A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maciel, Maria José Camelo
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Carneiro, Isabel Magda Said Pierre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15239
Resumo: The following article begins by the analysis of the changes occurring in the field of work and its implications towards the work of the pedagogue, assuring this professional an important social role in diverse ways and sources of educational actions that take place in diverse social fields. It analyses as well the matter of the pedagogue's work in non-formal and formal non-conventional institutions focusing on the knowledge used in the pedagogical work, in these places, beginning by a study done in a hospital and in a school of Professional Education which reveals that the pedagogue's knowledge is plural, interdisciplinary and originates in different social areas. It concludes that the knowledge built in Pedagogy courses should favor a broad view of the pedagogical practices, that it must be connected to a critical consciousness towards education and its role in society as well as they should contribute to the pedagogue's development of the necessary knowledge about his or her own knowledge, in other words, about the knowledge of his or her work and profession.
id UFC-7_79854dd7ad37197984ce8c29ffb294fd
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/15239
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticasPedagogiaPedagogoEspaços de atuação profissional e saberesPedagogyThe following article begins by the analysis of the changes occurring in the field of work and its implications towards the work of the pedagogue, assuring this professional an important social role in diverse ways and sources of educational actions that take place in diverse social fields. It analyses as well the matter of the pedagogue's work in non-formal and formal non-conventional institutions focusing on the knowledge used in the pedagogical work, in these places, beginning by a study done in a hospital and in a school of Professional Education which reveals that the pedagogue's knowledge is plural, interdisciplinary and originates in different social areas. It concludes that the knowledge built in Pedagogy courses should favor a broad view of the pedagogical practices, that it must be connected to a critical consciousness towards education and its role in society as well as they should contribute to the pedagogue's development of the necessary knowledge about his or her own knowledge, in other words, about the knowledge of his or her work and profession.O presente artigo parte da análise das transformações que estão ocorrendo no mundo do trabalho e suas implicações para a atuação profissional do pedagogo, referendando que este profissional tem um importante papel social nas formas e nos meios da ação educativa que ocorre em diversos âmbitos sociais. Analisa também a questão da atuação do pedagogo em espaços não formal e formal não convencional, enfocando os saberes mobilizados na realização do trabalho pedagógico nesses espaços a partir de um estudo realizado em um hospital e em uma escola de ensino profissional, o qual revela que os saberes do pedagogo são plurais, interdisciplinares e provenientes de diferentes espaços sociais. Por conseguinte, conclui que os saberes construidos nos cursos de Pedagogia devem favorecer uma visão ampla das práticas pedagógicas, que são indissociáveis de uma consciência crítica sobre a educação e seu papel na sociedade, assim como, contribuir para que o pedagogo desenvolva os saberes necessários sobre os seus próprios saberes, ou seja, sobre o saber de seu trabalho, de sua profissão.Revista Educação e Debate2016-02-19T15:22:57Z2016-02-19T15:22:57Z2006info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMACIEL, Maria José Camelo; CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre. A atuação do pedagógico espaços extra escolares: saberes e práticas. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 28, V. 1, n. 51/52, p. 67-76, 2006.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15239Maciel, Maria José CameloCarneiro, Isabel Magda Said Pierreinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:41:01Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15239Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:27:46.417851Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
title A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
spellingShingle A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
Maciel, Maria José Camelo
Pedagogia
Pedagogo
Espaços de atuação profissional e saberes
Pedagogy
title_short A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
title_full A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
title_fullStr A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
title_full_unstemmed A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
title_sort A atuação do pedagógico em espaços extraescolares: saberes e práticas
author Maciel, Maria José Camelo
author_facet Maciel, Maria José Camelo
Carneiro, Isabel Magda Said Pierre
author_role author
author2 Carneiro, Isabel Magda Said Pierre
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maciel, Maria José Camelo
Carneiro, Isabel Magda Said Pierre
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Pedagogo
Espaços de atuação profissional e saberes
Pedagogy
topic Pedagogia
Pedagogo
Espaços de atuação profissional e saberes
Pedagogy
description The following article begins by the analysis of the changes occurring in the field of work and its implications towards the work of the pedagogue, assuring this professional an important social role in diverse ways and sources of educational actions that take place in diverse social fields. It analyses as well the matter of the pedagogue's work in non-formal and formal non-conventional institutions focusing on the knowledge used in the pedagogical work, in these places, beginning by a study done in a hospital and in a school of Professional Education which reveals that the pedagogue's knowledge is plural, interdisciplinary and originates in different social areas. It concludes that the knowledge built in Pedagogy courses should favor a broad view of the pedagogical practices, that it must be connected to a critical consciousness towards education and its role in society as well as they should contribute to the pedagogue's development of the necessary knowledge about his or her own knowledge, in other words, about the knowledge of his or her work and profession.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006
2016-02-19T15:22:57Z
2016-02-19T15:22:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MACIEL, Maria José Camelo; CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre. A atuação do pedagógico espaços extra escolares: saberes e práticas. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 28, V. 1, n. 51/52, p. 67-76, 2006.
0102-1117 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15239
identifier_str_mv MACIEL, Maria José Camelo; CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre. A atuação do pedagógico espaços extra escolares: saberes e práticas. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 28, V. 1, n. 51/52, p. 67-76, 2006.
0102-1117 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15239
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação e Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação e Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028813986070528