O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46752 |
Resumo: | The article discusses the theme of Integrated High School in the Professional Education based on the context of the Federal Institutes of Education, Science and Technology in our country. It is a research of an eminently bibliographic character, in which a work was done to review the articles produced on this topic in the last seven years and made available in the databases that make up the CAPES’ Portal of Periodicals. The methodology used for this survey was Systematic Mapping and the objective of this work was to identify which themes have been researched on Integrated High School in the Federal Institutes of Education, Science and Technology. After applying the inclusion and exclusion criteria, the selected articles were classified into five themes: integrated curriculum, teacher training, specific knowledge experiences, contributions to the teaching learning process, and the association between work and youth. In this way, it will be possible to indicate the aspects that contribute most to the real development of the concept of integral human education and those that still need to be researched in the area. |
id |
UFC-7_4e3eb845ce6b2cb06931d51c6945a40e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/46752 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemáticoThe integrated high school in the context of Federal Institutes of Education: a systematic mappingFormação humana integralRede Federal de Educação ProfissionalCientífica e Tecnológicatécnica de prospecçãoThe article discusses the theme of Integrated High School in the Professional Education based on the context of the Federal Institutes of Education, Science and Technology in our country. It is a research of an eminently bibliographic character, in which a work was done to review the articles produced on this topic in the last seven years and made available in the databases that make up the CAPES’ Portal of Periodicals. The methodology used for this survey was Systematic Mapping and the objective of this work was to identify which themes have been researched on Integrated High School in the Federal Institutes of Education, Science and Technology. After applying the inclusion and exclusion criteria, the selected articles were classified into five themes: integrated curriculum, teacher training, specific knowledge experiences, contributions to the teaching learning process, and the association between work and youth. In this way, it will be possible to indicate the aspects that contribute most to the real development of the concept of integral human education and those that still need to be researched in the area.O artigo discute a temática do Ensino Médio Integrado à Educação Profissional, tendo como pano de fundo o contexto dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia espalhados pelo país. Trata se de uma pesquisa de caráter eminentemente bibliográfico, mediante revisão dos artigos produzidos sobre essa temática nos últimos sete anos e disponibilizados nas bases de dados que compõem o Portal de Periódicos da CAPES. A metodologia utilizada para este levantamento foi a de Mapeamento Sistemático e o objetivo do trabalho foi identificar quais temáticas têm sido pesquisadas sobre o Ensino Médio Integrado nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, os artigos selecionados foram classificados em cinco temas, a saber: currículo integrado, formação docente, experiências de conhecimentos específicos, contribuições ao processo de ensino aprendizagem, e associação entre trabalho e juventude. Deste modo, será possível indicar os aspectos que mais contribuem com o desenvolvimento real da concepção de formação humana integral e os que ainda carecem de pesquisas na área.Revista Labor2019-10-14T17:42:56Z2019-10-14T17:42:56Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBONFIM, Cristiani Hembecker; SILVA, Luciana de Sousa Alves da; SILVA, Rita de Cássia Gomes da; PEREIRA, Álvaro Itaúna Schalcher; RIBEIRO, Francisco Adelton Alves. O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 31-55, jan./jun. 2019.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46752Bonfim, Cristiane HembeckerSilva, Luciana de Sousa Alves daSilva, Rita de Cássia Gomes daPereira, Álvaro Itaúna SchalcherRibeiro, Francisco Adelton Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:24:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46752Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:01.888071Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático The integrated high school in the context of Federal Institutes of Education: a systematic mapping |
title |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático |
spellingShingle |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático Bonfim, Cristiane Hembecker Formação humana integral Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica técnica de prospecção |
title_short |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático |
title_full |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático |
title_fullStr |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático |
title_full_unstemmed |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático |
title_sort |
O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático |
author |
Bonfim, Cristiane Hembecker |
author_facet |
Bonfim, Cristiane Hembecker Silva, Luciana de Sousa Alves da Silva, Rita de Cássia Gomes da Pereira, Álvaro Itaúna Schalcher Ribeiro, Francisco Adelton Alves |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Luciana de Sousa Alves da Silva, Rita de Cássia Gomes da Pereira, Álvaro Itaúna Schalcher Ribeiro, Francisco Adelton Alves |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonfim, Cristiane Hembecker Silva, Luciana de Sousa Alves da Silva, Rita de Cássia Gomes da Pereira, Álvaro Itaúna Schalcher Ribeiro, Francisco Adelton Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação humana integral Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica técnica de prospecção |
topic |
Formação humana integral Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica técnica de prospecção |
description |
The article discusses the theme of Integrated High School in the Professional Education based on the context of the Federal Institutes of Education, Science and Technology in our country. It is a research of an eminently bibliographic character, in which a work was done to review the articles produced on this topic in the last seven years and made available in the databases that make up the CAPES’ Portal of Periodicals. The methodology used for this survey was Systematic Mapping and the objective of this work was to identify which themes have been researched on Integrated High School in the Federal Institutes of Education, Science and Technology. After applying the inclusion and exclusion criteria, the selected articles were classified into five themes: integrated curriculum, teacher training, specific knowledge experiences, contributions to the teaching learning process, and the association between work and youth. In this way, it will be possible to indicate the aspects that contribute most to the real development of the concept of integral human education and those that still need to be researched in the area. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-10-14T17:42:56Z 2019-10-14T17:42:56Z 2019 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BONFIM, Cristiani Hembecker; SILVA, Luciana de Sousa Alves da; SILVA, Rita de Cássia Gomes da; PEREIRA, Álvaro Itaúna Schalcher; RIBEIRO, Francisco Adelton Alves. O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 31-55, jan./jun. 2019. 1983-5000 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46752 |
identifier_str_mv |
BONFIM, Cristiani Hembecker; SILVA, Luciana de Sousa Alves da; SILVA, Rita de Cássia Gomes da; PEREIRA, Álvaro Itaúna Schalcher; RIBEIRO, Francisco Adelton Alves. O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 31-55, jan./jun. 2019. 1983-5000 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46752 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Labor |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Labor |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028871503609856 |