Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58755 |
Resumo: | This article addresses the evaluation of the implementation process of the Incluir Program: accessibility in higher education at the Federal University of Rio Grande do Norte. The starting question asked: How is the Incluir Program being implemented at UFRN? It aimed to: evaluate the implementation process of the Incluir Program at UFRN. The qualitative research brought together bibliographic, documentary and empirical research. For data collection we used: systematic observation, semi-structured interview, analysis of documents and photographs to illustrate the environments, buildings, furniture and assistive technology equipment. We noted the implementation of services, technical support, didactic-pedagogical resources in an accessible format, in spite of their disproportionality among the types of disabilities, CAENE's fragile communication and guidance with teachers, disproportion between the program's axes, barriers and accessibility coexist in roads, buildings and furniture, but as a whole they enable the partial inclusion of academics with disabilities. |
id |
UFC-7_885c6e63840091a376597008bd4f086a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/58755 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRNEvaluación del Proceso de Implementación del Programa Incluir en la UFRNEvaluation of the Implementation Process of the Incluir Program at UFRNAvaliação de Políticas PúblicasPrograma IncluirEducação Especial numa perspectiva InclusivaPublic Policy EvaluationSpecial Education in an Inclusive perspectiveThis article addresses the evaluation of the implementation process of the Incluir Program: accessibility in higher education at the Federal University of Rio Grande do Norte. The starting question asked: How is the Incluir Program being implemented at UFRN? It aimed to: evaluate the implementation process of the Incluir Program at UFRN. The qualitative research brought together bibliographic, documentary and empirical research. For data collection we used: systematic observation, semi-structured interview, analysis of documents and photographs to illustrate the environments, buildings, furniture and assistive technology equipment. We noted the implementation of services, technical support, didactic-pedagogical resources in an accessible format, in spite of their disproportionality among the types of disabilities, CAENE's fragile communication and guidance with teachers, disproportion between the program's axes, barriers and accessibility coexist in roads, buildings and furniture, but as a whole they enable the partial inclusion of academics with disabilities.Esse artigo aborda a avaliação do processo de implementação do Programa Incluir: acessibilidade na educação superior na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. A pergunta de partida indagou: Como o Programa Incluir está sendo implementado na UFRN? Teve como objetivo: avaliar o processo de implementação do Programa Incluir na UFRN. A pesquisa de natureza qualitativa reuniu pesquisa bibliográfica, documental e empírica. Para a coleta de dados, utilizamos: observação sistemática, entrevista semiestruturada, análise de documentos e fotografias para ilustrar os ambientes, as edificações, os mobiliários e os equipamentos de tecnologia assistiva. Constatamos a implementação de serviços, apoio técnico, recursos didáticos-pedagógicos em formato acessível, malgrado a desproporcionalidade desses entre os tipos de deficiência, a frágil comunicação e orientação da CAENE com os professores, desproporção entre os eixos do programa, coexiste barreiras e acessibilidade nas vias, edificações e mobiliários, mas no conjunto viabilizam a inclusão parcial de acadêmicos com deficiência.Este artículo aborda la evaluación del proceso de implementación del Programa Incluir: accesibilidad en la educación superior en la Universidad Federal de Rio Grande do Norte. La pregunta inicial fue: ¿Cómo se está implementando el Programa Incluir en la UFRN? Su objetivo fue: evaluar el proceso de implementación del Programa Incluir en la UFRN. La investigación cualitativa reunió investigaciones bibliográficas, documentales y empíricas. Para la recolección de datos se utilizó: observación sistemática, entrevista semiestructurada, análisis de documentos y fotografías para ilustrar los ambientes, edificios, mobiliario y equipos de tecnología asistencial. Notamos la implementación de servicios, soporte técnico, recursos didáctico-pedagógicos en formato accesible, a pesar de su desproporcionalidad entre los tipos de discapacidad, la frágil comunicación y orientación del CAENE con los docentes, la desproporción entre los ejes del programa, barreras y accesibilidad conviven en carreteras, edificios y mobiliario, pero en su conjunto permiten la inclusión parcial de académicos con discapacidad.Revista Aval2021-06-01T11:46:33Z2021-06-01T11:46:33Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSEVERINO, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousa SEVERINO. Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN. Revista Aval, Fortaleza, v. 4, n. 18, p. 166-187, jul./dez. 2020.2176-9923http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58755Severino, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-10-06T12:48:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58755Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:56:40.838050Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN Evaluación del Proceso de Implementación del Programa Incluir en la UFRN Evaluation of the Implementation Process of the Incluir Program at UFRN |
title |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN |
spellingShingle |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN Severino, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousa Avaliação de Políticas Públicas Programa Incluir Educação Especial numa perspectiva Inclusiva Public Policy Evaluation Special Education in an Inclusive perspective |
title_short |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN |
title_full |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN |
title_fullStr |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN |
title_full_unstemmed |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN |
title_sort |
Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN |
author |
Severino, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousa |
author_facet |
Severino, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Severino, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação de Políticas Públicas Programa Incluir Educação Especial numa perspectiva Inclusiva Public Policy Evaluation Special Education in an Inclusive perspective |
topic |
Avaliação de Políticas Públicas Programa Incluir Educação Especial numa perspectiva Inclusiva Public Policy Evaluation Special Education in an Inclusive perspective |
description |
This article addresses the evaluation of the implementation process of the Incluir Program: accessibility in higher education at the Federal University of Rio Grande do Norte. The starting question asked: How is the Incluir Program being implemented at UFRN? It aimed to: evaluate the implementation process of the Incluir Program at UFRN. The qualitative research brought together bibliographic, documentary and empirical research. For data collection we used: systematic observation, semi-structured interview, analysis of documents and photographs to illustrate the environments, buildings, furniture and assistive technology equipment. We noted the implementation of services, technical support, didactic-pedagogical resources in an accessible format, in spite of their disproportionality among the types of disabilities, CAENE's fragile communication and guidance with teachers, disproportion between the program's axes, barriers and accessibility coexist in roads, buildings and furniture, but as a whole they enable the partial inclusion of academics with disabilities. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2021-06-01T11:46:33Z 2021-06-01T11:46:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SEVERINO, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousa SEVERINO. Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN. Revista Aval, Fortaleza, v. 4, n. 18, p. 166-187, jul./dez. 2020. 2176-9923 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58755 |
identifier_str_mv |
SEVERINO, Maria do Perpétuo Socorro Rocha Sousa SEVERINO. Avaliação do Processo de Implementação do Programa Incluir na UFRN. Revista Aval, Fortaleza, v. 4, n. 18, p. 166-187, jul./dez. 2020. 2176-9923 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58755 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Aval |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Aval |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813029006813954048 |