Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
dARK ID: | ark:/83112/00130000217q4 |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39863 |
Resumo: | Teacher education is a constant reflection theme for us, teacher trainers, because we recognize that in the university, often, Internship subjects are still very or completely disarticulated of most of the other subjects in the Languages ‘course and that, in the Basic Education, it continues being reaffirmed a view around “no” learn English in public school. These are linguistics policies that we produce and / or reproduce and which have implications for language learning. Considering the need for reflections, in Applied Linguistics, on undergraduate courses that train teachers in the area of language, this article aims to reflect on the discipline of stage IV by the perspective of students of a 5th year of the licentiate degree course double (Portuguese / English). Students ‘class data will be analyzed with teacher trainers, a letter produced by the class and students’ responses to a questionnaire. We will be guided, in the conceptions of the New Studies of Literacy, having as main focus the academic literacy and its articulation with the teacher education. In terms of results, we recognize that students have difficulty understanding internship practices, such as observation, class preparation, and reporting, in terms of academic literacy. |
id |
UFC-7_74922ef34b740b85e8bc9ecef5e381c2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/39863 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em LetrasAcademic literacy and teacher training: reflections on internship in a degree course in languagesFormação docenteLetramento acadêmicoEstágioTeacher education is a constant reflection theme for us, teacher trainers, because we recognize that in the university, often, Internship subjects are still very or completely disarticulated of most of the other subjects in the Languages ‘course and that, in the Basic Education, it continues being reaffirmed a view around “no” learn English in public school. These are linguistics policies that we produce and / or reproduce and which have implications for language learning. Considering the need for reflections, in Applied Linguistics, on undergraduate courses that train teachers in the area of language, this article aims to reflect on the discipline of stage IV by the perspective of students of a 5th year of the licentiate degree course double (Portuguese / English). Students ‘class data will be analyzed with teacher trainers, a letter produced by the class and students’ responses to a questionnaire. We will be guided, in the conceptions of the New Studies of Literacy, having as main focus the academic literacy and its articulation with the teacher education. In terms of results, we recognize that students have difficulty understanding internship practices, such as observation, class preparation, and reporting, in terms of academic literacy.Formação docente é um tema de constante reflexão para nós, professores formadores, por reconhecermos que, na universidade, muitas vezes, disciplinas de Estágio ficam ainda muito ou completamente desarticuladas da maioria das demais disciplinas dos cursos de Letras e que, na Educação Básica, continua sendo reafirmada uma visão em torno de “não” se aprender inglês na escola pública. São políticas linguísticas que produzimos e/ou reproduzimos e que têm implicações na aprendizagem de línguas. Considerando assim a necessidade de reflexões, em Linguística Aplicada, sobre cursos de licenciatura que formam professores na área da linguagem, este artigo tem como objetivo refletir sobre o estágio de regência em Língua Inglesa, de alunos de um 5 º ano do curso de Letras licenciatura dupla (Português/ Inglês). Serão analisados dados de aula desses alunos com professoras formadoras, uma carta produzida pela turma e respostas dos alunos a um questionário. Pautar-nos-emos nas concepções dos Estudos do Letramento, tendo como foco principal o letramento acadêmico e sua articulação com a formação docente. Em termos de resultados, reconhecemos que os alunos têm dificuldade de compreender as práticas de estágio, como observação, preparo das aulas e apresentação de relatório, em termos de letramento acadêmico.Revista Entrepalavras2019-02-22T12:59:28Z2019-02-22T12:59:28Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRAMPAZZO, Giselli Cristina Claro; JUNG, Neiva Maria; BASSO, Rosângela Aparecida Alves. Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 264-280, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39863ark:/83112/00130000217q4Jung, Neiva MariaRampazzo, Giselli Cristina ClaroBasso, Rosângela Aparecida Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:50:34Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39863Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:57:37.972070Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras Academic literacy and teacher training: reflections on internship in a degree course in languages |
title |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras |
spellingShingle |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras Jung, Neiva Maria Formação docente Letramento acadêmico Estágio |
title_short |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras |
title_full |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras |
title_fullStr |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras |
title_full_unstemmed |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras |
title_sort |
Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras |
author |
Jung, Neiva Maria |
author_facet |
Jung, Neiva Maria Rampazzo, Giselli Cristina Claro Basso, Rosângela Aparecida Alves |
author_role |
author |
author2 |
Rampazzo, Giselli Cristina Claro Basso, Rosângela Aparecida Alves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jung, Neiva Maria Rampazzo, Giselli Cristina Claro Basso, Rosângela Aparecida Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente Letramento acadêmico Estágio |
topic |
Formação docente Letramento acadêmico Estágio |
description |
Teacher education is a constant reflection theme for us, teacher trainers, because we recognize that in the university, often, Internship subjects are still very or completely disarticulated of most of the other subjects in the Languages ‘course and that, in the Basic Education, it continues being reaffirmed a view around “no” learn English in public school. These are linguistics policies that we produce and / or reproduce and which have implications for language learning. Considering the need for reflections, in Applied Linguistics, on undergraduate courses that train teachers in the area of language, this article aims to reflect on the discipline of stage IV by the perspective of students of a 5th year of the licentiate degree course double (Portuguese / English). Students ‘class data will be analyzed with teacher trainers, a letter produced by the class and students’ responses to a questionnaire. We will be guided, in the conceptions of the New Studies of Literacy, having as main focus the academic literacy and its articulation with the teacher education. In terms of results, we recognize that students have difficulty understanding internship practices, such as observation, class preparation, and reporting, in terms of academic literacy. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-02-22T12:59:28Z 2019-02-22T12:59:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
RAMPAZZO, Giselli Cristina Claro; JUNG, Neiva Maria; BASSO, Rosângela Aparecida Alves. Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 264-280, out./dez. 2018. 2237-6321 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39863 |
dc.identifier.dark.fl_str_mv |
ark:/83112/00130000217q4 |
identifier_str_mv |
RAMPAZZO, Giselli Cristina Claro; JUNG, Neiva Maria; BASSO, Rosângela Aparecida Alves. Letramento acadêmico e formação docente: reflexões sobre estágio em um Curso de Licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 264-280, out./dez. 2018. 2237-6321 ark:/83112/00130000217q4 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39863 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1818374051702243328 |