Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Borges Neto, Hermínio, Santos, Maria José Costa dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47591
Resumo: This study analyzed the interaction between Fedathi Sequence (SF) and possible Meta Levers (AM) in Linear Algebra lessons checking relations and possibilities arising from the concurrent use of both in teaching of the basis of a vector space. Through direct observation of some classes we identify and analyze the presence of resources likely to become AM in phases of SF. The results were positive, indicating that can assist the teaching mediation in order to provide teaching and learning situations enabling the occurrence of reflective abstraction, as favors the student action in the classroom to reflect on the proposed contents. Therefore are promising subsidies for the teacher that seeks improvements in teaching and learning of Linear Algebra.
id UFC-7_2730c96855e03d2878cd18c9de3867da
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/47591
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linearÁlgebra linearMatemática - EnsinoSequência FedathiThis study analyzed the interaction between Fedathi Sequence (SF) and possible Meta Levers (AM) in Linear Algebra lessons checking relations and possibilities arising from the concurrent use of both in teaching of the basis of a vector space. Through direct observation of some classes we identify and analyze the presence of resources likely to become AM in phases of SF. The results were positive, indicating that can assist the teaching mediation in order to provide teaching and learning situations enabling the occurrence of reflective abstraction, as favors the student action in the classroom to reflect on the proposed contents. Therefore are promising subsidies for the teacher that seeks improvements in teaching and learning of Linear Algebra.Este estudo analisou a interação entre a Sequência Fedathi (SF) e possíveis Alavancas Meta (AM) em aulas de Álgebra Linear verificando as relações e possibilidades decorrentes do uso concomitante de ambas no ensino da noção de base de um espaço vetorial. Através de observação direta de algumas aulas referentes às noções elementares, identificamos e analisamos a presença de recursos passíveis de se tornarem AM nas fases da SF, cujos resultados foram positivos, indicando que podem auxiliar a mediação docente no sentido de proporcionar situações de ensino e aprendizagem que possibilitem a ocorrência de abstração reflexionante, à medida que favorece a ação discente em sala de aula para reflexão sobre os conteúdos propostos. Portanto, se constituem como subsídios promissores para o professor que busca melhorias no ensino e aprendizagem da Álgebra Linear.UFPE2019-11-08T17:34:06Z2019-11-08T17:34:06Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFONTENELE, Francisca Cláudia Fernandes; BORGES NETO, Hermínio; SANTOS, Maria José Costa dos. Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife (PE), v. 6, n. 1, 2015.2177 - 9309http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47591Fontenele, Francisca Cláudia FernandesBorges Neto, HermínioSantos, Maria José Costa dosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-14T13:38:19Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47591Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:32:57.958218Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
title Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
spellingShingle Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes
Álgebra linear
Matemática - Ensino
Sequência Fedathi
title_short Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
title_full Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
title_fullStr Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
title_full_unstemmed Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
title_sort Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
author Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes
author_facet Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes
Borges Neto, Hermínio
Santos, Maria José Costa dos
author_role author
author2 Borges Neto, Hermínio
Santos, Maria José Costa dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes
Borges Neto, Hermínio
Santos, Maria José Costa dos
dc.subject.por.fl_str_mv Álgebra linear
Matemática - Ensino
Sequência Fedathi
topic Álgebra linear
Matemática - Ensino
Sequência Fedathi
description This study analyzed the interaction between Fedathi Sequence (SF) and possible Meta Levers (AM) in Linear Algebra lessons checking relations and possibilities arising from the concurrent use of both in teaching of the basis of a vector space. Through direct observation of some classes we identify and analyze the presence of resources likely to become AM in phases of SF. The results were positive, indicating that can assist the teaching mediation in order to provide teaching and learning situations enabling the occurrence of reflective abstraction, as favors the student action in the classroom to reflect on the proposed contents. Therefore are promising subsidies for the teacher that seeks improvements in teaching and learning of Linear Algebra.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015
2019-11-08T17:34:06Z
2019-11-08T17:34:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FONTENELE, Francisca Cláudia Fernandes; BORGES NETO, Hermínio; SANTOS, Maria José Costa dos. Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife (PE), v. 6, n. 1, 2015.
2177 - 9309
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47591
identifier_str_mv FONTENELE, Francisca Cláudia Fernandes; BORGES NETO, Hermínio; SANTOS, Maria José Costa dos. Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife (PE), v. 6, n. 1, 2015.
2177 - 9309
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47591
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPE
publisher.none.fl_str_mv UFPE
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028850643238912