Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Jorgiana Ricardo
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Cruz, Rosimeire Costa de Andrade, Cruz, Silvia Helena Vieira, Araújo, Joaquim Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51921
Resumo: Integrated in 1996 in the National Education system as a stage of Brazilian Basic Education, early childhood education takes place in daycare and preschools, depending on the child age. Many of these institutions are integrated in the municipal teaching systems. This article aims at contributing to the knowledge about pedagogical management in Early Childhood Education, focusing on the perspective of teachers from a daycare on the work of the pedagogical coordinator and their articulation with the pedagogical practices developed by them. The research developed is of a qualitative nature and uses documentary analysis, participant observation and interviews with the pedagogical coordinator and four teachers. The data collected accounts for a coordination centered on day-to-day management focused on administrative tasks, supporting the daycare operation, in aspects such as food and safety, and communication with families. Regarding the coordination of the pedagogical work carried out by the teachers, the pedagogical coordinator prepares the monthly planning, without participating in its implementation, but helping those teachers that seek support. The pedagogical coordination is perceived by the teachers as noncommunicative and does not promote professional learning in peer interaction.
id UFC-7_2655506b394ac444a855a9d2df62804b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/51921
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileiraPedagogical management in early childhood education. The perspective of the teachers from a brazilian public nursery schoolEducação infantilCrecheCoordenação pedagógicaPráticas docentesIntegrated in 1996 in the National Education system as a stage of Brazilian Basic Education, early childhood education takes place in daycare and preschools, depending on the child age. Many of these institutions are integrated in the municipal teaching systems. This article aims at contributing to the knowledge about pedagogical management in Early Childhood Education, focusing on the perspective of teachers from a daycare on the work of the pedagogical coordinator and their articulation with the pedagogical practices developed by them. The research developed is of a qualitative nature and uses documentary analysis, participant observation and interviews with the pedagogical coordinator and four teachers. The data collected accounts for a coordination centered on day-to-day management focused on administrative tasks, supporting the daycare operation, in aspects such as food and safety, and communication with families. Regarding the coordination of the pedagogical work carried out by the teachers, the pedagogical coordinator prepares the monthly planning, without participating in its implementation, but helping those teachers that seek support. The pedagogical coordination is perceived by the teachers as noncommunicative and does not promote professional learning in peer interaction.Integrada em 1996 no sistema de Educação Nacional como etapa da Educação Básica brasileira, a Educação Infantil subdivide-se em creches e pré-escolas segundo a faixa etária das crianças. Muitas das instituições de Educação Infantil são integradas nos sistemas municipais de ensino. Este artigo busca contribuir para o conhecimento acerca da gestão pedagógica na Educação Infantil, enfocando a perspectiva das professoras de turmas de creche sobre o trabalho da coordenadora pedagógica e a sua articulação com as práticas pedagógicas desenvolvidas por elas. A pesquisa desenvolvida é de natureza qualitativa e recorre à análise documental, à observação participante e a entrevistas à coordenadora pedagógica e a quatro professoras. Os dados recolhidos dão conta de uma coordenação mais centrada na gestão do cotidiano focada nas tarefas administrativas, de apoio ao funcionamento da creche em aspectos como a alimentação e a segurança e à comunicação com as famílias. No que diz respeito à coordenação do trabalho pedagógico realizado pelas professoras, a coordenadora pedagógica elabora o planejamento mensal, não interfere com a sua implementação, mas ajuda quando alguma professora procura apoio. A coordenação pedagógica é percebida pelas professoras como não comunicativa e não promovendo a aprendizagem profissional em interação dos pares.Revista Portuguesa de Investigação Educacional2020-05-22T19:08:22Z2020-05-22T19:08:22Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPereira, Jorgiana Ricardo; Cruz, Rosimeire Costa de Andrade; Cruz, Silvia Helena Vieira; Araújo, Joaquim Machado. Gestão pedagógica na educação infantil: a voz das professoras de um creche pública brasileira. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Porto, Portugal, n. especial, p. 88-116, 2018.1645-40062182-4614http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51921Pereira, Jorgiana RicardoCruz, Rosimeire Costa de AndradeCruz, Silvia Helena VieiraAraújo, Joaquim Machadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:09:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/51921Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-12-07T19:09:24Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira
Pedagogical management in early childhood education. The perspective of the teachers from a brazilian public nursery school
title Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira
spellingShingle Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira
Pereira, Jorgiana Ricardo
Educação infantil
Creche
Coordenação pedagógica
Práticas docentes
title_short Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira
title_full Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira
title_fullStr Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira
title_full_unstemmed Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira
title_sort Gestão pedagógica na educação infantil. A voz das professoras de um creche pública brasileira
author Pereira, Jorgiana Ricardo
author_facet Pereira, Jorgiana Ricardo
Cruz, Rosimeire Costa de Andrade
Cruz, Silvia Helena Vieira
Araújo, Joaquim Machado
author_role author
author2 Cruz, Rosimeire Costa de Andrade
Cruz, Silvia Helena Vieira
Araújo, Joaquim Machado
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Jorgiana Ricardo
Cruz, Rosimeire Costa de Andrade
Cruz, Silvia Helena Vieira
Araújo, Joaquim Machado
dc.subject.por.fl_str_mv Educação infantil
Creche
Coordenação pedagógica
Práticas docentes
topic Educação infantil
Creche
Coordenação pedagógica
Práticas docentes
description Integrated in 1996 in the National Education system as a stage of Brazilian Basic Education, early childhood education takes place in daycare and preschools, depending on the child age. Many of these institutions are integrated in the municipal teaching systems. This article aims at contributing to the knowledge about pedagogical management in Early Childhood Education, focusing on the perspective of teachers from a daycare on the work of the pedagogical coordinator and their articulation with the pedagogical practices developed by them. The research developed is of a qualitative nature and uses documentary analysis, participant observation and interviews with the pedagogical coordinator and four teachers. The data collected accounts for a coordination centered on day-to-day management focused on administrative tasks, supporting the daycare operation, in aspects such as food and safety, and communication with families. Regarding the coordination of the pedagogical work carried out by the teachers, the pedagogical coordinator prepares the monthly planning, without participating in its implementation, but helping those teachers that seek support. The pedagogical coordination is perceived by the teachers as noncommunicative and does not promote professional learning in peer interaction.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2020-05-22T19:08:22Z
2020-05-22T19:08:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Pereira, Jorgiana Ricardo; Cruz, Rosimeire Costa de Andrade; Cruz, Silvia Helena Vieira; Araújo, Joaquim Machado. Gestão pedagógica na educação infantil: a voz das professoras de um creche pública brasileira. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Porto, Portugal, n. especial, p. 88-116, 2018.
1645-4006
2182-4614
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51921
identifier_str_mv Pereira, Jorgiana Ricardo; Cruz, Rosimeire Costa de Andrade; Cruz, Silvia Helena Vieira; Araújo, Joaquim Machado. Gestão pedagógica na educação infantil: a voz das professoras de um creche pública brasileira. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, Porto, Portugal, n. especial, p. 88-116, 2018.
1645-4006
2182-4614
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/51921
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional
publisher.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806688192364544