Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10243 |
Resumo: | The design of an inclusive society emerges from the mid-twentieth century , accompanied by heated debates , aimed to eliminate territorial exclusion , racial, ethnic, gender , among others . In the educational environment, the paradigm flourished school inclusion in a widespread international debate , led by organizations such as UNESCO , basing on respect for fundamental human rights , has been demanding the commitment of governments and institutions with the construction of educational systems inclusive . Among the diversity of students to be awarded with the educational policies of inclusion, is a person with disabilities whose inclusion in the educational system will be seen in its historical dimension , as a reflection and practical process that enables effecting conceptual change , political and teaching , consistent with the purpose of making effective the right of everyone to education . Specifically focusing on the inclusion of people with disabilities in higher education , this article describes the actions that the accessibility Library System of the Federal University of Ceará , in its mission , it has provided to support the learning process of students with disabilities . Although it can not be that the Federal University of Ceará and its library subsystem do not, in full, all accessibility requirements , at the time , this is the way that the SB / UFC has been moving in an attempt to ensure continuous quality person with disabilities in higher education . |
id |
UFC-7_a90f1c18086562c6bde9469999260815 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/10243 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará.AcessibilidadeOrganização da informaçãoPessoa com deficiênciaThe design of an inclusive society emerges from the mid-twentieth century , accompanied by heated debates , aimed to eliminate territorial exclusion , racial, ethnic, gender , among others . In the educational environment, the paradigm flourished school inclusion in a widespread international debate , led by organizations such as UNESCO , basing on respect for fundamental human rights , has been demanding the commitment of governments and institutions with the construction of educational systems inclusive . Among the diversity of students to be awarded with the educational policies of inclusion, is a person with disabilities whose inclusion in the educational system will be seen in its historical dimension , as a reflection and practical process that enables effecting conceptual change , political and teaching , consistent with the purpose of making effective the right of everyone to education . Specifically focusing on the inclusion of people with disabilities in higher education , this article describes the actions that the accessibility Library System of the Federal University of Ceará , in its mission , it has provided to support the learning process of students with disabilities . Although it can not be that the Federal University of Ceará and its library subsystem do not, in full, all accessibility requirements , at the time , this is the way that the SB / UFC has been moving in an attempt to ensure continuous quality person with disabilities in higher education .A concepção de uma sociedade inclusiva emerge a partir de meados do século XX, acompanhada dos calorosos debates, voltados para eliminar a exclusão territorial, étnico racial, de género, dentre outros. No ambiente educacional, floresceu o paradigma da inclusão escolar, em um debate de amplitude internacional, liderado por organismos como a UNESCO que, fundamentando-se no respeito aos direitos humanos fundamentais, vem exigindo o compromisso dos governos e instituições com a construção de sistemas educacionais inclusivos. Dentre a diversidade de estudantes a serem contempladas com as políticas educativas de inclusão, encontra-se a pessoa com deficiência cuja inserção no sistema educacional passa a ser percebida na sua dimensão histórica, como processo de reflexão e prática, que possibilita efetivar mudanças conceituais, político e pedagógicas, coerentes com o propósito de tornar efetivo o direito de todos à educação. Focando especificamente o tema da inclusão da pessoa com deficiência na educação superior, esse artigo descreve as ações de acessibilidade que o Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará, no âmbito da sua missão, vem providenciando para apoiar o processo de aprendizagem de estudantes com deficiência. Embora não se pode considerar que a Universidade Federal do Ceará e o seu subsistema biblioteca não apresentem, na integra, todos os requisitos de acessibilidade, no momento, esse é o caminho que o SB/UFC vem trilhando na tentativa de garantir a permanência de qualidade da pessoa com deficiência na educação superior.https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/wp-content/uploads/trabalhos/481-1932.pdf2014-12-12T14:07:25Z2014-12-12T14:07:25Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfSOUSA, Clemilda dos Santos. Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 18., 2014, Belo Horizonte. [Anais eletrônicos]... Belo Horizonte, 2014. Disponível em: <https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/wp-content/uploads/trabalhos/481-1932.pdf>. Acesso em: 4 dez. 2014.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10243Sousa, Clemilda dos SantosBezerra, Neiliane AlvesAndriola, Wagner BandeiraSilva, Geovanice Maria Anselmo dainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-09-15T19:41:29Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/10243Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:37:20.531430Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. |
title |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. |
spellingShingle |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. Sousa, Clemilda dos Santos Acessibilidade Organização da informação Pessoa com deficiência |
title_short |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. |
title_full |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. |
title_fullStr |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. |
title_full_unstemmed |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. |
title_sort |
Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. |
author |
Sousa, Clemilda dos Santos |
author_facet |
Sousa, Clemilda dos Santos Bezerra, Neiliane Alves Andriola, Wagner Bandeira Silva, Geovanice Maria Anselmo da |
author_role |
author |
author2 |
Bezerra, Neiliane Alves Andriola, Wagner Bandeira Silva, Geovanice Maria Anselmo da |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sousa, Clemilda dos Santos Bezerra, Neiliane Alves Andriola, Wagner Bandeira Silva, Geovanice Maria Anselmo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acessibilidade Organização da informação Pessoa com deficiência |
topic |
Acessibilidade Organização da informação Pessoa com deficiência |
description |
The design of an inclusive society emerges from the mid-twentieth century , accompanied by heated debates , aimed to eliminate territorial exclusion , racial, ethnic, gender , among others . In the educational environment, the paradigm flourished school inclusion in a widespread international debate , led by organizations such as UNESCO , basing on respect for fundamental human rights , has been demanding the commitment of governments and institutions with the construction of educational systems inclusive . Among the diversity of students to be awarded with the educational policies of inclusion, is a person with disabilities whose inclusion in the educational system will be seen in its historical dimension , as a reflection and practical process that enables effecting conceptual change , political and teaching , consistent with the purpose of making effective the right of everyone to education . Specifically focusing on the inclusion of people with disabilities in higher education , this article describes the actions that the accessibility Library System of the Federal University of Ceará , in its mission , it has provided to support the learning process of students with disabilities . Although it can not be that the Federal University of Ceará and its library subsystem do not, in full, all accessibility requirements , at the time , this is the way that the SB / UFC has been moving in an attempt to ensure continuous quality person with disabilities in higher education . |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-12T14:07:25Z 2014-12-12T14:07:25Z 2014 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/conferenceObject |
format |
conferenceObject |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUSA, Clemilda dos Santos. Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 18., 2014, Belo Horizonte. [Anais eletrônicos]... Belo Horizonte, 2014. Disponível em: <https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/wp-content/uploads/trabalhos/481-1932.pdf>. Acesso em: 4 dez. 2014. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10243 |
identifier_str_mv |
SOUSA, Clemilda dos Santos. Acessibilidade a informação científica na educação superior: Caminhos trilhados pelo Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Ceará. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 18., 2014, Belo Horizonte. [Anais eletrônicos]... Belo Horizonte, 2014. Disponível em: <https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/wp-content/uploads/trabalhos/481-1932.pdf>. Acesso em: 4 dez. 2014. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/10243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/wp-content/uploads/trabalhos/481-1932.pdf |
publisher.none.fl_str_mv |
https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/wp-content/uploads/trabalhos/481-1932.pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028880396582912 |