A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54149 |
Resumo: | This work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Júlio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages in the teaching of Geography and the need to expand their use. |
id |
UFC-7_7225717bddbb0670968fce2898c0b9f9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/54149 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia físicaLiterature as a tool for physical geography teachingEnsino de geografia físicaLiteraturaGeografia físicaPrática pedagógicaThis work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Júlio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages in the teaching of Geography and the need to expand their use.Este trabalho propõe discutir a relação entre Geografia Física e a linguagem da Literatura como proposta de prática pedagógica para o Ensino Fundamental a partir da obra literária Viagem ao centro da Terra, do autor francês Júlio Verne. O artigo tem como objetivos propor uma prática pedagógica atrelada ao ensino de Geografia Física e Literatura proposta para o Ensino Fundamental bem como demonstrar a necessidade da utilização de linguagens para o ensino mais crítico e realista da Geografia Física na educação básica. Como resultados encontrados, a Geografia está presente em diversos aspectos da obra em questão e pode ser utilizada de diversas formas, através de uma história fictícia onde com a imaginação aspectos da Geografia são evidenciados. O trabalho demonstrou a importância das linguagens no ensino de Geografia e da necessidade de ampliação da utilização das mesmas.Geosaberes2020-09-21T11:02:27Z2020-09-21T11:02:27Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDIAS, Gabriela Klering; DIAS, Liz Cristiane. A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 115 - 124, set. 2019.2178-0463http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54149Dias, Gabriela KleringDias, Liz Cristianeinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T16:23:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54149Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:05.523375Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física Literature as a tool for physical geography teaching |
title |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física |
spellingShingle |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física Dias, Gabriela Klering Ensino de geografia física Literatura Geografia física Prática pedagógica |
title_short |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física |
title_full |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física |
title_fullStr |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física |
title_full_unstemmed |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física |
title_sort |
A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física |
author |
Dias, Gabriela Klering |
author_facet |
Dias, Gabriela Klering Dias, Liz Cristiane |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Liz Cristiane |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Gabriela Klering Dias, Liz Cristiane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de geografia física Literatura Geografia física Prática pedagógica |
topic |
Ensino de geografia física Literatura Geografia física Prática pedagógica |
description |
This work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Júlio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages in the teaching of Geography and the need to expand their use. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-09-21T11:02:27Z 2020-09-21T11:02:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
DIAS, Gabriela Klering; DIAS, Liz Cristiane. A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 115 - 124, set. 2019. 2178-0463 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54149 |
identifier_str_mv |
DIAS, Gabriela Klering; DIAS, Liz Cristiane. A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 115 - 124, set. 2019. 2178-0463 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Geosaberes |
publisher.none.fl_str_mv |
Geosaberes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028759788322816 |