Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Lucas Maciel Honor de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Francisco Rogiellyson da, Vasconcelos, Sandra Maia Farias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63116
Resumo: From a socio-interactionist perspective of language, this research analyzes the experience of producing narrative texts in a mini-course offered to undergraduate students in Literature at the Federal University of Ceará. The theorical contribution that helped us is from Calkins (1989), for whom textual production should be a procedural activity that allows the writer to reflect on what he produces. In addition, about the narration of himself, we start from the considerations of Maia-Vasconcelos (2016), who defends that the (auto)biographical writing has the potential to allow the subject to reflect, through a strategic selection of facts, about what happened to himself. Methodologically, we use the action-research bias in a qualitative proposal of data analysis. With this, the methodology described and analyzed has allowed a production process that engages the writer in formation in the experience of stages experienced by professional writers, at the same time that he can reflect about his own
id UFC-7_337c8a9227fcbaacf3d048cb50e9c4a8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/63116
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativaEscrita criativaProdução escritaNarrativas de siFormação do professorFrom a socio-interactionist perspective of language, this research analyzes the experience of producing narrative texts in a mini-course offered to undergraduate students in Literature at the Federal University of Ceará. The theorical contribution that helped us is from Calkins (1989), for whom textual production should be a procedural activity that allows the writer to reflect on what he produces. In addition, about the narration of himself, we start from the considerations of Maia-Vasconcelos (2016), who defends that the (auto)biographical writing has the potential to allow the subject to reflect, through a strategic selection of facts, about what happened to himself. Methodologically, we use the action-research bias in a qualitative proposal of data analysis. With this, the methodology described and analyzed has allowed a production process that engages the writer in formation in the experience of stages experienced by professional writers, at the same time that he can reflect about his ownA partir de uma perspectiva sociointeracionista da linguagem, este trabalho analisa a experiência de produção de textos narrativos em um minicurso ofertado a estudantes de graduação em Letras da Universidade Federal do Ceará. O aporte teórico que nos abalizou é o de Calkins (1989), para quem a produção textual deve ser uma atividade processual que permita a reflexão do escritor sobre o que produz. Além disso, acerca da narração de si, partimos das considerações de Maia-Vasconcelos (2016), que defende que a escrita (auto)biográfica tem o potencial de permitir que o sujeito reflita, através de uma seleção estratégica de fatos, acerca do que lhe aconteceu. Metodologicamente, utilizamos o viés da pesquisa-ação numa proposta qualitativa de análise dos dados. Com isso, a metodologia descrita e analisada permitiu um processo de produção que engaja o escritor em formação na vivência de etapas experienciadas por escritores profissionais, ao mesmo tempo que poderá refletir sobre sua própria aprendizagem de escrita, o que fornece a ele autoria e descoberta de sua singularidade como autor. Tal empreendimento, além de oportunizar um espaço de escrita literária para os alunos participantes, também fornece um mecanismo de formação inicial ao professor de Língua Portuguesa.Revista Primeira Escrita2021-12-20T13:06:56Z2021-12-20T13:06:56Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRITO, Lucas Maciel Honor de; SILVA, Francisco Rogiellyson da; VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa. Revista Primeira Escrita, Aquidauana, v. 8, n. 1, p. 77-90, 2021.2359-0335http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63116Brito, Lucas Maciel Honor deSilva, Francisco Rogiellyson daVasconcelos, Sandra Maia Fariasinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:45:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63116Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:07.181389Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
title Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
spellingShingle Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
Brito, Lucas Maciel Honor de
Escrita criativa
Produção escrita
Narrativas de si
Formação do professor
title_short Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
title_full Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
title_fullStr Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
title_full_unstemmed Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
title_sort Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
author Brito, Lucas Maciel Honor de
author_facet Brito, Lucas Maciel Honor de
Silva, Francisco Rogiellyson da
Vasconcelos, Sandra Maia Farias
author_role author
author2 Silva, Francisco Rogiellyson da
Vasconcelos, Sandra Maia Farias
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brito, Lucas Maciel Honor de
Silva, Francisco Rogiellyson da
Vasconcelos, Sandra Maia Farias
dc.subject.por.fl_str_mv Escrita criativa
Produção escrita
Narrativas de si
Formação do professor
topic Escrita criativa
Produção escrita
Narrativas de si
Formação do professor
description From a socio-interactionist perspective of language, this research analyzes the experience of producing narrative texts in a mini-course offered to undergraduate students in Literature at the Federal University of Ceará. The theorical contribution that helped us is from Calkins (1989), for whom textual production should be a procedural activity that allows the writer to reflect on what he produces. In addition, about the narration of himself, we start from the considerations of Maia-Vasconcelos (2016), who defends that the (auto)biographical writing has the potential to allow the subject to reflect, through a strategic selection of facts, about what happened to himself. Methodologically, we use the action-research bias in a qualitative proposal of data analysis. With this, the methodology described and analyzed has allowed a production process that engages the writer in formation in the experience of stages experienced by professional writers, at the same time that he can reflect about his own
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-20T13:06:56Z
2021-12-20T13:06:56Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BRITO, Lucas Maciel Honor de; SILVA, Francisco Rogiellyson da; VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa. Revista Primeira Escrita, Aquidauana, v. 8, n. 1, p. 77-90, 2021.
2359-0335
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63116
identifier_str_mv BRITO, Lucas Maciel Honor de; SILVA, Francisco Rogiellyson da; VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa. Revista Primeira Escrita, Aquidauana, v. 8, n. 1, p. 77-90, 2021.
2359-0335
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Primeira Escrita
publisher.none.fl_str_mv Revista Primeira Escrita
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028958601478144