Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Arthur Guilherme da Silva
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60301
Resumo: The subjects covered in physics teaching have been stigmatized for years, being reported as something difficult to understand. Active teaching methodologies change this paradigm, enabling a better understanding of the topics covered. This Monograph aimed to investigate the use of the Flipped Classroom and its effects on the teaching and learning processes in physics. The methodological procedure for reviewing the literature relies on searching for articles using "flipped classroom" and "physics education" descriptors within the Education Resources Information Center - ERIC database. Twenty-two studies were found, three on motivation, four on autonomy, 14 on understanding/learning, and one of them was a literature review. The most discussed physics subjects were: fluid mechanics, kinematics, dynamics, work and energy, energy conservation, wave motion, thermodynamics, electricity, advanced mechanics, medical physics, solar thermal systems, and their components. Despite the positive effects of the methodology, there are still limitations of the studies that highlight the need for further research with more elaborate methodological procedures.
id UFC-7_369630328a56117c6adfb31af625516c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/60301
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literaturaEnsino de FísicaMetodologia ativa de ensinoSala de aula invertidaThe subjects covered in physics teaching have been stigmatized for years, being reported as something difficult to understand. Active teaching methodologies change this paradigm, enabling a better understanding of the topics covered. This Monograph aimed to investigate the use of the Flipped Classroom and its effects on the teaching and learning processes in physics. The methodological procedure for reviewing the literature relies on searching for articles using "flipped classroom" and "physics education" descriptors within the Education Resources Information Center - ERIC database. Twenty-two studies were found, three on motivation, four on autonomy, 14 on understanding/learning, and one of them was a literature review. The most discussed physics subjects were: fluid mechanics, kinematics, dynamics, work and energy, energy conservation, wave motion, thermodynamics, electricity, advanced mechanics, medical physics, solar thermal systems, and their components. Despite the positive effects of the methodology, there are still limitations of the studies that highlight the need for further research with more elaborate methodological procedures.Os conteúdos abordados na disciplina de física têm sido estigmatizados por anos, sendo relatado como algo de difícil compreensão. As metodologias ativas de ensino trazem uma mudança nesse paradigma, possibilitando uma melhor compreensão dos assuntos abordados. Por este motivo, a presente revisão de literatura teve como objetivo estudar a utilização da Sala de Aula Invertida e seus efeitos nos processos de ensino e aprendizagem no âmbito da física. O procedimento metodológico baseou-se na pesquisa por artigos utilizando os descritores “flipped classroom” e “physics education”, através da base de dados Education Resources Information Center - ERIC. Foram encontrados 22 estudos, sendo três sobre motivação, quatro sobre autonomia, 14 sobre a compreensão/aprendizagem e uma revisão bibliográfica. Os assuntos de física mais abordados foram: mecânica dos fluidos, cinemática, dinâmica, trabalho e energia, conservação de energia, movimentos ondulatórios, termodinâmica, eletricidade, mecânica avançada, física médica, sistemas térmicos solares e seus componentes. Concluiu-se que, apesar dos efeitos positivos da metodologia, as limitações dos estudos evidenciam a necessidade de pesquisas com procedimentos metodológicos mais elaborados.Silva, Marcos Antônio AraújoPinheiro, Arthur Guilherme da Silva2021-09-08T12:31:02Z2021-09-08T12:31:02Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPINHEIRO, A. G. S. Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura. 2021. 33 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60301porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-09-08T12:32:25Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/60301Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:01:57.447808Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura
title Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura
spellingShingle Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura
Pinheiro, Arthur Guilherme da Silva
Ensino de Física
Metodologia ativa de ensino
Sala de aula invertida
title_short Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura
title_full Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura
title_fullStr Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura
title_full_unstemmed Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura
title_sort Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura
author Pinheiro, Arthur Guilherme da Silva
author_facet Pinheiro, Arthur Guilherme da Silva
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Marcos Antônio Araújo
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinheiro, Arthur Guilherme da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Metodologia ativa de ensino
Sala de aula invertida
topic Ensino de Física
Metodologia ativa de ensino
Sala de aula invertida
description The subjects covered in physics teaching have been stigmatized for years, being reported as something difficult to understand. Active teaching methodologies change this paradigm, enabling a better understanding of the topics covered. This Monograph aimed to investigate the use of the Flipped Classroom and its effects on the teaching and learning processes in physics. The methodological procedure for reviewing the literature relies on searching for articles using "flipped classroom" and "physics education" descriptors within the Education Resources Information Center - ERIC database. Twenty-two studies were found, three on motivation, four on autonomy, 14 on understanding/learning, and one of them was a literature review. The most discussed physics subjects were: fluid mechanics, kinematics, dynamics, work and energy, energy conservation, wave motion, thermodynamics, electricity, advanced mechanics, medical physics, solar thermal systems, and their components. Despite the positive effects of the methodology, there are still limitations of the studies that highlight the need for further research with more elaborate methodological procedures.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-08T12:31:02Z
2021-09-08T12:31:02Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PINHEIRO, A. G. S. Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura. 2021. 33 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60301
identifier_str_mv PINHEIRO, A. G. S. Metodologia de sala de aula invertida no ensino de Física: uma revisão de literatura. 2021. 33 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/60301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029039828369408