A hiperlexicalização em gêneros anúncios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Maria Margarete Fernandes de
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Lopes, Ana Keyla Carmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12950
Resumo: This work aims at analysing the hyperlexicalisation process in advertisements to find out in which kinds of advertisement the process is more evidently manifested. In this research, we adopt not only Kleiman (2000) theoretical principies related to the studies of linguistic categories, but we also take into consideration the aspects of cohesion postulated in the works of Antunes ([1937] 2009; [1937]2005). To accomplish our objectives, we analyse a corpus of 30 print advertisements categorized as follows: 10 classified ads, 10 obituaries and 10 magazine ads. The results show that the hyperlexicalisation is, in general, a productive process in the construction of the textual meaning and in the textual progression as well, but it is more recurrent in magazine ads where many different lexical items contribute to the textual organization of the genre. This on going research has shown that the hyperlexicalisation process should be more thoroughly investigated by linguists with larger data to reveal other possible relations.
id UFC-7_4634e7f0a0debae748a7b32d8f806a58
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/12950
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A hiperlexicalização em gêneros anúnciosHiperlexicalizaçãoGênerosAnúnciosThis work aims at analysing the hyperlexicalisation process in advertisements to find out in which kinds of advertisement the process is more evidently manifested. In this research, we adopt not only Kleiman (2000) theoretical principies related to the studies of linguistic categories, but we also take into consideration the aspects of cohesion postulated in the works of Antunes ([1937] 2009; [1937]2005). To accomplish our objectives, we analyse a corpus of 30 print advertisements categorized as follows: 10 classified ads, 10 obituaries and 10 magazine ads. The results show that the hyperlexicalisation is, in general, a productive process in the construction of the textual meaning and in the textual progression as well, but it is more recurrent in magazine ads where many different lexical items contribute to the textual organization of the genre. This on going research has shown that the hyperlexicalisation process should be more thoroughly investigated by linguists with larger data to reveal other possible relations.Este trabalho tem como objetivo analisar a hiperlexicalização em anúncios e verificar em qual(is) anúncio(s) o mencionado processo se evidencia com mais intensidade, já que trabalharemos com uma colônia de anúncios. Nesta pesquisa, seguimos a concepção teórica de Kleiman (2002), referente ao estudo da categoria linguística em questão, embora façamos incursões a respeito do trabalho de Antunes ([1937] 2009; [1937] 2005) sobre a coesão lexical, que tem relação com o mesmo tema. Para o desenvolvimento desta pesquisa, analisamos uma amostra composta por 30 anúncios, assim distribuídos: 10 anúncios classificados, 10 fúnebres e 10 publicitários (de revista). A análise nos revelou que a hiperlexicalização se mostra um processo produtivo de construção de sentido do texto e da progressão textual nos anúncios, de modo geral, todavia, de forma mais produtiva nos gêneros anúncios publicitários (de revista), nos quais diversos itens lexicais se apresentam como recorrentes na organização textual desse gênero. Este resultado nos leva a concluir, até o momento da pesquisa, que este processo não deve passar ao largo do olhar dos linguistas, por isso, deve ser melhor investigado numa amostra mais ampla, a fim de ser analisado e, possivelmente constatadas outras relações possíveis.Revista de Letras2015-06-25T17:04:48Z2015-06-25T17:04:48Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUSA, Maria Margarete Fernandes de; LOPES, Ana Keyla Carmo. A hiperlexicalização em gêneros anúncios. Revista de Letras, Fortaleza, v. 30, n.1/4, 2010/2011, p. 149-158.0101-8051http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12950Sousa, Maria Margarete Fernandes deLopes, Ana Keyla Carmoinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:23:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12950Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:50:15.924848Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A hiperlexicalização em gêneros anúncios
title A hiperlexicalização em gêneros anúncios
spellingShingle A hiperlexicalização em gêneros anúncios
Sousa, Maria Margarete Fernandes de
Hiperlexicalização
Gêneros
Anúncios
title_short A hiperlexicalização em gêneros anúncios
title_full A hiperlexicalização em gêneros anúncios
title_fullStr A hiperlexicalização em gêneros anúncios
title_full_unstemmed A hiperlexicalização em gêneros anúncios
title_sort A hiperlexicalização em gêneros anúncios
author Sousa, Maria Margarete Fernandes de
author_facet Sousa, Maria Margarete Fernandes de
Lopes, Ana Keyla Carmo
author_role author
author2 Lopes, Ana Keyla Carmo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Maria Margarete Fernandes de
Lopes, Ana Keyla Carmo
dc.subject.por.fl_str_mv Hiperlexicalização
Gêneros
Anúncios
topic Hiperlexicalização
Gêneros
Anúncios
description This work aims at analysing the hyperlexicalisation process in advertisements to find out in which kinds of advertisement the process is more evidently manifested. In this research, we adopt not only Kleiman (2000) theoretical principies related to the studies of linguistic categories, but we also take into consideration the aspects of cohesion postulated in the works of Antunes ([1937] 2009; [1937]2005). To accomplish our objectives, we analyse a corpus of 30 print advertisements categorized as follows: 10 classified ads, 10 obituaries and 10 magazine ads. The results show that the hyperlexicalisation is, in general, a productive process in the construction of the textual meaning and in the textual progression as well, but it is more recurrent in magazine ads where many different lexical items contribute to the textual organization of the genre. This on going research has shown that the hyperlexicalisation process should be more thoroughly investigated by linguists with larger data to reveal other possible relations.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-06-25T17:04:48Z
2015-06-25T17:04:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUSA, Maria Margarete Fernandes de; LOPES, Ana Keyla Carmo. A hiperlexicalização em gêneros anúncios. Revista de Letras, Fortaleza, v. 30, n.1/4, 2010/2011, p. 149-158.
0101-8051
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12950
identifier_str_mv SOUSA, Maria Margarete Fernandes de; LOPES, Ana Keyla Carmo. A hiperlexicalização em gêneros anúncios. Revista de Letras, Fortaleza, v. 30, n.1/4, 2010/2011, p. 149-158.
0101-8051
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12950
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista de Letras
publisher.none.fl_str_mv Revista de Letras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028965311315968