A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12768 |
Resumo: | This study aimed at understanding the phenomenon experienced by hospital nurses tutoring students during their nursing senior year. We used the phenomenological methodology and the subjects were fifteen nurses from the University Hospital Professor Alberto Antunes, in Maceió, Alagoas. The interviews were conducted in August and September 2010, with the following guiding question: How are you experiencing the role of hospital nurse for graduating nursing students at University Hospital Professor Alberto Antunes? Five categories were revealed: Satisfaction received by undergraduates, support to continuing education for the nurses; Work Overload, Support from the academy to the nurses and Student’s characteristics X floor experience outcomes. With the unveiling of the phenomenon, it was possible to obtain grants to work with academies on building a theoretical support for the possible restructuration of the curricular planning required in the hospital. |
id |
UFC-7_5d2c85a079e186280096ff31337ae79e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/12768 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológicoThe experience of being a nurse and preceptor in a school hospital: phenomenological viewEnfermagemEstágio ClínicoServiços de Integração Docente-AssistencialThis study aimed at understanding the phenomenon experienced by hospital nurses tutoring students during their nursing senior year. We used the phenomenological methodology and the subjects were fifteen nurses from the University Hospital Professor Alberto Antunes, in Maceió, Alagoas. The interviews were conducted in August and September 2010, with the following guiding question: How are you experiencing the role of hospital nurse for graduating nursing students at University Hospital Professor Alberto Antunes? Five categories were revealed: Satisfaction received by undergraduates, support to continuing education for the nurses; Work Overload, Support from the academy to the nurses and Student’s characteristics X floor experience outcomes. With the unveiling of the phenomenon, it was possible to obtain grants to work with academies on building a theoretical support for the possible restructuration of the curricular planning required in the hospital.Este estudo teve como objetivo compreender a experiência do fenômeno vivenciado pelos enfermeiros preceptores de graduandos do último ano em Enfermagem. O referencial metodológico utilizado foi a fenomenologia e os sujeitos, quinze enfermeiros preceptores do Hospital Universitário Professor Alberto Antunes, em Maceió, Alagoas. As entrevistas foram realizadas nos meses de agosto e setembro de 2010, com a seguinte questão norteadora: Como é para você vivenciar o papel de enfermeiro preceptor de graduandos em Enfermagem no Hospital Universitário Professor Alberto Antunes? Foram reveladas cinco categorias: Satisfação em receber graduandos; Estímulo à atualização; Sobrecarga de Trabalho; Apoio da academia aos enfermeiros e Características do graduando x Sucesso do estágio. Com o desvelar do fenômeno, foi possível obter subsídios para colaborar com as academias formadoras com um suporte teórico para possível reestruturação do planejamento do estágio curricular obrigatório na área hospitalar.El objetivo fue comprender la experiencia del fenómeno vivido por los enfermeros preceptores de estudiantes del último año en Enfermería. El referencial metodológico utilizado ha sido la fenomenología y los sujetos han sido quince enfermeros preceptores del Hospital Universitario Profesor Alberto Antunes, en Maceió, Alagoas. Las entrevistas se realizaron en agosto y septiembre de 2010, con la siguiente pregunta orientadora: cómo estás experimentando el papel del enfermero preceptor para estudiantes de posgrado en enfermería en Hospital Universitario Profesor Alberto Antunes? Los resultados revelaron cinco categorías: Satisfacción en recibir estudiantes; Estímulo hacia la actualización; Sobrecarga de Trabajo; Apoyo por parte de la academia a los enfermeros; y Características del estudiante x Éxito de la práctica. Con la develación del fenómeno, ha sido posible obtener subsidios para colaborar con las academias formadoras con un soporte teórico para posible reestructuración de la planificación de la práctica curricular obligatoria en el área hospitalaria.Rev Rene2015-06-11T15:24:17Z2015-06-11T15:24:17Z2011-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTAVARES, P. E. N. et al. A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 798-807, out./dez. 2011.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12768Tavares, Pâmela Elaine NogueiraSantos, Sidney Augusto Maximiano dosComassetto, IsabelSantos, Regina Maria dosSantana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silvaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T16:59:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12768Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:59:34.398240Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico The experience of being a nurse and preceptor in a school hospital: phenomenological view |
title |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico |
spellingShingle |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico Tavares, Pâmela Elaine Nogueira Enfermagem Estágio Clínico Serviços de Integração Docente-Assistencial |
title_short |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico |
title_full |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico |
title_fullStr |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico |
title_full_unstemmed |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico |
title_sort |
A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico |
author |
Tavares, Pâmela Elaine Nogueira |
author_facet |
Tavares, Pâmela Elaine Nogueira Santos, Sidney Augusto Maximiano dos Comassetto, Isabel Santos, Regina Maria dos Santana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Sidney Augusto Maximiano dos Comassetto, Isabel Santos, Regina Maria dos Santana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silva |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tavares, Pâmela Elaine Nogueira Santos, Sidney Augusto Maximiano dos Comassetto, Isabel Santos, Regina Maria dos Santana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem Estágio Clínico Serviços de Integração Docente-Assistencial |
topic |
Enfermagem Estágio Clínico Serviços de Integração Docente-Assistencial |
description |
This study aimed at understanding the phenomenon experienced by hospital nurses tutoring students during their nursing senior year. We used the phenomenological methodology and the subjects were fifteen nurses from the University Hospital Professor Alberto Antunes, in Maceió, Alagoas. The interviews were conducted in August and September 2010, with the following guiding question: How are you experiencing the role of hospital nurse for graduating nursing students at University Hospital Professor Alberto Antunes? Five categories were revealed: Satisfaction received by undergraduates, support to continuing education for the nurses; Work Overload, Support from the academy to the nurses and Student’s characteristics X floor experience outcomes. With the unveiling of the phenomenon, it was possible to obtain grants to work with academies on building a theoretical support for the possible restructuration of the curricular planning required in the hospital. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-10 2015-06-11T15:24:17Z 2015-06-11T15:24:17Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
TAVARES, P. E. N. et al. A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 798-807, out./dez. 2011. 2175-6783 online http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12768 |
identifier_str_mv |
TAVARES, P. E. N. et al. A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 798-807, out./dez. 2011. 2175-6783 online |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12768 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
publisher.none.fl_str_mv |
Rev Rene |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029025178714112 |