O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonfim, Cristiane Hembecker
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Silva, Luciana de Sousa Alves da, Silva, Rita de Cássia Gomes da, Pereira, Álvaro Itaúna Schalcher, Ribeiro, Francisco Adelton Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46752
Resumo: The article discusses the theme of Integrated High School in the Professional Education based on the context of the Federal Institutes of Education, Science and Technology in our country. It is a research of an eminently bibliographic character, in which a work was done to review the articles produced on this topic in the last seven years and made available in the databases that make up the CAPES’ Portal of Periodicals. The methodology used for this survey was Systematic Mapping and the objective of this work was to identify which themes have been researched on Integrated High School in the Federal Institutes of Education, Science and Technology. After applying the inclusion and exclusion criteria, the selected articles were classified into five themes: integrated curriculum, teacher training, specific knowledge experiences, contributions to the teaching learning process, and the association between work and youth. In this way, it will be possible to indicate the aspects that contribute most to the real development of the concept of integral human education and those that still need to be researched in the area.
id UFC-7_4e3eb845ce6b2cb06931d51c6945a40e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/46752
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemáticoThe integrated high school in the context of Federal Institutes of Education: a systematic mappingFormação humana integralRede Federal de Educação ProfissionalCientífica e Tecnológicatécnica de prospecçãoThe article discusses the theme of Integrated High School in the Professional Education based on the context of the Federal Institutes of Education, Science and Technology in our country. It is a research of an eminently bibliographic character, in which a work was done to review the articles produced on this topic in the last seven years and made available in the databases that make up the CAPES’ Portal of Periodicals. The methodology used for this survey was Systematic Mapping and the objective of this work was to identify which themes have been researched on Integrated High School in the Federal Institutes of Education, Science and Technology. After applying the inclusion and exclusion criteria, the selected articles were classified into five themes: integrated curriculum, teacher training, specific knowledge experiences, contributions to the teaching learning process, and the association between work and youth. In this way, it will be possible to indicate the aspects that contribute most to the real development of the concept of integral human education and those that still need to be researched in the area.O artigo discute a temática do Ensino Médio Integrado à Educação Profissional, tendo como pano de fundo o contexto dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia espalhados pelo país. Trata se de uma pesquisa de caráter eminentemente bibliográfico, mediante revisão dos artigos produzidos sobre essa temática nos últimos sete anos e disponibilizados nas bases de dados que compõem o Portal de Periódicos da CAPES. A metodologia utilizada para este levantamento foi a de Mapeamento Sistemático e o objetivo do trabalho foi identificar quais temáticas têm sido pesquisadas sobre o Ensino Médio Integrado nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Após a aplicação dos critérios de inclusão e exclusão, os artigos selecionados foram classificados em cinco temas, a saber: currículo integrado, formação docente, experiências de conhecimentos específicos, contribuições ao processo de ensino aprendizagem, e associação entre trabalho e juventude. Deste modo, será possível indicar os aspectos que mais contribuem com o desenvolvimento real da concepção de formação humana integral e os que ainda carecem de pesquisas na área.Revista Labor2019-10-14T17:42:56Z2019-10-14T17:42:56Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBONFIM, Cristiani Hembecker; SILVA, Luciana de Sousa Alves da; SILVA, Rita de Cássia Gomes da; PEREIRA, Álvaro Itaúna Schalcher; RIBEIRO, Francisco Adelton Alves. O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 31-55, jan./jun. 2019.1983-5000http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46752Bonfim, Cristiane HembeckerSilva, Luciana de Sousa Alves daSilva, Rita de Cássia Gomes daPereira, Álvaro Itaúna SchalcherRibeiro, Francisco Adelton Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:24:09Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/46752Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:36:01.888071Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
The integrated high school in the context of Federal Institutes of Education: a systematic mapping
title O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
spellingShingle O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
Bonfim, Cristiane Hembecker
Formação humana integral
Rede Federal de Educação Profissional
Científica e Tecnológica
técnica de prospecção
title_short O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
title_full O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
title_fullStr O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
title_full_unstemmed O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
title_sort O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático
author Bonfim, Cristiane Hembecker
author_facet Bonfim, Cristiane Hembecker
Silva, Luciana de Sousa Alves da
Silva, Rita de Cássia Gomes da
Pereira, Álvaro Itaúna Schalcher
Ribeiro, Francisco Adelton Alves
author_role author
author2 Silva, Luciana de Sousa Alves da
Silva, Rita de Cássia Gomes da
Pereira, Álvaro Itaúna Schalcher
Ribeiro, Francisco Adelton Alves
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonfim, Cristiane Hembecker
Silva, Luciana de Sousa Alves da
Silva, Rita de Cássia Gomes da
Pereira, Álvaro Itaúna Schalcher
Ribeiro, Francisco Adelton Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Formação humana integral
Rede Federal de Educação Profissional
Científica e Tecnológica
técnica de prospecção
topic Formação humana integral
Rede Federal de Educação Profissional
Científica e Tecnológica
técnica de prospecção
description The article discusses the theme of Integrated High School in the Professional Education based on the context of the Federal Institutes of Education, Science and Technology in our country. It is a research of an eminently bibliographic character, in which a work was done to review the articles produced on this topic in the last seven years and made available in the databases that make up the CAPES’ Portal of Periodicals. The methodology used for this survey was Systematic Mapping and the objective of this work was to identify which themes have been researched on Integrated High School in the Federal Institutes of Education, Science and Technology. After applying the inclusion and exclusion criteria, the selected articles were classified into five themes: integrated curriculum, teacher training, specific knowledge experiences, contributions to the teaching learning process, and the association between work and youth. In this way, it will be possible to indicate the aspects that contribute most to the real development of the concept of integral human education and those that still need to be researched in the area.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-14T17:42:56Z
2019-10-14T17:42:56Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv BONFIM, Cristiani Hembecker; SILVA, Luciana de Sousa Alves da; SILVA, Rita de Cássia Gomes da; PEREIRA, Álvaro Itaúna Schalcher; RIBEIRO, Francisco Adelton Alves. O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 31-55, jan./jun. 2019.
1983-5000
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46752
identifier_str_mv BONFIM, Cristiani Hembecker; SILVA, Luciana de Sousa Alves da; SILVA, Rita de Cássia Gomes da; PEREIRA, Álvaro Itaúna Schalcher; RIBEIRO, Francisco Adelton Alves. O Ensino Médio Integrado no contexto dos Institutos Federais de Educação: um mapeamento sistemático. Revista LABOR, Fortaleza, v. 1, n. 21, p. 31-55, jan./jun. 2019.
1983-5000
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/46752
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
publisher.none.fl_str_mv Revista Labor
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028871503609856