O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Fábio Fernandes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cruz, Munirah Lopes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65544
Resumo: This paper aims to reflect on the teaching of Portuguese as a mother tongue, in a sociolinguistic and interdisciplinary perspective, from elements of Afro-Brazilian culture related to the country’s linguistic and cultural diversity. Methodologically, from the lyrics of capoeira songs, questions are proposed with the purpose of awakening students’ awareness of the historical processes associated with the formation of our society and our linguistic variety, about the diversity of Brazilian Portuguese and about prejudices present in our society, among them, the linguistic one. The reflections are based on the assumptions of Sociolinguistics, introduced by Labov (2008), and on the contributions of this model to the teaching of the mother tongue (BORTONI-RICARDO, 2004; FARACO, 2008, 2015; BAGNO, 2002, among others). The conclusions resulting from these reflections suggest, as a way of awakening the linguistic awareness of the variable phenomena and combating linguistic prejudice, the approach of social and cultural issues related to the formation of linguistic varieties and Brazilian sociolinguistic reality
id UFC-7_218174e38c152eec263599bf1e4eebb3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/65544
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeiraThe teaching portuguese as a mother tongue from the sociolinguistics perspective: an interdisciplinary proposal with capoeira song lyricsSociolinguísticaLíngua portuguesaEnsinoSociolinguisticsPortuguese languageTeachingThis paper aims to reflect on the teaching of Portuguese as a mother tongue, in a sociolinguistic and interdisciplinary perspective, from elements of Afro-Brazilian culture related to the country’s linguistic and cultural diversity. Methodologically, from the lyrics of capoeira songs, questions are proposed with the purpose of awakening students’ awareness of the historical processes associated with the formation of our society and our linguistic variety, about the diversity of Brazilian Portuguese and about prejudices present in our society, among them, the linguistic one. The reflections are based on the assumptions of Sociolinguistics, introduced by Labov (2008), and on the contributions of this model to the teaching of the mother tongue (BORTONI-RICARDO, 2004; FARACO, 2008, 2015; BAGNO, 2002, among others). The conclusions resulting from these reflections suggest, as a way of awakening the linguistic awareness of the variable phenomena and combating linguistic prejudice, the approach of social and cultural issues related to the formation of linguistic varieties and Brazilian sociolinguistic realityEste artigo tem por objetivo refletir sobre o ensino de língua portuguesa como língua materna, numa perspectiva sociolinguística e interdisciplinar, a partir de elementos da cultura afro-brasileira relacionados às diversidades linguística e cultural do país. Metodologicamente, a partir de letras de músicas de capoeira, propõem-se questões com o propósito de despertar a consciência dos alunos sobre os processos históricos associados à formação da nossa sociedade e de nossa variedade linguística, sobre a diversidade do português brasileiro e sobre os preconceitos sociais presentes em nossa sociedade, dentre eles, o linguístico. As reflexões baseiam-se nos pressupostos da Sociolinguística, introduzidos por Labov (2008), e nas contribuições desse modelo para o ensino de língua materna (BORTONI-RICARDO, 2004; FARACO, 2008, 2015; BAGNO, 2002, entre outros). As conclusões decorrentes dessas reflexões sugerem, como forma de despertar a consciência linguística dos fenômenos variáveis e combater o preconceito linguístico, a abordagem de questões sociais e culturais relacionadas à formação das variedades linguísticas e da realidade sociolinguística brasileira.Revista de Letras2022-05-05T16:05:17Z2022-05-05T16:05:17Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTORRES, Fábio Fernandes; CRUZ, Munirah Lopes da. O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira. Revista de Letras, Fortaleza, v. 1, n. 40, p. 113-124, jan./jun. 2021.2358-4793http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65544Torres, Fábio FernandesCruz, Munirah Lopes dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:19:47Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/65544Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:19:47Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira
The teaching portuguese as a mother tongue from the sociolinguistics perspective: an interdisciplinary proposal with capoeira song lyrics
title O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira
spellingShingle O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira
Torres, Fábio Fernandes
Sociolinguística
Língua portuguesa
Ensino
Sociolinguistics
Portuguese language
Teaching
title_short O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira
title_full O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira
title_fullStr O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira
title_full_unstemmed O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira
title_sort O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira
author Torres, Fábio Fernandes
author_facet Torres, Fábio Fernandes
Cruz, Munirah Lopes da
author_role author
author2 Cruz, Munirah Lopes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres, Fábio Fernandes
Cruz, Munirah Lopes da
dc.subject.por.fl_str_mv Sociolinguística
Língua portuguesa
Ensino
Sociolinguistics
Portuguese language
Teaching
topic Sociolinguística
Língua portuguesa
Ensino
Sociolinguistics
Portuguese language
Teaching
description This paper aims to reflect on the teaching of Portuguese as a mother tongue, in a sociolinguistic and interdisciplinary perspective, from elements of Afro-Brazilian culture related to the country’s linguistic and cultural diversity. Methodologically, from the lyrics of capoeira songs, questions are proposed with the purpose of awakening students’ awareness of the historical processes associated with the formation of our society and our linguistic variety, about the diversity of Brazilian Portuguese and about prejudices present in our society, among them, the linguistic one. The reflections are based on the assumptions of Sociolinguistics, introduced by Labov (2008), and on the contributions of this model to the teaching of the mother tongue (BORTONI-RICARDO, 2004; FARACO, 2008, 2015; BAGNO, 2002, among others). The conclusions resulting from these reflections suggest, as a way of awakening the linguistic awareness of the variable phenomena and combating linguistic prejudice, the approach of social and cultural issues related to the formation of linguistic varieties and Brazilian sociolinguistic reality
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-05-05T16:05:17Z
2022-05-05T16:05:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TORRES, Fábio Fernandes; CRUZ, Munirah Lopes da. O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira. Revista de Letras, Fortaleza, v. 1, n. 40, p. 113-124, jan./jun. 2021.
2358-4793
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65544
identifier_str_mv TORRES, Fábio Fernandes; CRUZ, Munirah Lopes da. O ensino de português como língua materna na perspectiva da sociolinguística: uma proposta interdisciplinar com letras de música de capoeira. Revista de Letras, Fortaleza, v. 1, n. 40, p. 113-124, jan./jun. 2021.
2358-4793
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/65544
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Letras
publisher.none.fl_str_mv Revista de Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935800216846336