Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jung, Neiva Maria
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Rampazzo, Giselli Cristina Claro, Basso, Rosângela Aparecida Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
dARK ID: ark:/83112/00130000217q4
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39863
Resumo: Teacher education is a constant reflection theme for us, teacher trainers, because we recognize that in the university, often, Internship subjects are still very or completely disarticulated of most of the other subjects in the Languages ‘course and that, in the Basic Education, it continues being reaffirmed a view around “no” learn English in public school. These are linguistics policies that we produce and / or reproduce and which have implications for language learning. Considering the need for reflections, in Applied Linguistics, on undergraduate courses that train teachers in the area of language, this article aims to reflect on the discipline of stage IV by the perspective of students of a 5th year of the licentiate degree course double (Portuguese / English). Students ‘class data will be analyzed with teacher trainers, a letter produced by the class and students’ responses to a questionnaire. We will be guided, in the conceptions of the New Studies of Literacy, having as main focus the academic literacy and its articulation with the teacher education. In terms of results, we recognize that students have difficulty understanding internship practices, such as observation, class preparation, and reporting, in terms of academic literacy.
id UFC-7_74922ef34b740b85e8bc9ecef5e381c2
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39863
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em LetrasAcademic literacy and teacher training: reflections on internship in a degree course in languagesFormação docenteLetramento acadêmicoEstágioTeacher education is a constant reflection theme for us, teacher trainers, because we recognize that in the university, often, Internship subjects are still very or completely disarticulated of most of the other subjects in the Languages ‘course and that, in the Basic Education, it continues being reaffirmed a view around “no” learn English in public school. These are linguistics policies that we produce and / or reproduce and which have implications for language learning. Considering the need for reflections, in Applied Linguistics, on undergraduate courses that train teachers in the area of language, this article aims to reflect on the discipline of stage IV by the perspective of students of a 5th year of the licentiate degree course double (Portuguese / English). Students ‘class data will be analyzed with teacher trainers, a letter produced by the class and students’ responses to a questionnaire. We will be guided, in the conceptions of the New Studies of Literacy, having as main focus the academic literacy and its articulation with the teacher education. In terms of results, we recognize that students have difficulty understanding internship practices, such as observation, class preparation, and reporting, in terms of academic literacy.Formação docente é um tema de constante reflexão para nós, professores formadores, por reconhecermos que, na universidade, muitas vezes, disciplinas de Estágio ficam ainda muito ou completamente desarticuladas da maioria das demais disciplinas dos cursos de Letras e que, na Educação Básica, continua sendo reafirmada uma visão em torno de “não” se aprender inglês na escola pública. São políticas linguísticas que produzimos e/ou reproduzimos e que têm implicações na aprendizagem de línguas. Considerando assim a necessidade de reflexões, em Linguística Aplicada, sobre cursos de licenciatura que formam professores na área da linguagem, este artigo tem como objetivo refletir sobre o estágio de regência em Língua Inglesa, de alunos de um 5 º ano do curso de Letras licenciatura dupla (Português/ Inglês). Serão analisados dados de aula desses alunos com professoras formadoras, uma carta produzida pela turma e respostas dos alunos a um questionário. Pautar-nos-emos nas concepções dos Estudos do Letramento, tendo como foco principal o letramento acadêmico e sua articulação com a formação docente. Em termos de resultados, reconhecemos que os alunos têm dificuldade de compreender as práticas de estágio, como observação, preparo das aulas e apresentação de relatório, em termos de letramento acadêmico.Revista Entrepalavras2019-02-22T12:59:28Z2019-02-22T12:59:28Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRAMPAZZO, Giselli Cristina Claro; JUNG, Neiva Maria; BASSO, Rosângela Aparecida Alves. Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 264-280, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39863ark:/83112/00130000217q4Jung, Neiva MariaRampazzo, Giselli Cristina ClaroBasso, Rosângela Aparecida Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:50:34Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39863Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:37.972070Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
Academic literacy and teacher training: reflections on internship in a degree course in languages
title Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
spellingShingle Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
Jung, Neiva Maria
Formação docente
Letramento acadêmico
Estágio
title_short Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
title_full Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
title_fullStr Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
title_full_unstemmed Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
title_sort Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
author Jung, Neiva Maria
author_facet Jung, Neiva Maria
Rampazzo, Giselli Cristina Claro
Basso, Rosângela Aparecida Alves
author_role author
author2 Rampazzo, Giselli Cristina Claro
Basso, Rosângela Aparecida Alves
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jung, Neiva Maria
Rampazzo, Giselli Cristina Claro
Basso, Rosângela Aparecida Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Letramento acadêmico
Estágio
topic Formação docente
Letramento acadêmico
Estágio
description Teacher education is a constant reflection theme for us, teacher trainers, because we recognize that in the university, often, Internship subjects are still very or completely disarticulated of most of the other subjects in the Languages ‘course and that, in the Basic Education, it continues being reaffirmed a view around “no” learn English in public school. These are linguistics policies that we produce and / or reproduce and which have implications for language learning. Considering the need for reflections, in Applied Linguistics, on undergraduate courses that train teachers in the area of language, this article aims to reflect on the discipline of stage IV by the perspective of students of a 5th year of the licentiate degree course double (Portuguese / English). Students ‘class data will be analyzed with teacher trainers, a letter produced by the class and students’ responses to a questionnaire. We will be guided, in the conceptions of the New Studies of Literacy, having as main focus the academic literacy and its articulation with the teacher education. In terms of results, we recognize that students have difficulty understanding internship practices, such as observation, class preparation, and reporting, in terms of academic literacy.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-22T12:59:28Z
2019-02-22T12:59:28Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RAMPAZZO, Giselli Cristina Claro; JUNG, Neiva Maria; BASSO, Rosângela Aparecida Alves. Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 264-280, out./dez. 2018.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39863
dc.identifier.dark.fl_str_mv ark:/83112/00130000217q4
identifier_str_mv RAMPAZZO, Giselli Cristina Claro; JUNG, Neiva Maria; BASSO, Rosângela Aparecida Alves. Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 264-280, out./dez. 2018.
2237-6321
ark:/83112/00130000217q4
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39863
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1818374051702243328