Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Arlete Ramos dos
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Soares, Jamile de Souza, Souza, Edmacy Quirina de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Exitus
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1459
Resumo: This text brings the state of the art on the theme Rural Education in four national education journals: the Educação & Formação Journal, the Exitus Journal, the Práxis Educacional Journal and the Tempos e Espaços em Educação Journal. From 2015 to 2020, a total of 41 articles on this theme were found in these journals, most of which were published in 2017 (19 articles). The results of the study indicate that the Praxis Educacional Journal has more publications on the researched theme (24 articles), followed by the Exitus Journal (10 articles), the Educação & Formação Journal (4 articles), and finally, the Tempos e Espaços em Educação Journal (3 articles). Various contributions were found in these publications, which cover issues related to public policies, pedagogical practices, social movements, agricultural family schools, teacher education in settlements and life trajectories. These academic productions are considered relevant since they aid reflection on the public policies and the pedagogical practices of Rural Education.
id UFOPA-1_ff2b56d127c6b4a97f6fe744371fc0bc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1459
network_acronym_str UFOPA-1
network_name_str Revista Exitus
repository_id_str
spelling Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)Educação do Campoeducação ruralMovimentos sociaisThis text brings the state of the art on the theme Rural Education in four national education journals: the Educação & Formação Journal, the Exitus Journal, the Práxis Educacional Journal and the Tempos e Espaços em Educação Journal. From 2015 to 2020, a total of 41 articles on this theme were found in these journals, most of which were published in 2017 (19 articles). The results of the study indicate that the Praxis Educacional Journal has more publications on the researched theme (24 articles), followed by the Exitus Journal (10 articles), the Educação & Formação Journal (4 articles), and finally, the Tempos e Espaços em Educação Journal (3 articles). Various contributions were found in these publications, which cover issues related to public policies, pedagogical practices, social movements, agricultural family schools, teacher education in settlements and life trajectories. These academic productions are considered relevant since they aid reflection on the public policies and the pedagogical practices of Rural Education.Este texto discute el estado del arte sobre el tema Educación del campo en cuatro revistas nacionales: Revista Educação & Formação, Revista Exitus, Revista Práxis Educacional y Revista Tempos e Espaços em Educação, según el marco de tiempo 2015-2020. Se encontraron un total de 41 publicaciones en las cuatro revistas con el mayor número de publicaciones en 2017 y 19 artículos relacionados con el tema de Educación de campo. A partir del estudio, se encontró que la revista que tiene más publicaciones sobre el tema es Educational Praxis con 24 artículos, seguida de Exitus Magazine con 10, Revista Educación y Formación 4, y finalmente, Revista Tiempos y Espacios en Educación con 3. Asimismo, existen varias contribuciones en temas relacionados con políticas públicas, prácticas pedagógicas, movimientos sociales, escuelas de familias agrícolas, capacitación en asentamientos y trayectorias de vida. Se concluye que las producciones encontradas son muy relevantes, ya que coadyuvan al pensamento sobre políticas públicas y la práctica pedagógica de la educación para el campo.Este texto traz o estado da arte sobre a temática Educação do Campo em quatro revistas nacionais: Revista Educação & Formação, Revista Exitus, Revista Práxis Educacional e Revista Tempos e Espaços em Educação, de acordo o recorte temporal 2015-2020. Nas quatro revistas foi encontrado um total de 41 publicações, sendo que as publicações aconteceram em maior número em 2017, com 19 artigos que tratam da temática Educação do Campo. A partir do estudo, possibilitou-se analisar que a revista que possui mais publicações sobre a temática pesquisada é a Práxis Educacional com 24 artigos, seguida pela Revista Exitus com dez, Revista Educação & Formação com quatro, e por fim, a Revista Tempos e Espaços em Educação com três. Assim, diversas contribuições foram encontradas nas produções, que abarcam questões relacionadas às políticas públicas, práticas pedagógicas, movimentos sociais, Escolas Família Agrícola, formação em assentamentos e trajetórias de vida. Desse modo, as produções encontradas, são muito relevantes visto que, contribuem para nos ajudar a pensar as políticas públicas e a prática pedagógica de uma educação para o campo.Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA2020-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/145910.24065/2237-9460.2020v10n1ID1459Revista Exitus; v. 10 (2020); e0200622237-9460reponame:Revista Exitusinstname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)instacron:UFOPAporhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1459/856Copyright (c) 2020 Revista Exitushttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Arlete Ramos dosSoares, Jamile de Souza Souza, Edmacy Quirina de 2020-08-12T15:26:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1459Revistahttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/indexPUBhttps://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/oai||revistaicedufopa@gmail.com2237-94602236-2983opendoar:2024-01-24T12:48:23.863114Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)
title Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)
spellingShingle Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)
Santos, Arlete Ramos dos
Educação do Campo
educação rural
Movimentos sociais
title_short Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)
title_full Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)
title_fullStr Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)
title_full_unstemmed Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)
title_sort Educação do Campo como categoria temática em revistas (2015-2020)
author Santos, Arlete Ramos dos
author_facet Santos, Arlete Ramos dos
Soares, Jamile de Souza
Souza, Edmacy Quirina de
author_role author
author2 Soares, Jamile de Souza
Souza, Edmacy Quirina de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Arlete Ramos dos
Soares, Jamile de Souza
Souza, Edmacy Quirina de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do Campo
educação rural
Movimentos sociais
topic Educação do Campo
educação rural
Movimentos sociais
description This text brings the state of the art on the theme Rural Education in four national education journals: the Educação & Formação Journal, the Exitus Journal, the Práxis Educacional Journal and the Tempos e Espaços em Educação Journal. From 2015 to 2020, a total of 41 articles on this theme were found in these journals, most of which were published in 2017 (19 articles). The results of the study indicate that the Praxis Educacional Journal has more publications on the researched theme (24 articles), followed by the Exitus Journal (10 articles), the Educação & Formação Journal (4 articles), and finally, the Tempos e Espaços em Educação Journal (3 articles). Various contributions were found in these publications, which cover issues related to public policies, pedagogical practices, social movements, agricultural family schools, teacher education in settlements and life trajectories. These academic productions are considered relevant since they aid reflection on the public policies and the pedagogical practices of Rural Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1459
10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1459
url https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1459
identifier_str_mv 10.24065/2237-9460.2020v10n1ID1459
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/1459/856
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Exitus
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Exitus
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Oeste do Pará/UFOPA
dc.source.none.fl_str_mv Revista Exitus; v. 10 (2020); e020062
2237-9460
reponame:Revista Exitus
instname:Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron:UFOPA
instname_str Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
instacron_str UFOPA
institution UFOPA
reponame_str Revista Exitus
collection Revista Exitus
repository.name.fl_str_mv Revista Exitus - Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaicedufopa@gmail.com
_version_ 1799711038897127424