Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51810 |
Resumo: | Based on theoretical assumptions of the Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 1992 [2001a], 2003), according to which the relationship between texts and discursive/social practices is dialectic, we aimed to characterize a set of school advertisements as per their types of meaning: action (gender), representation (speech), and identification (style), at the same time setting a socially-historically agreed production pattern for these texts. After this classification was done, we discussed how, in the course of a hegemonic struggle, educational institutions continually rearticulate this pattern in order to temporarily hold the economic power and hegemony when facing competing institutions. Lastly, this work is relevant because it helps to comprehend the presupposed dialectical between texts and practices. |
id |
UFC-7_19a3672db214b9969af5927ad26dd4a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/51810 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolaresEstandarización, rearticulación y cambio en anuncios escolaresStandardization, rearticulation and changes in school advertisementsAnálise Crítica do DiscursoGênero discursivoAnúncio escolarPadronizaçãoRearticulaçãoBased on theoretical assumptions of the Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 1992 [2001a], 2003), according to which the relationship between texts and discursive/social practices is dialectic, we aimed to characterize a set of school advertisements as per their types of meaning: action (gender), representation (speech), and identification (style), at the same time setting a socially-historically agreed production pattern for these texts. After this classification was done, we discussed how, in the course of a hegemonic struggle, educational institutions continually rearticulate this pattern in order to temporarily hold the economic power and hegemony when facing competing institutions. Lastly, this work is relevant because it helps to comprehend the presupposed dialectical between texts and practices.Respaldados pelos pressupostos teóricos da Análise Crítica do Discurso (FAIRCLOUGH, 1992 [2001a], 2003), conforme a qual a relação entre textos e práticas discursivas/sociais é dialética, objetivamos caracterizar um conjunto de anúncios escolares quanto aos seus significados acionais (gênero), representacionais (discurso) e identificacionais (estilo), estabelecendo um padrão sócio-historicamente convencionado de produção para esses textos publicitários. Realizada essa caracterização, discutiremos como, no decurso de uma luta hegemônica, as instituições escolares rearticulam continuamente o padrão paradigmático dos anúncios para deter temporariamente o poder e a hegemonia econômica frente às instituições concorrentes. Por fim, este trabalho mostra-se relevante uma vez que ajuda a compreender a pressuposta dialética entre textos e práticas.Basados en los presupuestos teóricos del Análisis Crítico del Discurso (FAIRCLOUGH, 1992 [2001a], 2003), según el cual la relación entre textos y prácticas discursivas/sociales es dialéctica, objetivamos caracterizar un conjunto de anuncios escolares en lo que se refiere a sus significados de acción (género), representacionales (discurso) e identificativos (estilo), estableciendo un patrón socio-históricamente de convención de producción para estos textos publicitarios. Concluida esta caracterización, discutiremos cómo, en el curso de una lucha hegemónica, las instituciones escolares rearticulan continuamente el patrón paradigmático de los anuncios para detener temporalmente el poder y la hegemonía económica frente a las instituciones concurrentes. Por fin, este trabajo se muestra relevante una vez que ayuda a comprender la presupuesta dialéctica entre textos e prácticas.Fórum Linguístico2020-05-19T11:23:57Z2020-05-19T11:23:57Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNOBRE, Kennedy Cabral. Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares. Fórum Linguístico, Florianópolis (SC), v. 12, n. 3, p. 740-754, jul./set. 2015.1984-8412http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51810Nobre, Kennedy Cabralinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-17T13:25:11Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51810Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:31:43.189804Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares Estandarización, rearticulación y cambio en anuncios escolares Standardization, rearticulation and changes in school advertisements |
title |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares |
spellingShingle |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares Nobre, Kennedy Cabral Análise Crítica do Discurso Gênero discursivo Anúncio escolar Padronização Rearticulação |
title_short |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares |
title_full |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares |
title_fullStr |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares |
title_full_unstemmed |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares |
title_sort |
Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares |
author |
Nobre, Kennedy Cabral |
author_facet |
Nobre, Kennedy Cabral |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nobre, Kennedy Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise Crítica do Discurso Gênero discursivo Anúncio escolar Padronização Rearticulação |
topic |
Análise Crítica do Discurso Gênero discursivo Anúncio escolar Padronização Rearticulação |
description |
Based on theoretical assumptions of the Critical Discourse Analysis (FAIRCLOUGH, 1992 [2001a], 2003), according to which the relationship between texts and discursive/social practices is dialectic, we aimed to characterize a set of school advertisements as per their types of meaning: action (gender), representation (speech), and identification (style), at the same time setting a socially-historically agreed production pattern for these texts. After this classification was done, we discussed how, in the course of a hegemonic struggle, educational institutions continually rearticulate this pattern in order to temporarily hold the economic power and hegemony when facing competing institutions. Lastly, this work is relevant because it helps to comprehend the presupposed dialectical between texts and practices. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2020-05-19T11:23:57Z 2020-05-19T11:23:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NOBRE, Kennedy Cabral. Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares. Fórum Linguístico, Florianópolis (SC), v. 12, n. 3, p. 740-754, jul./set. 2015. 1984-8412 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51810 |
identifier_str_mv |
NOBRE, Kennedy Cabral. Padronização, rearticulação e mudança em anúncios escolares. Fórum Linguístico, Florianópolis (SC), v. 12, n. 3, p. 740-754, jul./set. 2015. 1984-8412 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51810 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico |
publisher.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028841706225664 |