A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Juliana Jesus da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Peres, Cristiane Pereira, Przylepa, Mariclei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57465
Resumo: The article aims to analyze the pedagogical practices carried out by the support teacher in the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in regular education (Early Childhood Education and Primary Years) of the Municipal Education Network of Maracaju, state of Mato Grosso do Sul (MS). The study was based on bibliographic and field research, using the semi-structured questionnaire delivered to three support teachers as a research instrument. Results showed the importance of support teachers in the inclusion of students with ASD, in an educational, personal and social scope. It was also possible to verify that it is necessary to invest in continuous training for education professionals and to develop collaborative work between support teachers, conducting teachers, school managers (school management and pedagogical coordination), to achieve better results in the schooling process and socialization of students in the inclusion process. Therefore, in inclusive regular education, teacher education is essential to ensure a qualitative, specific, specialized and social educational service for students.
id UFC-7_9d8dd43e010f2fbef68fda665554967d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/57465
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regularLa práctica pedagógica del profesor de apoyo en la inclusión de estudiantes con Trastorno del Espectro Autista en la educación regularThe pedagogical practice of the support teacher in the inclusion of students with Autistic Spectrum Disorder in regular educationEnsino regularDiscentes autistasInclusãoProfessores de apoioThe article aims to analyze the pedagogical practices carried out by the support teacher in the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in regular education (Early Childhood Education and Primary Years) of the Municipal Education Network of Maracaju, state of Mato Grosso do Sul (MS). The study was based on bibliographic and field research, using the semi-structured questionnaire delivered to three support teachers as a research instrument. Results showed the importance of support teachers in the inclusion of students with ASD, in an educational, personal and social scope. It was also possible to verify that it is necessary to invest in continuous training for education professionals and to develop collaborative work between support teachers, conducting teachers, school managers (school management and pedagogical coordination), to achieve better results in the schooling process and socialization of students in the inclusion process. Therefore, in inclusive regular education, teacher education is essential to ensure a qualitative, specific, specialized and social educational service for students.O artigo possui como objetivo analisar as práticas pedagógicas realizadas pelo professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista (TEA) no ensino regular (Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental) da Rede Municipal de Ensino de Maracaju, no estado de Mato Grosso do Sul (MS). O estudo pautou-se em pesquisa bibliográfica e de campo, teve como instrumento de pesquisa o questionário semiestruturado entregue a três professoras de apoio. Resultados apontaram a importância dos professores de apoio na inclusão dos alunos com TEA, no âmbito educacional, pessoal e social. Foi possível constatar ainda que é preciso investir em formações continuadas para os profissionais da educação e desenvolver trabalhos colaborativos entre professores de apoio, pro fessores regentes, gestores escolares (direção escolar e coordenação pedagógica), para alcançar melhores resultados no processo de escolarização e socialização dos discentes no processo de inclusão. Portanto, no ensino regular inclusivo, a formação docente é fundamental para assegurar um atendimento educacional qualitativo, específico, especializado e social dos discentes.El artículo tiene como objetivo analizar las prácticas pedagógicas que realiza el docente de apoyo en la inclusión de alumnos con Trastorno del Espectro Autista (TEA) en la educación regular (Educación Infantil y Escuela Primaria) de la Red de Educación Municipal de Maracaju, estado de Mato. Grosso do Sul (MS). El estudio se basó en una investigación bibliográfica y de campo, utilizando como instrumento de investigación el cuestionario semiestructurado entregado a tres profesores de apoyo. Los resultados señalaron la importancia de apoyar a los docentes en la inclusión de los estudiantes con TEA, en los ámbitos educativo, personal y social. También se pudo constatar que es necesario invertir en la formación continua de los profesionales de la educación y desarrollar un trabajo colaborativo entre docentes de apoyo, docentes conductores, gestores escolares (gestión escolar y coordinación pedagógica), para lograr mejores resultados en el proceso de escolarización y socialización de los estudiantes en el proceso de inclusión. Por tanto, en la educación inclusiva regular, la formación del profesorado es fundamental para garantizar un servicio educativo cualitativo, específico, especializado y social para los estudiantes.Revista Educação em Debate2021-03-24T10:27:43Z2021-03-24T10:27:43Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, Juliana Jesus da; PERES, Cristiane Pereira; PRZYLEPA, Mariclei. A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 42, n. 83, p. 24-37, set./dez. 2020.0102-1117 (impresso)2526-0847 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57465Silva, Juliana Jesus daPeres, Cristiane PereiraPrzylepa, Maricleiinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-11T18:45:45Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/57465Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:52:20.600790Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular
La práctica pedagógica del profesor de apoyo en la inclusión de estudiantes con Trastorno del Espectro Autista en la educación regular
The pedagogical practice of the support teacher in the inclusion of students with Autistic Spectrum Disorder in regular education
title A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular
spellingShingle A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular
Silva, Juliana Jesus da
Ensino regular
Discentes autistas
Inclusão
Professores de apoio
title_short A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular
title_full A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular
title_fullStr A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular
title_full_unstemmed A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular
title_sort A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular
author Silva, Juliana Jesus da
author_facet Silva, Juliana Jesus da
Peres, Cristiane Pereira
Przylepa, Mariclei
author_role author
author2 Peres, Cristiane Pereira
Przylepa, Mariclei
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Juliana Jesus da
Peres, Cristiane Pereira
Przylepa, Mariclei
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino regular
Discentes autistas
Inclusão
Professores de apoio
topic Ensino regular
Discentes autistas
Inclusão
Professores de apoio
description The article aims to analyze the pedagogical practices carried out by the support teacher in the inclusion of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in regular education (Early Childhood Education and Primary Years) of the Municipal Education Network of Maracaju, state of Mato Grosso do Sul (MS). The study was based on bibliographic and field research, using the semi-structured questionnaire delivered to three support teachers as a research instrument. Results showed the importance of support teachers in the inclusion of students with ASD, in an educational, personal and social scope. It was also possible to verify that it is necessary to invest in continuous training for education professionals and to develop collaborative work between support teachers, conducting teachers, school managers (school management and pedagogical coordination), to achieve better results in the schooling process and socialization of students in the inclusion process. Therefore, in inclusive regular education, teacher education is essential to ensure a qualitative, specific, specialized and social educational service for students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-03-24T10:27:43Z
2021-03-24T10:27:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Juliana Jesus da; PERES, Cristiane Pereira; PRZYLEPA, Mariclei. A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 42, n. 83, p. 24-37, set./dez. 2020.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57465
identifier_str_mv SILVA, Juliana Jesus da; PERES, Cristiane Pereira; PRZYLEPA, Mariclei. A prática pedagógica do professor de apoio na inclusão dos alunos com Transtorno do Espectro Autista no ensino regular. Revista Educação em Debate, Fortaleza, ano 42, n. 83, p. 24-37, set./dez. 2020.
0102-1117 (impresso)
2526-0847 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/57465
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028978793906176