Marketing de relacionamento como estratégia de fidelização de clientes em clínicas veterinárias
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29755 |
Resumo: | Marketing strategies are important allies of managers to achieve organizational success, regardless of the field of operation. In veterinary clinics and pet shops the administrator or veterinary, responsible for managing the company, must be aware of market changes, such as high competition and increasingly demanding customers, in order to win their share of customers among the demand potential. Relationship marketing has specific strategies aimed at retention and customer loyalty, it is known that it costs less to retain that gain new, and interesting to invest in actions to their satisfaction. The objective of this research was to demonstrate the importance of these strategic actions for satisfaction and customer loyalty in the Pet Market. Booming market, with a potential for significant growth, due to the changing lifestyle of people increasingly having fewer children and opting for pets. Therefore, we conducted a survey of satisfaction with current customers veterinary clinics and pet shops, seeking to know their interests, needs and deficiencies that they identify the Pet Market. Through this research we verified the importance of square, promotion and people (employees) P’s marketing for the acquisition and retention of customers, and therefore organizational success. |
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Marketing de relacionamento como estratégia de fidelização de clientes em clínicas veterináriasMarketing de relacionamentoHospitais veterináriosClientes - LealdadeMarketing strategies are important allies of managers to achieve organizational success, regardless of the field of operation. In veterinary clinics and pet shops the administrator or veterinary, responsible for managing the company, must be aware of market changes, such as high competition and increasingly demanding customers, in order to win their share of customers among the demand potential. Relationship marketing has specific strategies aimed at retention and customer loyalty, it is known that it costs less to retain that gain new, and interesting to invest in actions to their satisfaction. The objective of this research was to demonstrate the importance of these strategic actions for satisfaction and customer loyalty in the Pet Market. Booming market, with a potential for significant growth, due to the changing lifestyle of people increasingly having fewer children and opting for pets. Therefore, we conducted a survey of satisfaction with current customers veterinary clinics and pet shops, seeking to know their interests, needs and deficiencies that they identify the Pet Market. Through this research we verified the importance of square, promotion and people (employees) P’s marketing for the acquisition and retention of customers, and therefore organizational success.As estratégias de marketing são importantes aliadas dos administradores para que alcancem o sucesso organizacional, independente do ramo de atuação. Em clínicas veterinárias e Pet Shops o administrador ou veterinário, responsável pela gestão da empresa, deve estar atento para as mudanças do mercado, como alta concorrência e clientes cada vez mais exigentes, a fim de conquistar sua parcela de clientes dentre a potencial demanda existente. O marketing de relacionamento tem estratégias especificas visando retenção e fidelização de clientes, pois se sabe que custa menos reter que conquistar novos, sendo interessante investir em ações voltadas para a satisfação dos mesmos. O objetivo desta pesquisa foi demonstrar a importância dessas ações estratégicas para satisfação e fidelização dos clientes no Mercado Pet. Mercado em plena expansão, com um potencial de crescimento expressivo devido à mudança de hábitos das pessoas, cada vez mais tendo menos filhos e optando por animais de companhia. Para tanto, foi realizada uma pesquisa de satisfação com os atuais clientes de clinicas veterinárias e Pet Shops, buscando conhecer seus interesses, exigências e as deficiências que eles identificam no Mercado Pet. Através dessa pesquisa foi verificada a importância dos P’s do marketing de praça, promoção e pessoas (funcionários) para a conquista e fidelização dos clientes, e consequentemente sucesso organizacional.Araújo, Carlos Manta Pinto deMartins, Gabrielle Rosemblit2018-02-16T19:38:59Z2018-02-16T19:38:59Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMARTINS, Gabrielle Rosemblit. Marketing de relacionamento como estratégia de fidelização de clientes em clínicas veterinárias. 2013. 39 f. TCC (graduação em Administração) - Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Fortaleza-CE, 2013.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/29755porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-24T19:11:31Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/29755Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:33:30.063496Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
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