Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47591 |
Resumo: | This study analyzed the interaction between Fedathi Sequence (SF) and possible Meta Levers (AM) in Linear Algebra lessons checking relations and possibilities arising from the concurrent use of both in teaching of the basis of a vector space. Through direct observation of some classes we identify and analyze the presence of resources likely to become AM in phases of SF. The results were positive, indicating that can assist the teaching mediation in order to provide teaching and learning situations enabling the occurrence of reflective abstraction, as favors the student action in the classroom to reflect on the proposed contents. Therefore are promising subsidies for the teacher that seeks improvements in teaching and learning of Linear Algebra. |
id |
UFC-7_2730c96855e03d2878cd18c9de3867da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/47591 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linearÁlgebra linearMatemática - EnsinoSequência FedathiThis study analyzed the interaction between Fedathi Sequence (SF) and possible Meta Levers (AM) in Linear Algebra lessons checking relations and possibilities arising from the concurrent use of both in teaching of the basis of a vector space. Through direct observation of some classes we identify and analyze the presence of resources likely to become AM in phases of SF. The results were positive, indicating that can assist the teaching mediation in order to provide teaching and learning situations enabling the occurrence of reflective abstraction, as favors the student action in the classroom to reflect on the proposed contents. Therefore are promising subsidies for the teacher that seeks improvements in teaching and learning of Linear Algebra.Este estudo analisou a interação entre a Sequência Fedathi (SF) e possíveis Alavancas Meta (AM) em aulas de Álgebra Linear verificando as relações e possibilidades decorrentes do uso concomitante de ambas no ensino da noção de base de um espaço vetorial. Através de observação direta de algumas aulas referentes às noções elementares, identificamos e analisamos a presença de recursos passíveis de se tornarem AM nas fases da SF, cujos resultados foram positivos, indicando que podem auxiliar a mediação docente no sentido de proporcionar situações de ensino e aprendizagem que possibilitem a ocorrência de abstração reflexionante, à medida que favorece a ação discente em sala de aula para reflexão sobre os conteúdos propostos. Portanto, se constituem como subsídios promissores para o professor que busca melhorias no ensino e aprendizagem da Álgebra Linear.UFPE2019-11-08T17:34:06Z2019-11-08T17:34:06Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFONTENELE, Francisca Cláudia Fernandes; BORGES NETO, Hermínio; SANTOS, Maria José Costa dos. Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife (PE), v. 6, n. 1, 2015.2177 - 9309http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47591Fontenele, Francisca Cláudia FernandesBorges Neto, HermínioSantos, Maria José Costa dosporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-14T13:38:19Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/47591Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:32:57.958218Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear |
title |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear |
spellingShingle |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes Álgebra linear Matemática - Ensino Sequência Fedathi |
title_short |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear |
title_full |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear |
title_fullStr |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear |
title_full_unstemmed |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear |
title_sort |
Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear |
author |
Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes |
author_facet |
Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes Borges Neto, Hermínio Santos, Maria José Costa dos |
author_role |
author |
author2 |
Borges Neto, Hermínio Santos, Maria José Costa dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fontenele, Francisca Cláudia Fernandes Borges Neto, Hermínio Santos, Maria José Costa dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Álgebra linear Matemática - Ensino Sequência Fedathi |
topic |
Álgebra linear Matemática - Ensino Sequência Fedathi |
description |
This study analyzed the interaction between Fedathi Sequence (SF) and possible Meta Levers (AM) in Linear Algebra lessons checking relations and possibilities arising from the concurrent use of both in teaching of the basis of a vector space. Through direct observation of some classes we identify and analyze the presence of resources likely to become AM in phases of SF. The results were positive, indicating that can assist the teaching mediation in order to provide teaching and learning situations enabling the occurrence of reflective abstraction, as favors the student action in the classroom to reflect on the proposed contents. Therefore are promising subsidies for the teacher that seeks improvements in teaching and learning of Linear Algebra. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015 2019-11-08T17:34:06Z 2019-11-08T17:34:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FONTENELE, Francisca Cláudia Fernandes; BORGES NETO, Hermínio; SANTOS, Maria José Costa dos. Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife (PE), v. 6, n. 1, 2015. 2177 - 9309 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47591 |
identifier_str_mv |
FONTENELE, Francisca Cláudia Fernandes; BORGES NETO, Hermínio; SANTOS, Maria José Costa dos. Relações entre a Sequência Fedathi e as Alavancas Meta no ensino de álgebra linear. Em Teia – Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife (PE), v. 6, n. 1, 2015. 2177 - 9309 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/47591 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPE |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPE |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028850643238912 |