Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Francisco das Chagas Barbosa do
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Bicalho, Ramofly
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44221
Resumo: This work is the result of the Masters Dissertation in the PPGEA - Graduate Program in Agricultural Education, UFRRJ - Federal Rural University of Rio de Janeiro. Its main objective is to understand the context of the emergence and supply of rural education in Brazil and its main contrasts with the education of the countryside, in a close articulation with the peasant social movements. We perform a brief contextualization, based on a bibliographical review, articles, dissertations and dissertations on virtual platforms, seeking to understand the emergence and social insertion of these models of education, in a historical, political and social perspective, characterizing the subjects, individual and collective, attended. We understand how dominant political forces have imposed their ideological models of education on peasants and how the school acted to reproduce this ideology of education. Finally, we reflect on the main contrasts between rural education and rural education, realizing the main implications in the lives of the individuals present in the peasant communities.
id UFC-7_8f2b5e4d8cf7b91c6b5adadf9d56c70c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/44221
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campoBrief contextualization of rural education in Brazil and the contrasts with the education in the countrysideEducação ruralEducação do campoMovimentos sociaisThis work is the result of the Masters Dissertation in the PPGEA - Graduate Program in Agricultural Education, UFRRJ - Federal Rural University of Rio de Janeiro. Its main objective is to understand the context of the emergence and supply of rural education in Brazil and its main contrasts with the education of the countryside, in a close articulation with the peasant social movements. We perform a brief contextualization, based on a bibliographical review, articles, dissertations and dissertations on virtual platforms, seeking to understand the emergence and social insertion of these models of education, in a historical, political and social perspective, characterizing the subjects, individual and collective, attended. We understand how dominant political forces have imposed their ideological models of education on peasants and how the school acted to reproduce this ideology of education. Finally, we reflect on the main contrasts between rural education and rural education, realizing the main implications in the lives of the individuals present in the peasant communities.Este trabalho é fruto da dissertação de mestrado no Programa de Pós-Graduação em Educação Agrícola (PPGEA), na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Seu objetivo principal é compreender o contexto de surgimento e oferta da educação rural no Brasil e seus principais contrastes com a educação do campo, numa estreita articulação com os movimentos sociais camponeses. Realizamos uma breve contextualização, a partir de revisão bibliográfica, consultas de artigos, dissertações e teses em plataformas virtuais, buscando compreender o surgimento e a inserção social desses modelos de educação numa perspectiva histórica, política e social, caracterizando os sujeitos, individuais e coletivos, atendidos. Compreendemos como as forças políticas dominantes impuseram seus modelos ideológicos de educação aos camponeses e como a escola agiu para reproduzir esse ideário de educação. Por fim, refletimos sobre os principais contrastes existentes entre a educação rural e a educação do campo, percebendo as principais implicações na vida dos sujeitos presentes nas comunidades camponesas.Revista Educação em Debate2019-07-29T19:18:56Z2019-07-29T19:18:56Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfNASCIMENTO, Francisco das Chagas Barbosa do; BICALHO, Ramofly. Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 62-75, jan./abr. 2019.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44221Nascimento, Francisco das Chagas Barbosa doBicalho, Ramoflyinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:44:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/44221Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:20:09.295999Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo
Brief contextualization of rural education in Brazil and the contrasts with the education in the countryside
title Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo
spellingShingle Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo
Nascimento, Francisco das Chagas Barbosa do
Educação rural
Educação do campo
Movimentos sociais
title_short Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo
title_full Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo
title_fullStr Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo
title_full_unstemmed Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo
title_sort Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo
author Nascimento, Francisco das Chagas Barbosa do
author_facet Nascimento, Francisco das Chagas Barbosa do
Bicalho, Ramofly
author_role author
author2 Bicalho, Ramofly
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Francisco das Chagas Barbosa do
Bicalho, Ramofly
dc.subject.por.fl_str_mv Educação rural
Educação do campo
Movimentos sociais
topic Educação rural
Educação do campo
Movimentos sociais
description This work is the result of the Masters Dissertation in the PPGEA - Graduate Program in Agricultural Education, UFRRJ - Federal Rural University of Rio de Janeiro. Its main objective is to understand the context of the emergence and supply of rural education in Brazil and its main contrasts with the education of the countryside, in a close articulation with the peasant social movements. We perform a brief contextualization, based on a bibliographical review, articles, dissertations and dissertations on virtual platforms, seeking to understand the emergence and social insertion of these models of education, in a historical, political and social perspective, characterizing the subjects, individual and collective, attended. We understand how dominant political forces have imposed their ideological models of education on peasants and how the school acted to reproduce this ideology of education. Finally, we reflect on the main contrasts between rural education and rural education, realizing the main implications in the lives of the individuals present in the peasant communities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-29T19:18:56Z
2019-07-29T19:18:56Z
2019
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv NASCIMENTO, Francisco das Chagas Barbosa do; BICALHO, Ramofly. Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 62-75, jan./abr. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44221
identifier_str_mv NASCIMENTO, Francisco das Chagas Barbosa do; BICALHO, Ramofly. Breve contextualização da educação rural no Brasil e os contrastes com a educação do campo. Revista Educação em Debate, Fortaleza (CE), ano 41, n.78, p. 62-75, jan./abr. 2019.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/44221
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028759970775040