A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Caroline de Castro
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61112
Resumo: This article is part of the studies about the use of pedagogical approaches to the lexicographic tools for describing specialized vocabulary when considering the lexical learning process. However, unlike proposing lexicographic products that aim to learn a second language, specifically, with a view to linguistic proficiency along the lines of foreign language teaching, in this article, we opted to try to use mechanisms already described in the specialized literature to present a pedagogical approach within the scope of the Meaning-Text Theory (TST). TST is a semantic-based lexicographic theory that uses Explanatory and Combinatory Lexicography (LEC) to generate products that offer a complex and quite complete linguistic description of the functioning of lexical units within a linguistic system, whether considering the description of a common language, be it its various specialty languages, both in the mother tongue and in a second language. Given the complexity of TST, the researches have been dedicated to presenting a more didactic line of linguistic description with a focus on the “popularization” of some TST tools for the description of the lexicon of a language. Accompanying this more pedagogical current of the linguistic descriptions of lexias based on TST, in this work, I analyze an example of specialized lexical collocation (CLE) in the domain of Hemodynamics in order to make the description of the linguistic sense more accessible to the user-learner.
id UFC-7_a939004fc24d3ab23db2724b10cf72ea
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/61112
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da HemodinâmicaThe pedagogical approach in Meaning-Text Theory: description of specialized lexical collocation in the HemodynamicsLexicografia pedagógicaLexicografia explicativa e combinatóriaColocações lexicais especializadasThis article is part of the studies about the use of pedagogical approaches to the lexicographic tools for describing specialized vocabulary when considering the lexical learning process. However, unlike proposing lexicographic products that aim to learn a second language, specifically, with a view to linguistic proficiency along the lines of foreign language teaching, in this article, we opted to try to use mechanisms already described in the specialized literature to present a pedagogical approach within the scope of the Meaning-Text Theory (TST). TST is a semantic-based lexicographic theory that uses Explanatory and Combinatory Lexicography (LEC) to generate products that offer a complex and quite complete linguistic description of the functioning of lexical units within a linguistic system, whether considering the description of a common language, be it its various specialty languages, both in the mother tongue and in a second language. Given the complexity of TST, the researches have been dedicated to presenting a more didactic line of linguistic description with a focus on the “popularization” of some TST tools for the description of the lexicon of a language. Accompanying this more pedagogical current of the linguistic descriptions of lexias based on TST, in this work, I analyze an example of specialized lexical collocation (CLE) in the domain of Hemodynamics in order to make the description of the linguistic sense more accessible to the user-learner.O presente artigo insere-se nos estudos sobre o uso de abordagens pedagógicas ao que se refere às ferramentas lexicográficas de descrição de vocabulário especializado, se considerado o processo de aprendizagem lexical. No entanto, diferentemente de propor produtos lexicográficos que visam à aprendizagem de uma segunda língua, especificamente, com vistas à proficiência linguística nos moldes do ensino de língua estrangeira, neste artigo, se optou por tentar utilizar mecanismos já descritos na literatura especializada para apresentar uma abordagem pedagógica no âmbito da Teoria Sentido-Texto (TST). Trata-se de uma teoria lexicográfica de base semântica que lança mão da Lexicografia Explicativa e Combinatória (LEC) para gerar produtos que ofereçam uma descrição linguística complexa e bastante completa do funcionamento das unidades lexicais no âmbito de um sistema linguístico, seja pensando a descrição de uma língua comum, seja suas diversas linguagens de especialidade, tanto em língua materna quanto em uma segunda língua. Dada a complexidade da TST, alguns estudiosos vêm se dedicando a apresentar uma linha mais didática de descrição linguística com foco na “popularização” de algumas ferramentas para a descrição do léxico de uma língua. Acompanhando essa corrente mais pedagógica das descrições linguísticas de lexias com base na TST, neste trabalho, foi analisado um exemplo de colocação lexical especializada (CLE) do domínio da Hemodinâmica com vistas a tornar a descrição do sentido linguístico mais acessível ao usuário-aprendiz.Revista Entrepalavras2021-10-13T13:06:39Z2021-10-13T13:06:39Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPIRES, Caroline de Castro. A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 180-195, ago. 2021.2237-6321 (online)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61112Pires, Caroline de Castroinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T18:01:48Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61112Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:40:53.003426Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica
The pedagogical approach in Meaning-Text Theory: description of specialized lexical collocation in the Hemodynamics
title A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica
spellingShingle A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica
Pires, Caroline de Castro
Lexicografia pedagógica
Lexicografia explicativa e combinatória
Colocações lexicais especializadas
title_short A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica
title_full A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica
title_fullStr A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica
title_full_unstemmed A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica
title_sort A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica
author Pires, Caroline de Castro
author_facet Pires, Caroline de Castro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Caroline de Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Lexicografia pedagógica
Lexicografia explicativa e combinatória
Colocações lexicais especializadas
topic Lexicografia pedagógica
Lexicografia explicativa e combinatória
Colocações lexicais especializadas
description This article is part of the studies about the use of pedagogical approaches to the lexicographic tools for describing specialized vocabulary when considering the lexical learning process. However, unlike proposing lexicographic products that aim to learn a second language, specifically, with a view to linguistic proficiency along the lines of foreign language teaching, in this article, we opted to try to use mechanisms already described in the specialized literature to present a pedagogical approach within the scope of the Meaning-Text Theory (TST). TST is a semantic-based lexicographic theory that uses Explanatory and Combinatory Lexicography (LEC) to generate products that offer a complex and quite complete linguistic description of the functioning of lexical units within a linguistic system, whether considering the description of a common language, be it its various specialty languages, both in the mother tongue and in a second language. Given the complexity of TST, the researches have been dedicated to presenting a more didactic line of linguistic description with a focus on the “popularization” of some TST tools for the description of the lexicon of a language. Accompanying this more pedagogical current of the linguistic descriptions of lexias based on TST, in this work, I analyze an example of specialized lexical collocation (CLE) in the domain of Hemodynamics in order to make the description of the linguistic sense more accessible to the user-learner.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-13T13:06:39Z
2021-10-13T13:06:39Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PIRES, Caroline de Castro. A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 180-195, ago. 2021.
2237-6321 (online)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61112
identifier_str_mv PIRES, Caroline de Castro. A abordagem pedagógica em Teoria Sentido-Texto: descrição de colocação lexical especializada da Hemodinâmica. Revista Entrepalavras, Fortaleza, v. 11, n. esp., p. 180-195, ago. 2021.
2237-6321 (online)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61112
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028903778779136