862 reponame:Revista de Ciências Sociais instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Revista de Ciências Sociais |
collection |
Revista de Ciências Sociais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ciências Sociais - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rcs.ufc@gmail.com|| cunhafilho@ufc.br |
_version_ |
1799698947029073920 |