A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Carla Cristine Vianna
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Ferreira, Daniele de Oliveira, Arruda Filho, Emílio José Montero
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32273
Resumo: This article aims to analyze how female consumers are influenced by contents published in fashion blogs. To do so, it examines two blogs—Entre Topetes e Vinis, oriented towards the plus size public, and Garotas Estúpidas, of regular fashion—, by evaluating if the motivations of each public are hedonic or utilitarian according to their profile of consumption. The research has a qualitative nature and uses the netnographic method, which is based on investigating groups that participate in virtual communities and/or Internet discussion sites. The results show a great influence on the purchase decision process in the case of the plus size blog, focused on the users’ utilitarian values, while the regular blog activates a more hedonic relationship, serving as a source of information and as a form of group interaction. This scenario serves as a basis for companies to observe the stimuli and characteristics of each consumer, thus taking advantage of all the benefits that the social media researched herein offers to the fashion market today.
id UFC-7_6854a67904ac56a07e5856c50295e152
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/32273
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor femininoLa influencia de los blogs de moda en el procedimiento de decisión de compraThe influence of fashion blogs in the female consumer purchase decision processModaBlogsRoupas femininas tamanho grandeThis article aims to analyze how female consumers are influenced by contents published in fashion blogs. To do so, it examines two blogs—Entre Topetes e Vinis, oriented towards the plus size public, and Garotas Estúpidas, of regular fashion—, by evaluating if the motivations of each public are hedonic or utilitarian according to their profile of consumption. The research has a qualitative nature and uses the netnographic method, which is based on investigating groups that participate in virtual communities and/or Internet discussion sites. The results show a great influence on the purchase decision process in the case of the plus size blog, focused on the users’ utilitarian values, while the regular blog activates a more hedonic relationship, serving as a source of information and as a form of group interaction. This scenario serves as a basis for companies to observe the stimuli and characteristics of each consumer, thus taking advantage of all the benefits that the social media researched herein offers to the fashion market today.Este artigo tem como objetivo analisar como o consumidor feminino é influenciado pelo conteúdo publicado nos blogs de moda. Para tanto, examina dois blogs – Entre Topetes e Vinis, voltado ao público plus size, e Garotas Estúpidas, de moda regular –, avaliando se as motivações de cada público são hedônicas ou utilitárias em função do seu perfil de consumo. A pesquisa possui natureza qualitativa e utiliza o método netnográfico, que se baseia em estudos de grupos participantes em comunidades virtuais e/ou sites de discussões da Internet. Os resultados mostram grande influência no processo de decisão de compra no caso do blog plus size, focado nos valores utilitaristas dos usuários, enquanto o blog regular ativa mais uma relação hedônica, servindo para a consulta de informações e para a interação entre grupos. Esse cenário serve de embasamento para que as empresas observem os estímulos e as características de cada consumidor, aproveitando assim todos os benefícios que a mídia social pesquisada oferece para o mercado da moda na atualidade.Este artículo tiene como objetivo analizar cómo el consumidor femenino es influenciado por el contenido publicado en los blogs de moda. Para ello, examina dos blogs – Entre Topetes e Vinis, volcado al público plus size, y Garotas Estúpidas, de moda regular –, evaluando si las motivaciones de cada público son hedónicas o utilitarias en función de su perfil de consumo. La investigación tiene carácter cualitativo y utiliza el método netnográfico, que se basa en estudios de grupos participantes en comunidades virtuales y/o sitios de discusiones de Internet. Los resultados muestran una gran influencia en el proceso de decisión de compra en el caso del blog plus size, enfocado en los valores utilitaristas de los usuarios, mientras que el blog regular activa más una relación hedónica, sirviendo para la consulta de informaciones y para la interacción entre grupos. Este escenario sirve de base para que las empresas observen los estímulos y las características de cada consumidor, aprovechando así todos los beneficios que la plataforma aquí investigada ofrece para el mercado de la moda en la actualidad.Diego de Queiroz Machado2018-05-25T13:44:26Z2018-05-25T13:44:26Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNOGUEIRA, Carla Cristine Vianna; FERREIRA, Daniele de Oliveira; ARRUDA FILHO, Emílio J. M. A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza , v.16, n.1 , p. 32-61, jan/abr 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32273Nogueira, Carla Cristine ViannaFerreira, Daniele de OliveiraArruda Filho, Emílio José Monteroporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-17T18:10:15Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/32273Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-01-17T18:10:15Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino
La influencia de los blogs de moda en el procedimiento de decisión de compra
The influence of fashion blogs in the female consumer purchase decision process
title A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino
spellingShingle A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino
Nogueira, Carla Cristine Vianna
Moda
Blogs
Roupas femininas tamanho grande
title_short A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino
title_full A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino
title_fullStr A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino
title_full_unstemmed A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino
title_sort A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino
author Nogueira, Carla Cristine Vianna
author_facet Nogueira, Carla Cristine Vianna
Ferreira, Daniele de Oliveira
Arruda Filho, Emílio José Montero
author_role author
author2 Ferreira, Daniele de Oliveira
Arruda Filho, Emílio José Montero
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Carla Cristine Vianna
Ferreira, Daniele de Oliveira
Arruda Filho, Emílio José Montero
dc.subject.por.fl_str_mv Moda
Blogs
Roupas femininas tamanho grande
topic Moda
Blogs
Roupas femininas tamanho grande
description This article aims to analyze how female consumers are influenced by contents published in fashion blogs. To do so, it examines two blogs—Entre Topetes e Vinis, oriented towards the plus size public, and Garotas Estúpidas, of regular fashion—, by evaluating if the motivations of each public are hedonic or utilitarian according to their profile of consumption. The research has a qualitative nature and uses the netnographic method, which is based on investigating groups that participate in virtual communities and/or Internet discussion sites. The results show a great influence on the purchase decision process in the case of the plus size blog, focused on the users’ utilitarian values, while the regular blog activates a more hedonic relationship, serving as a source of information and as a form of group interaction. This scenario serves as a basis for companies to observe the stimuli and characteristics of each consumer, thus taking advantage of all the benefits that the social media researched herein offers to the fashion market today.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-25T13:44:26Z
2018-05-25T13:44:26Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NOGUEIRA, Carla Cristine Vianna; FERREIRA, Daniele de Oliveira; ARRUDA FILHO, Emílio J. M. A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza , v.16, n.1 , p. 32-61, jan/abr 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32273
identifier_str_mv NOGUEIRA, Carla Cristine Vianna; FERREIRA, Daniele de Oliveira; ARRUDA FILHO, Emílio J. M. A influência dos blogs de moda no processo de decisão de compra do consumidor feminino. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, Fortaleza , v.16, n.1 , p. 32-61, jan/abr 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/32273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Diego de Queiroz Machado
publisher.none.fl_str_mv Diego de Queiroz Machado
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935815383449600