A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tavares, Pâmela Elaine Nogueira
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Santos, Sidney Augusto Maximiano dos, Comassetto, Isabel, Santos, Regina Maria dos, Santana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12768
Resumo: This study aimed at understanding the phenomenon experienced by hospital nurses tutoring students during their nursing senior year. We used the phenomenological methodology and the subjects were fifteen nurses from the University Hospital Professor Alberto Antunes, in Maceió, Alagoas. The interviews were conducted in August and September 2010, with the following guiding question: How are you experiencing the role of hospital nurse for graduating nursing students at University Hospital Professor Alberto Antunes? Five categories were revealed: Satisfaction received by undergraduates, support to continuing education for the nurses; Work Overload, Support from the academy to the nurses and Student’s characteristics X floor experience outcomes. With the unveiling of the phenomenon, it was possible to obtain grants to work with academies on building a theoretical support for the possible restructuration of the curricular planning required in the hospital.
id UFC-7_5d2c85a079e186280096ff31337ae79e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/12768
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológicoThe experience of being a nurse and preceptor in a school hospital: phenomenological viewEnfermagemEstágio ClínicoServiços de Integração Docente-AssistencialThis study aimed at understanding the phenomenon experienced by hospital nurses tutoring students during their nursing senior year. We used the phenomenological methodology and the subjects were fifteen nurses from the University Hospital Professor Alberto Antunes, in Maceió, Alagoas. The interviews were conducted in August and September 2010, with the following guiding question: How are you experiencing the role of hospital nurse for graduating nursing students at University Hospital Professor Alberto Antunes? Five categories were revealed: Satisfaction received by undergraduates, support to continuing education for the nurses; Work Overload, Support from the academy to the nurses and Student’s characteristics X floor experience outcomes. With the unveiling of the phenomenon, it was possible to obtain grants to work with academies on building a theoretical support for the possible restructuration of the curricular planning required in the hospital.Este estudo teve como objetivo compreender a experiência do fenômeno vivenciado pelos enfermeiros preceptores de graduandos do último ano em Enfermagem. O referencial metodológico utilizado foi a fenomenologia e os sujeitos, quinze enfermeiros preceptores do Hospital Universitário Professor Alberto Antunes, em Maceió, Alagoas. As entrevistas foram realizadas nos meses de agosto e setembro de 2010, com a seguinte questão norteadora: Como é para você vivenciar o papel de enfermeiro preceptor de graduandos em Enfermagem no Hospital Universitário Professor Alberto Antunes? Foram reveladas cinco categorias: Satisfação em receber graduandos; Estímulo à atualização; Sobrecarga de Trabalho; Apoio da academia aos enfermeiros e Características do graduando x Sucesso do estágio. Com o desvelar do fenômeno, foi possível obter subsídios para colaborar com as academias formadoras com um suporte teórico para possível reestruturação do planejamento do estágio curricular obrigatório na área hospitalar.El objetivo fue comprender la experiencia del fenómeno vivido por los enfermeros preceptores de estudiantes del último año en Enfermería. El referencial metodológico utilizado ha sido la fenomenología y los sujetos han sido quince enfermeros preceptores del Hospital Universitario Profesor Alberto Antunes, en Maceió, Alagoas. Las entrevistas se realizaron en agosto y septiembre de 2010, con la siguiente pregunta orientadora: cómo estás experimentando el papel del enfermero preceptor para estudiantes de posgrado en enfermería en Hospital Universitario Profesor Alberto Antunes? Los resultados revelaron cinco categorías: Satisfacción en recibir estudiantes; Estímulo hacia la actualización; Sobrecarga de Trabajo; Apoyo por parte de la academia a los enfermeros; y Características del estudiante x Éxito de la práctica. Con la develación del fenómeno, ha sido posible obtener subsidios para colaborar con las academias formadoras con un soporte teórico para posible reestructuración de la planificación de la práctica curricular obligatoria en el área hospitalaria.Rev Rene2015-06-11T15:24:17Z2015-06-11T15:24:17Z2011-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfTAVARES, P. E. N. et al. A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 798-807, out./dez. 2011.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12768Tavares, Pâmela Elaine NogueiraSantos, Sidney Augusto Maximiano dosComassetto, IsabelSantos, Regina Maria dosSantana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silvaporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-07T16:59:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12768Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:59:34.398240Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
The experience of being a nurse and preceptor in a school hospital: phenomenological view
title A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
spellingShingle A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
Tavares, Pâmela Elaine Nogueira
Enfermagem
Estágio Clínico
Serviços de Integração Docente-Assistencial
title_short A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
title_full A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
title_fullStr A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
title_full_unstemmed A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
title_sort A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico
author Tavares, Pâmela Elaine Nogueira
author_facet Tavares, Pâmela Elaine Nogueira
Santos, Sidney Augusto Maximiano dos
Comassetto, Isabel
Santos, Regina Maria dos
Santana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silva
author_role author
author2 Santos, Sidney Augusto Maximiano dos
Comassetto, Isabel
Santos, Regina Maria dos
Santana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silva
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tavares, Pâmela Elaine Nogueira
Santos, Sidney Augusto Maximiano dos
Comassetto, Isabel
Santos, Regina Maria dos
Santana, Viviane Vanessa Rodrigues da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Estágio Clínico
Serviços de Integração Docente-Assistencial
topic Enfermagem
Estágio Clínico
Serviços de Integração Docente-Assistencial
description This study aimed at understanding the phenomenon experienced by hospital nurses tutoring students during their nursing senior year. We used the phenomenological methodology and the subjects were fifteen nurses from the University Hospital Professor Alberto Antunes, in Maceió, Alagoas. The interviews were conducted in August and September 2010, with the following guiding question: How are you experiencing the role of hospital nurse for graduating nursing students at University Hospital Professor Alberto Antunes? Five categories were revealed: Satisfaction received by undergraduates, support to continuing education for the nurses; Work Overload, Support from the academy to the nurses and Student’s characteristics X floor experience outcomes. With the unveiling of the phenomenon, it was possible to obtain grants to work with academies on building a theoretical support for the possible restructuration of the curricular planning required in the hospital.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-10
2015-06-11T15:24:17Z
2015-06-11T15:24:17Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv TAVARES, P. E. N. et al. A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 798-807, out./dez. 2011.
2175-6783 online
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12768
identifier_str_mv TAVARES, P. E. N. et al. A vivência do ser enfermeiro e preceptor em um hospital escola: olhar fenomenológico. Rev. Rene, Fortaleza, v. 12, n. 4, p. 798-807, out./dez. 2011.
2175-6783 online
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12768
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029025178714112