Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63116 |
Resumo: | From a socio-interactionist perspective of language, this research analyzes the experience of producing narrative texts in a mini-course offered to undergraduate students in Literature at the Federal University of Ceará. The theorical contribution that helped us is from Calkins (1989), for whom textual production should be a procedural activity that allows the writer to reflect on what he produces. In addition, about the narration of himself, we start from the considerations of Maia-Vasconcelos (2016), who defends that the (auto)biographical writing has the potential to allow the subject to reflect, through a strategic selection of facts, about what happened to himself. Methodologically, we use the action-research bias in a qualitative proposal of data analysis. With this, the methodology described and analyzed has allowed a production process that engages the writer in formation in the experience of stages experienced by professional writers, at the same time that he can reflect about his own |
id |
UFC-7_337c8a9227fcbaacf3d048cb50e9c4a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/63116 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativaEscrita criativaProdução escritaNarrativas de siFormação do professorFrom a socio-interactionist perspective of language, this research analyzes the experience of producing narrative texts in a mini-course offered to undergraduate students in Literature at the Federal University of Ceará. The theorical contribution that helped us is from Calkins (1989), for whom textual production should be a procedural activity that allows the writer to reflect on what he produces. In addition, about the narration of himself, we start from the considerations of Maia-Vasconcelos (2016), who defends that the (auto)biographical writing has the potential to allow the subject to reflect, through a strategic selection of facts, about what happened to himself. Methodologically, we use the action-research bias in a qualitative proposal of data analysis. With this, the methodology described and analyzed has allowed a production process that engages the writer in formation in the experience of stages experienced by professional writers, at the same time that he can reflect about his ownA partir de uma perspectiva sociointeracionista da linguagem, este trabalho analisa a experiência de produção de textos narrativos em um minicurso ofertado a estudantes de graduação em Letras da Universidade Federal do Ceará. O aporte teórico que nos abalizou é o de Calkins (1989), para quem a produção textual deve ser uma atividade processual que permita a reflexão do escritor sobre o que produz. Além disso, acerca da narração de si, partimos das considerações de Maia-Vasconcelos (2016), que defende que a escrita (auto)biográfica tem o potencial de permitir que o sujeito reflita, através de uma seleção estratégica de fatos, acerca do que lhe aconteceu. Metodologicamente, utilizamos o viés da pesquisa-ação numa proposta qualitativa de análise dos dados. Com isso, a metodologia descrita e analisada permitiu um processo de produção que engaja o escritor em formação na vivência de etapas experienciadas por escritores profissionais, ao mesmo tempo que poderá refletir sobre sua própria aprendizagem de escrita, o que fornece a ele autoria e descoberta de sua singularidade como autor. Tal empreendimento, além de oportunizar um espaço de escrita literária para os alunos participantes, também fornece um mecanismo de formação inicial ao professor de Língua Portuguesa.Revista Primeira Escrita2021-12-20T13:06:56Z2021-12-20T13:06:56Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBRITO, Lucas Maciel Honor de; SILVA, Francisco Rogiellyson da; VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa. Revista Primeira Escrita, Aquidauana, v. 8, n. 1, p. 77-90, 2021.2359-0335http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63116Brito, Lucas Maciel Honor deSilva, Francisco Rogiellyson daVasconcelos, Sandra Maia Fariasinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:45:12Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/63116Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:07.181389Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa |
title |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa |
spellingShingle |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa Brito, Lucas Maciel Honor de Escrita criativa Produção escrita Narrativas de si Formação do professor |
title_short |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa |
title_full |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa |
title_fullStr |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa |
title_full_unstemmed |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa |
title_sort |
Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa |
author |
Brito, Lucas Maciel Honor de |
author_facet |
Brito, Lucas Maciel Honor de Silva, Francisco Rogiellyson da Vasconcelos, Sandra Maia Farias |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Francisco Rogiellyson da Vasconcelos, Sandra Maia Farias |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brito, Lucas Maciel Honor de Silva, Francisco Rogiellyson da Vasconcelos, Sandra Maia Farias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escrita criativa Produção escrita Narrativas de si Formação do professor |
topic |
Escrita criativa Produção escrita Narrativas de si Formação do professor |
description |
From a socio-interactionist perspective of language, this research analyzes the experience of producing narrative texts in a mini-course offered to undergraduate students in Literature at the Federal University of Ceará. The theorical contribution that helped us is from Calkins (1989), for whom textual production should be a procedural activity that allows the writer to reflect on what he produces. In addition, about the narration of himself, we start from the considerations of Maia-Vasconcelos (2016), who defends that the (auto)biographical writing has the potential to allow the subject to reflect, through a strategic selection of facts, about what happened to himself. Methodologically, we use the action-research bias in a qualitative proposal of data analysis. With this, the methodology described and analyzed has allowed a production process that engages the writer in formation in the experience of stages experienced by professional writers, at the same time that he can reflect about his own |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-20T13:06:56Z 2021-12-20T13:06:56Z 2021 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BRITO, Lucas Maciel Honor de; SILVA, Francisco Rogiellyson da; VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa. Revista Primeira Escrita, Aquidauana, v. 8, n. 1, p. 77-90, 2021. 2359-0335 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63116 |
identifier_str_mv |
BRITO, Lucas Maciel Honor de; SILVA, Francisco Rogiellyson da; VASCONCELOS, Sandra Maia Farias. Espaços de escrita na universidade: uma metodologia para produção criativa. Revista Primeira Escrita, Aquidauana, v. 8, n. 1, p. 77-90, 2021. 2359-0335 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/63116 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Primeira Escrita |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Primeira Escrita |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028958601478144 |