Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62346 |
Resumo: | Physical education has the body and the movement as study object, being responsibility of the physical education classes in schools to embrace all the forms of the so called corporal culture, including in its contents the games, sports, dances, gymnastics and martial arts. The teacher is responsible for the mediator role in the knowledge construction, creating the spaces, providing materials and participating of the activities. Children develop themselves through recreation, and the bigger the opportunities to manipulate different objects and to develop different activities are the greater will be the motor repertoire of the child. In this sense, our objective was to elucidate the important role of the inclusion of recreational activities and toys as tools for children’s learning process. We conclude that the games and toys are important tools in children's learning and the use of alternative materials in physical education classes can be an interesting strategy to work the ludic, creativity and self-esteem of students. |
id |
UFC-7_6e0dbf5ef99f42ac174eb1d754ed3fd9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/62346 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividadeEducação física escolarCriatividadeMateriais alternativosPhysical education in schoolCreativityAlternative materialsPhysical education has the body and the movement as study object, being responsibility of the physical education classes in schools to embrace all the forms of the so called corporal culture, including in its contents the games, sports, dances, gymnastics and martial arts. The teacher is responsible for the mediator role in the knowledge construction, creating the spaces, providing materials and participating of the activities. Children develop themselves through recreation, and the bigger the opportunities to manipulate different objects and to develop different activities are the greater will be the motor repertoire of the child. In this sense, our objective was to elucidate the important role of the inclusion of recreational activities and toys as tools for children’s learning process. We conclude that the games and toys are important tools in children's learning and the use of alternative materials in physical education classes can be an interesting strategy to work the ludic, creativity and self-esteem of students.A educação física tem como objeto de estudo o corpo e o movimento, sendo responsabilidade da educação física escolar abranger todas as formas da chamada cultura corporal, incluindo nos seus conteúdos os jogos, esportes, danças, ginásticas e lutas. O professor é o responsável pela mediação da construção do conhecimento, criando os espaços, disponibilizando materiais e participando das brincadeiras. A criança se desenvolve através do brincar, sendo que quanto maior são as oportunidades de manipular diferentes objetos e desenvolver diferentes atividades, maior será o repertório motor da criança. Neste sentido, nosso objetivo foi elucidar o importante papel da inclusão das brincadeiras e dos brinquedos como instrumentos para o aprendizado das crianças. Conclui-se que brincadeiras, bem como, brinquedos são importantes instrumentos no aprendizado das crianças e a utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física pode ser uma estratégia interessante para trabalhar o lúdico, a criatividade e a auto-estima dos alunos.Anuário da Produção Acadêmica Docente2021-11-22T20:23:57Z2021-11-22T20:23:57Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfASSUMPÇÃO, Cláudio de Oliveira; ARRUDA, Débora Paes de; SOUZA, Thiago Mattos Frota de. Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade. Anuário da Produção Acadêmica Docente, Valinhos, v. 3, n. 4, p. 271-279, 2009.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62346Assumpção, Claudio de OliveiraArruda, Débora Paes deSouza, Thiago Mattos Frota deporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-11-22T20:26:07Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/62346Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2021-11-22T20:26:07Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade |
title |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade |
spellingShingle |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade Assumpção, Claudio de Oliveira Educação física escolar Criatividade Materiais alternativos Physical education in school Creativity Alternative materials |
title_short |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade |
title_full |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade |
title_fullStr |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade |
title_full_unstemmed |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade |
title_sort |
Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade |
author |
Assumpção, Claudio de Oliveira |
author_facet |
Assumpção, Claudio de Oliveira Arruda, Débora Paes de Souza, Thiago Mattos Frota de |
author_role |
author |
author2 |
Arruda, Débora Paes de Souza, Thiago Mattos Frota de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assumpção, Claudio de Oliveira Arruda, Débora Paes de Souza, Thiago Mattos Frota de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação física escolar Criatividade Materiais alternativos Physical education in school Creativity Alternative materials |
topic |
Educação física escolar Criatividade Materiais alternativos Physical education in school Creativity Alternative materials |
description |
Physical education has the body and the movement as study object, being responsibility of the physical education classes in schools to embrace all the forms of the so called corporal culture, including in its contents the games, sports, dances, gymnastics and martial arts. The teacher is responsible for the mediator role in the knowledge construction, creating the spaces, providing materials and participating of the activities. Children develop themselves through recreation, and the bigger the opportunities to manipulate different objects and to develop different activities are the greater will be the motor repertoire of the child. In this sense, our objective was to elucidate the important role of the inclusion of recreational activities and toys as tools for children’s learning process. We conclude that the games and toys are important tools in children's learning and the use of alternative materials in physical education classes can be an interesting strategy to work the ludic, creativity and self-esteem of students. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009 2021-11-22T20:23:57Z 2021-11-22T20:23:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ASSUMPÇÃO, Cláudio de Oliveira; ARRUDA, Débora Paes de; SOUZA, Thiago Mattos Frota de. Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade. Anuário da Produção Acadêmica Docente, Valinhos, v. 3, n. 4, p. 271-279, 2009. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62346 |
identifier_str_mv |
ASSUMPÇÃO, Cláudio de Oliveira; ARRUDA, Débora Paes de; SOUZA, Thiago Mattos Frota de. Utilização de materiais alternativos nas aulas de educação física: exercitando a criatividade. Anuário da Produção Acadêmica Docente, Valinhos, v. 3, n. 4, p. 271-279, 2009. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/62346 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Anuário da Produção Acadêmica Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Anuário da Produção Acadêmica Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1809935789671317504 |