Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Evanilson Brandão
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13087
Resumo: This work approaches the use of Learning Objects (LOs) facing the teaching of Combinatorics and how these objects can help in the learning process of students. Accordingly, the aim of this work is to check that the use of LOs in Math classes promotes a better assimilation of the contents related to Combinatorics, seeking to awaken in the student curiosity and research in this area. Therefore, we opted for an experimental study involving 20 students of the senior year of High School from School João Mattos, located in Fortaleza, Ceará. These students were chosen at random and divided between two groups, experimental and control, with 10 students in each group. For the collect of data, were used, a socioeconomic questionnaire and a multiple choice test about permutation, arrangement and combination. These data were organized and analyzed with the help of Microsoft Office Excel 2010 program. The results show that the group that had a differentiated approach (experimental) obtained a better performance compared to the group that had a traditional approach (control).
id UFC-7_52e3fa947c2fec7a64ff1dac79ab2ffe
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/13087
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagemCombinatorial in high school: focusing on teaching learning objectsEnsino médioObjetos de aprendizagemEducação - Processamento de dadosAnálise combinatóriaThis work approaches the use of Learning Objects (LOs) facing the teaching of Combinatorics and how these objects can help in the learning process of students. Accordingly, the aim of this work is to check that the use of LOs in Math classes promotes a better assimilation of the contents related to Combinatorics, seeking to awaken in the student curiosity and research in this area. Therefore, we opted for an experimental study involving 20 students of the senior year of High School from School João Mattos, located in Fortaleza, Ceará. These students were chosen at random and divided between two groups, experimental and control, with 10 students in each group. For the collect of data, were used, a socioeconomic questionnaire and a multiple choice test about permutation, arrangement and combination. These data were organized and analyzed with the help of Microsoft Office Excel 2010 program. The results show that the group that had a differentiated approach (experimental) obtained a better performance compared to the group that had a traditional approach (control).Este trabalho aborda o uso de Objetos de Aprendizagem (OAs) voltado para o ensino de Combinatória e como esses objetos podem auxiliar no processo de aprendizagem dos alunos. Nesse sentido, o objetivo desse trabalho é verificar se a utilização de OAs nas aulas de Matemática promovem uma melhor assimilação dos conteúdos relacionados à Combinatória, buscando despertar no aluno a curiosidade e a investigação nesta área. Por isso, optou-se por um estudo experimental do qual participaram 20 alunos do 3o ano do Ensino Médio da Escola de Ensino Fundamental e Médio João Mattos, localizada em Fortaleza, Ceará. Esses alunos foram escolhidos de forma aleatória e divididos entre dois grupos, experimental e controle, com 10 alunos em cada grupo. Para a coleta dos dados, foram utilizados, um questionário socioeconômico e um teste de múltipla escolha sobre permutação, arranjo e combinação. Esses dados foram organizados e analisados com o auxílio do programa Microsoft Office Excel 2010. Os resultados mostram que o grupo que teve uma abordagem diferenciada (experimental) obteve um melhor desempenho em relação ao grupo que teve uma abordagem tradicional (controle).Silva, Jonatan Floriano daPinto, Evanilson Brandão2015-08-10T17:31:40Z2015-08-10T17:31:40Z2015info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPINTO,Evanilson Brandão. Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem. 2015. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13087porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T13:22:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/13087Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:49:26.573388Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem
Combinatorial in high school: focusing on teaching learning objects
title Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem
spellingShingle Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem
Pinto, Evanilson Brandão
Ensino médio
Objetos de aprendizagem
Educação - Processamento de dados
Análise combinatória
title_short Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem
title_full Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem
title_fullStr Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem
title_full_unstemmed Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem
title_sort Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem
author Pinto, Evanilson Brandão
author_facet Pinto, Evanilson Brandão
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Jonatan Floriano da
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Evanilson Brandão
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino médio
Objetos de aprendizagem
Educação - Processamento de dados
Análise combinatória
topic Ensino médio
Objetos de aprendizagem
Educação - Processamento de dados
Análise combinatória
description This work approaches the use of Learning Objects (LOs) facing the teaching of Combinatorics and how these objects can help in the learning process of students. Accordingly, the aim of this work is to check that the use of LOs in Math classes promotes a better assimilation of the contents related to Combinatorics, seeking to awaken in the student curiosity and research in this area. Therefore, we opted for an experimental study involving 20 students of the senior year of High School from School João Mattos, located in Fortaleza, Ceará. These students were chosen at random and divided between two groups, experimental and control, with 10 students in each group. For the collect of data, were used, a socioeconomic questionnaire and a multiple choice test about permutation, arrangement and combination. These data were organized and analyzed with the help of Microsoft Office Excel 2010 program. The results show that the group that had a differentiated approach (experimental) obtained a better performance compared to the group that had a traditional approach (control).
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-10T17:31:40Z
2015-08-10T17:31:40Z
2015
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PINTO,Evanilson Brandão. Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem. 2015. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13087
identifier_str_mv PINTO,Evanilson Brandão. Combinatória no ensino médio: concentrando o ensino nos objetos de aprendizagem. 2015. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2015.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/13087
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028960194265088