O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49458 |
Resumo: | The education is a social complex which fulfills the primordial function in the reproduction of the social relations. It is configured as a field of constant disputes in the class struggle. In this sense, the partnerships among public and private, represent the bourgeoisie’s necessity of keeping under control the education destined to the workers’ children. The present article has as focus the movement entitled Todos pela Educação (“All for the Education”) and the educational project native from this movement. The TPE, as it got known, is nothing greater than a bourgeoisie project for the public education. To understand how this project was organized and what it pleads, we sought to understand the political, economic and social context in which it was produced. Moreover, we sought to capture the interests from these businessmen related to the private initiative for the Brazilian public education and what represents the Todos pela Educação movement in the current political and economic conjuncture. We utilized as theoretical and methodological fundament the Historical-Dialectical Materialism and the authors who write in this perspective. |
id |
UFC-7_84a3a3a0fcedd7dd07045fe7dad0b3e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/49458 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadoresThe all commitment for education: burguesia education project workersCrise EstruturalEducaçãoTodos pela EducaçãoMaterialismo Histórico-DialéticoThe education is a social complex which fulfills the primordial function in the reproduction of the social relations. It is configured as a field of constant disputes in the class struggle. In this sense, the partnerships among public and private, represent the bourgeoisie’s necessity of keeping under control the education destined to the workers’ children. The present article has as focus the movement entitled Todos pela Educação (“All for the Education”) and the educational project native from this movement. The TPE, as it got known, is nothing greater than a bourgeoisie project for the public education. To understand how this project was organized and what it pleads, we sought to understand the political, economic and social context in which it was produced. Moreover, we sought to capture the interests from these businessmen related to the private initiative for the Brazilian public education and what represents the Todos pela Educação movement in the current political and economic conjuncture. We utilized as theoretical and methodological fundament the Historical-Dialectical Materialism and the authors who write in this perspective.A educação é um complexo social que cumpre função primordial na reprodução das relações sociais. Configura-se como um campo de constantes disputas na luta de classes. Nesse sentido, as parcerias entre o sistema público e o privado, representam a necessidade da burguesia de manter sob o controle a educação destinada aos filhos dos trabalhadores. O presente artigo tem como foco o Movimento intitulado Todos pela Educação e o projeto educacional oriundo deste movimento. O TPE como ficou conhecido, nada mais é do que o projeto da burguesia para a educação pública. Para entender como esse projeto foi organizado e o que ele pleiteia, buscamos compreender o contexto político, econômico e social em que foi produzido. Além do mais, buscamos apreender os interesses desses empresários da iniciativa privada pela educação pública brasileira e o que representa o Todos pela Educação na atual conjuntura política e econômica. Utilizamos como fundamentação teórico-metodológica o Materialismo Histórico Dialético e autores que escrevem nessa perspectiva.Revista Eletrônica Arma da Crítica2020-01-21T17:46:13Z2020-01-21T17:46:13Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBUCZECK, Yohana Graziely de Oliveira; DOMINGUES, Analeia. O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza, ano 9, n. 12, p.171-189, nov. 2019.19844735http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49458Buczeck, Yohana Graziely de OliveiraDomingues, Analeiainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:24:24Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/49458Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:53:03.898634Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores The all commitment for education: burguesia education project workers |
title |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores |
spellingShingle |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores Buczeck, Yohana Graziely de Oliveira Crise Estrutural Educação Todos pela Educação Materialismo Histórico-Dialético |
title_short |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores |
title_full |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores |
title_fullStr |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores |
title_full_unstemmed |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores |
title_sort |
O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores |
author |
Buczeck, Yohana Graziely de Oliveira |
author_facet |
Buczeck, Yohana Graziely de Oliveira Domingues, Analeia |
author_role |
author |
author2 |
Domingues, Analeia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buczeck, Yohana Graziely de Oliveira Domingues, Analeia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crise Estrutural Educação Todos pela Educação Materialismo Histórico-Dialético |
topic |
Crise Estrutural Educação Todos pela Educação Materialismo Histórico-Dialético |
description |
The education is a social complex which fulfills the primordial function in the reproduction of the social relations. It is configured as a field of constant disputes in the class struggle. In this sense, the partnerships among public and private, represent the bourgeoisie’s necessity of keeping under control the education destined to the workers’ children. The present article has as focus the movement entitled Todos pela Educação (“All for the Education”) and the educational project native from this movement. The TPE, as it got known, is nothing greater than a bourgeoisie project for the public education. To understand how this project was organized and what it pleads, we sought to understand the political, economic and social context in which it was produced. Moreover, we sought to capture the interests from these businessmen related to the private initiative for the Brazilian public education and what represents the Todos pela Educação movement in the current political and economic conjuncture. We utilized as theoretical and methodological fundament the Historical-Dialectical Materialism and the authors who write in this perspective. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-01-21T17:46:13Z 2020-01-21T17:46:13Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BUCZECK, Yohana Graziely de Oliveira; DOMINGUES, Analeia. O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza, ano 9, n. 12, p.171-189, nov. 2019. 19844735 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49458 |
identifier_str_mv |
BUCZECK, Yohana Graziely de Oliveira; DOMINGUES, Analeia. O compromisso todos pela educação: projeto de educação da burguesia para os trabalhadores. Revista Eletrônica Arma da Crítica, Fortaleza, ano 9, n. 12, p.171-189, nov. 2019. 19844735 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/49458 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Arma da Crítica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica Arma da Crítica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028983308025856 |