O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57883 |
Resumo: | This article presents the research carried out in the Supervised Internship in Elementary Education - Early Years, whose main objective was to observe and understand the teaching work with remote education in the context of the COVID-19 pandemic. The research, by qualitative approach, was carried out through semi-structured interviews and remote monitoring of the work of a teacher from a public school in the city of Fortaleza, working in the 5th year of elementary school. The activities passed on to the students and the methodology used to evaluate their learning were also analyzed. The research provided us with an understanding of the complexity of teaching work in the pandemic situation, which, given the current reality, faces several challenges. Still, it was possible to know the various strategies and tools used in the pursuit to provide continuity of teaching, even with the suspension of face-to-face classes, minimally guaranteeing the participation of all students. |
id |
UFC-7_87bb1e835827fabf214874ae3b9c16a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/57883 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remotoEnsino FundamentalDocênciaCovid-19PandemiaEnsino remotoEstratégias de aprendizagemThis article presents the research carried out in the Supervised Internship in Elementary Education - Early Years, whose main objective was to observe and understand the teaching work with remote education in the context of the COVID-19 pandemic. The research, by qualitative approach, was carried out through semi-structured interviews and remote monitoring of the work of a teacher from a public school in the city of Fortaleza, working in the 5th year of elementary school. The activities passed on to the students and the methodology used to evaluate their learning were also analyzed. The research provided us with an understanding of the complexity of teaching work in the pandemic situation, which, given the current reality, faces several challenges. Still, it was possible to know the various strategies and tools used in the pursuit to provide continuity of teaching, even with the suspension of face-to-face classes, minimally guaranteeing the participation of all students.O presente artigo apresenta a pesquisa realizada no Estágio Supervisionado no Ensino Fundamental – Anos Iniciais, cujo objetivo principal foi observar e compreender o trabalho docente com o ensino remoto no contexto da pandemia de COVID-19. A pesquisa, de abordagem qualitativa, foi realizada através de entrevista semiestruturada e acompanhamento remoto do trabalho de uma professora de uma escola pública no município de Fortaleza, atuando 5º ano do Ensino Fundamental. Também foram analisadas as atividades repassadas para os estudantes e a metodologia utilizada para avaliar o aprendizado destes. A pesquisa nos proporcionou o entendimento sobre a complexidade do trabalho docente na situação pandêmica que, diante da realidade atual, enfrenta diversos desafios. Ainda, foi possível conhecer as diversas estratégias e ferramentas utilizadas na busca por proporcionar a continuidade do ensino, mesmo com a suspensão das aulas presenciais, garantindo minimamente a participação de todos os estudantes.2021-04-21T03:13:48Z2021-04-21T03:13:48Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSANTOS, Francisco Claudenio dos Santos; SILVA, Sara de Castro; TEIXEIRA, Rejane Maria Lacerda; SILVA, Camilla Rocha da. O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto. Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 232-255, dez. 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57883. Acesso em: 21 abr. 2021.1984-4735http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57883Delfino, Francisco Claudenio dos SantosSilva, Sara de CastroTeixeira, Rejane Maria LacerdaSilva, Camilla Rocha dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:47:10Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/57883Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:30:53.682171Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto |
title |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto |
spellingShingle |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto Delfino, Francisco Claudenio dos Santos Ensino Fundamental Docência Covid-19 Pandemia Ensino remoto Estratégias de aprendizagem |
title_short |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto |
title_full |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto |
title_fullStr |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto |
title_full_unstemmed |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto |
title_sort |
O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto |
author |
Delfino, Francisco Claudenio dos Santos |
author_facet |
Delfino, Francisco Claudenio dos Santos Silva, Sara de Castro Teixeira, Rejane Maria Lacerda Silva, Camilla Rocha da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Sara de Castro Teixeira, Rejane Maria Lacerda Silva, Camilla Rocha da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Delfino, Francisco Claudenio dos Santos Silva, Sara de Castro Teixeira, Rejane Maria Lacerda Silva, Camilla Rocha da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Fundamental Docência Covid-19 Pandemia Ensino remoto Estratégias de aprendizagem |
topic |
Ensino Fundamental Docência Covid-19 Pandemia Ensino remoto Estratégias de aprendizagem |
description |
This article presents the research carried out in the Supervised Internship in Elementary Education - Early Years, whose main objective was to observe and understand the teaching work with remote education in the context of the COVID-19 pandemic. The research, by qualitative approach, was carried out through semi-structured interviews and remote monitoring of the work of a teacher from a public school in the city of Fortaleza, working in the 5th year of elementary school. The activities passed on to the students and the methodology used to evaluate their learning were also analyzed. The research provided us with an understanding of the complexity of teaching work in the pandemic situation, which, given the current reality, faces several challenges. Still, it was possible to know the various strategies and tools used in the pursuit to provide continuity of teaching, even with the suspension of face-to-face classes, minimally guaranteeing the participation of all students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-04-21T03:13:48Z 2021-04-21T03:13:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Francisco Claudenio dos Santos; SILVA, Sara de Castro; TEIXEIRA, Rejane Maria Lacerda; SILVA, Camilla Rocha da. O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto. Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 232-255, dez. 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57883. Acesso em: 21 abr. 2021. 1984-4735 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57883 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Francisco Claudenio dos Santos; SILVA, Sara de Castro; TEIXEIRA, Rejane Maria Lacerda; SILVA, Camilla Rocha da. O trabalho docente no cenário da pandemia: relato de experiência sobre as práticas pedagógicas no ensino remoto. Arma da Crítica, Fortaleza, ano 10, n. 14, p. 232-255, dez. 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57883. Acesso em: 21 abr. 2021. 1984-4735 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57883 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028835788062720 |