A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Fátima Maria Nobre
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva Filho, Adauto Lopes da, Pinheiro, Víctor Moita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23136
Resumo: Since the promulgation of “LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira” (Law of Guidelines and Basis of Brazilian Education), in december 20, 1996, there has been a concern about improvements in teacher training courses. Through that bias, “PIBID – Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência” (Institutional Program of Scholarships on Teaching Iniciation) which is supported by “CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior” (Improvement Coordination of Higher Education Personnel), has been providing enhancement and motivation for people to undergo magisterium careers in diverse fields of basic education. In that way, CAPES commits to invest in magisterium acknowledgment and quality of brazilian education. Therefore, PIBID’s educational policy provides a mindful determination, so to speak, it contributes to a better formation of the future teacher at the same time this better formation reflects on the educational field, supporting improved classes as well as better formation for scholar students. The purpose of the present article is to point out this thoughtful determination mediated by interaction dialetics between university, PIBID and school; based on the thoughts of philosopher György Lukács. The objectivity or social nexus generated hence has resulted in a contribution to optimization of Brazilian teacher training. This finding or conclusion is based upon the observation of PIBID’s aplication in “Universidade Federal do Ceará” (Federal University of Ceara) since 2008, in which we ourselves have participated as coordinators of philosophy field, between 2010 and 2013.
id UFC-7_8d3b2a680f430ed9b082a0bc6df5a2d8
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/23136
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBIDPolítica educacionalFormação docenteDeterminação reflexivaEducational policySince the promulgation of “LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira” (Law of Guidelines and Basis of Brazilian Education), in december 20, 1996, there has been a concern about improvements in teacher training courses. Through that bias, “PIBID – Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência” (Institutional Program of Scholarships on Teaching Iniciation) which is supported by “CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior” (Improvement Coordination of Higher Education Personnel), has been providing enhancement and motivation for people to undergo magisterium careers in diverse fields of basic education. In that way, CAPES commits to invest in magisterium acknowledgment and quality of brazilian education. Therefore, PIBID’s educational policy provides a mindful determination, so to speak, it contributes to a better formation of the future teacher at the same time this better formation reflects on the educational field, supporting improved classes as well as better formation for scholar students. The purpose of the present article is to point out this thoughtful determination mediated by interaction dialetics between university, PIBID and school; based on the thoughts of philosopher György Lukács. The objectivity or social nexus generated hence has resulted in a contribution to optimization of Brazilian teacher training. This finding or conclusion is based upon the observation of PIBID’s aplication in “Universidade Federal do Ceará” (Federal University of Ceara) since 2008, in which we ourselves have participated as coordinators of philosophy field, between 2010 and 2013.Desde a promulgação da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira (LDB), de 20 de dezembro de 1996, há uma preocupação com a melhoria dos cursos de formação docente. É por esse viés que o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), financiado pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), vem proporcionando o aprimoramento e o incentivo à carreira do magistério em diversas áreas do ensino da educação básica. É assim que a CAPES responde ao compromisso de investir na valorização do magistério e na qualidade da educação brasileira. Desse modo, a política educacional do PIBID proporciona uma determinação reflexiva no sentido de contribuir para uma boa formação do futuro professor. Essa boa formação, por sua vez, retroage ao campo escolar, proporcionando melhores aulas e também uma melhor formação para os alunos escolares. O objetivo do presente artigo é apontar, a partir do pensamento do filósofo György Lukács, essa determinação reflexiva mediada pela interação dialética entre a universidade, o PIBID e a escola, cuja objetividade ou nexo social gerado tem resultado numa contribuição para a otimização da formação docente no complexo educacional brasileiro. Essa constatação parte da aplicação do PIBID na Universidade Federal do Ceará (UFC) desde o ano de 2008. Fomos partícipes dessa experiência como coordenadores da área de Filosofia nos anos de 2010 a 2013.Revista Educação em Debate2017-06-08T15:12:33Z2017-06-08T15:12:33Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLOPES, Fátima Maria Nobre; SILVA FILHO, Adauto Lopes da; PINHEIRO, Víctor Moita. A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 38, n. 72, p. 9-19, jul./dez. 2016.2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23136Lopes, Fátima Maria NobreSilva Filho, Adauto Lopes daPinheiro, Víctor Moitainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T14:17:05Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/23136Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-12-11T14:17:05Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID
title A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID
spellingShingle A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID
Lopes, Fátima Maria Nobre
Política educacional
Formação docente
Determinação reflexiva
Educational policy
title_short A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID
title_full A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID
title_fullStr A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID
title_full_unstemmed A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID
title_sort A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID
author Lopes, Fátima Maria Nobre
author_facet Lopes, Fátima Maria Nobre
Silva Filho, Adauto Lopes da
Pinheiro, Víctor Moita
author_role author
author2 Silva Filho, Adauto Lopes da
Pinheiro, Víctor Moita
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Fátima Maria Nobre
Silva Filho, Adauto Lopes da
Pinheiro, Víctor Moita
dc.subject.por.fl_str_mv Política educacional
Formação docente
Determinação reflexiva
Educational policy
topic Política educacional
Formação docente
Determinação reflexiva
Educational policy
description Since the promulgation of “LDB – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira” (Law of Guidelines and Basis of Brazilian Education), in december 20, 1996, there has been a concern about improvements in teacher training courses. Through that bias, “PIBID – Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência” (Institutional Program of Scholarships on Teaching Iniciation) which is supported by “CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior” (Improvement Coordination of Higher Education Personnel), has been providing enhancement and motivation for people to undergo magisterium careers in diverse fields of basic education. In that way, CAPES commits to invest in magisterium acknowledgment and quality of brazilian education. Therefore, PIBID’s educational policy provides a mindful determination, so to speak, it contributes to a better formation of the future teacher at the same time this better formation reflects on the educational field, supporting improved classes as well as better formation for scholar students. The purpose of the present article is to point out this thoughtful determination mediated by interaction dialetics between university, PIBID and school; based on the thoughts of philosopher György Lukács. The objectivity or social nexus generated hence has resulted in a contribution to optimization of Brazilian teacher training. This finding or conclusion is based upon the observation of PIBID’s aplication in “Universidade Federal do Ceará” (Federal University of Ceara) since 2008, in which we ourselves have participated as coordinators of philosophy field, between 2010 and 2013.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-06-08T15:12:33Z
2017-06-08T15:12:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOPES, Fátima Maria Nobre; SILVA FILHO, Adauto Lopes da; PINHEIRO, Víctor Moita. A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 38, n. 72, p. 9-19, jul./dez. 2016.
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23136
identifier_str_mv LOPES, Fátima Maria Nobre; SILVA FILHO, Adauto Lopes da; PINHEIRO, Víctor Moita. A determinação reflexiva na formação docente mediada pela política educacional do PIBID. Revista Educação em Debate, Fortaleza, v. 38, n. 72, p. 9-19, jul./dez. 2016.
2526-0847 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/23136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935792056827904