A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Gabriela Klering
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Dias, Liz Cristiane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54149
Resumo: This work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Júlio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages in the teaching of Geography and the need to expand their use.
id UFC-7_7225717bddbb0670968fce2898c0b9f9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/54149
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A literatura como ferramenta para o ensino de geografia físicaLiterature as a tool for physical geography teachingEnsino de geografia físicaLiteraturaGeografia físicaPrática pedagógicaThis work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Júlio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages in the teaching of Geography and the need to expand their use.Este trabalho propõe discutir a relação entre Geografia Física e a linguagem da Literatura como proposta de prática pedagógica para o Ensino Fundamental a partir da obra literária Viagem ao centro da Terra, do autor francês Júlio Verne. O artigo tem como objetivos propor uma prática pedagógica atrelada ao ensino de Geografia Física e Literatura proposta para o Ensino Fundamental bem como demonstrar a necessidade da utilização de linguagens para o ensino mais crítico e realista da Geografia Física na educação básica. Como resultados encontrados, a Geografia está presente em diversos aspectos da obra em questão e pode ser utilizada de diversas formas, através de uma história fictícia onde com a imaginação aspectos da Geografia são evidenciados. O trabalho demonstrou a importância das linguagens no ensino de Geografia e da necessidade de ampliação da utilização das mesmas.Geosaberes2020-09-21T11:02:27Z2020-09-21T11:02:27Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDIAS, Gabriela Klering; DIAS, Liz Cristiane. A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 115 - 124, set. 2019.2178-0463http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54149Dias, Gabriela KleringDias, Liz Cristianeinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-30T16:23:44Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/54149Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:05.523375Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
Literature as a tool for physical geography teaching
title A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
spellingShingle A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
Dias, Gabriela Klering
Ensino de geografia física
Literatura
Geografia física
Prática pedagógica
title_short A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
title_full A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
title_fullStr A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
title_full_unstemmed A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
title_sort A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física
author Dias, Gabriela Klering
author_facet Dias, Gabriela Klering
Dias, Liz Cristiane
author_role author
author2 Dias, Liz Cristiane
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Gabriela Klering
Dias, Liz Cristiane
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de geografia física
Literatura
Geografia física
Prática pedagógica
topic Ensino de geografia física
Literatura
Geografia física
Prática pedagógica
description This work proposes to discuss the relationship between Physical Geography and the language of Literature as a proposal of pedagogical practice for Elementary School from the literary work Journey to the Center of the Earth by the French author Júlio Verne. The article aims to propose a pedagogical practice linked to the teaching of Physical Geography and Literature proposed for Elementary School as well as demonstrate the need to use languages for the most critical and realistic teaching of Physical Geography in basic education. As results found, Geography is present in several aspects of the work in question and can be used in a variety of ways, through a fictitious history where with the imaginative aspects of Geography are evidenced. The work demonstrated the importance of languages in the teaching of Geography and the need to expand their use.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-09-21T11:02:27Z
2020-09-21T11:02:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DIAS, Gabriela Klering; DIAS, Liz Cristiane. A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 115 - 124, set. 2019.
2178-0463
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54149
identifier_str_mv DIAS, Gabriela Klering; DIAS, Liz Cristiane. A literatura como ferramenta para o ensino de geografia física. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 115 - 124, set. 2019.
2178-0463
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/54149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Geosaberes
publisher.none.fl_str_mv Geosaberes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028759788322816