A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15239 |
Resumo: | The following article begins by the analysis of the changes occurring in the field of work and its implications towards the work of the pedagogue, assuring this professional an important social role in diverse ways and sources of educational actions that take place in diverse social fields. It analyses as well the matter of the pedagogue's work in non-formal and formal non-conventional institutions focusing on the knowledge used in the pedagogical work, in these places, beginning by a study done in a hospital and in a school of Professional Education which reveals that the pedagogue's knowledge is plural, interdisciplinary and originates in different social areas. It concludes that the knowledge built in Pedagogy courses should favor a broad view of the pedagogical practices, that it must be connected to a critical consciousness towards education and its role in society as well as they should contribute to the pedagogue's development of the necessary knowledge about his or her own knowledge, in other words, about the knowledge of his or her work and profession. |
id |
UFC-7_79854dd7ad37197984ce8c29ffb294fd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/15239 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticasPedagogiaPedagogoEspaços de atuação profissional e saberesPedagogyThe following article begins by the analysis of the changes occurring in the field of work and its implications towards the work of the pedagogue, assuring this professional an important social role in diverse ways and sources of educational actions that take place in diverse social fields. It analyses as well the matter of the pedagogue's work in non-formal and formal non-conventional institutions focusing on the knowledge used in the pedagogical work, in these places, beginning by a study done in a hospital and in a school of Professional Education which reveals that the pedagogue's knowledge is plural, interdisciplinary and originates in different social areas. It concludes that the knowledge built in Pedagogy courses should favor a broad view of the pedagogical practices, that it must be connected to a critical consciousness towards education and its role in society as well as they should contribute to the pedagogue's development of the necessary knowledge about his or her own knowledge, in other words, about the knowledge of his or her work and profession.O presente artigo parte da análise das transformações que estão ocorrendo no mundo do trabalho e suas implicações para a atuação profissional do pedagogo, referendando que este profissional tem um importante papel social nas formas e nos meios da ação educativa que ocorre em diversos âmbitos sociais. Analisa também a questão da atuação do pedagogo em espaços não formal e formal não convencional, enfocando os saberes mobilizados na realização do trabalho pedagógico nesses espaços a partir de um estudo realizado em um hospital e em uma escola de ensino profissional, o qual revela que os saberes do pedagogo são plurais, interdisciplinares e provenientes de diferentes espaços sociais. Por conseguinte, conclui que os saberes construidos nos cursos de Pedagogia devem favorecer uma visão ampla das práticas pedagógicas, que são indissociáveis de uma consciência crítica sobre a educação e seu papel na sociedade, assim como, contribuir para que o pedagogo desenvolva os saberes necessários sobre os seus próprios saberes, ou seja, sobre o saber de seu trabalho, de sua profissão.Revista Educação e Debate2016-02-19T15:22:57Z2016-02-19T15:22:57Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMACIEL, Maria José Camelo; CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre. A atuação do pedagógico espaços extra escolares: saberes e práticas. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 28, V. 1, n. 51/52, p. 67-76, 2006.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15239Maciel, Maria José CameloCarneiro, Isabel Magda Said Pierreinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:41:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15239Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:27:46.417851Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas |
title |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas |
spellingShingle |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas Maciel, Maria José Camelo Pedagogia Pedagogo Espaços de atuação profissional e saberes Pedagogy |
title_short |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas |
title_full |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas |
title_fullStr |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas |
title_full_unstemmed |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas |
title_sort |
A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas |
author |
Maciel, Maria José Camelo |
author_facet |
Maciel, Maria José Camelo Carneiro, Isabel Magda Said Pierre |
author_role |
author |
author2 |
Carneiro, Isabel Magda Said Pierre |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maciel, Maria José Camelo Carneiro, Isabel Magda Said Pierre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Pedagogo Espaços de atuação profissional e saberes Pedagogy |
topic |
Pedagogia Pedagogo Espaços de atuação profissional e saberes Pedagogy |
description |
The following article begins by the analysis of the changes occurring in the field of work and its implications towards the work of the pedagogue, assuring this professional an important social role in diverse ways and sources of educational actions that take place in diverse social fields. It analyses as well the matter of the pedagogue's work in non-formal and formal non-conventional institutions focusing on the knowledge used in the pedagogical work, in these places, beginning by a study done in a hospital and in a school of Professional Education which reveals that the pedagogue's knowledge is plural, interdisciplinary and originates in different social areas. It concludes that the knowledge built in Pedagogy courses should favor a broad view of the pedagogical practices, that it must be connected to a critical consciousness towards education and its role in society as well as they should contribute to the pedagogue's development of the necessary knowledge about his or her own knowledge, in other words, about the knowledge of his or her work and profession. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006 2016-02-19T15:22:57Z 2016-02-19T15:22:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MACIEL, Maria José Camelo; CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre. A atuação do pedagógico espaços extra escolares: saberes e práticas. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 28, V. 1, n. 51/52, p. 67-76, 2006. 0102-1117 (impresso) http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15239 |
identifier_str_mv |
MACIEL, Maria José Camelo; CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre. A atuação do pedagógico espaços extra escolares: saberes e práticas. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 28, V. 1, n. 51/52, p. 67-76, 2006. 0102-1117 (impresso) |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15239 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Debate |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Educação e Debate |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028813986070528 |