Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rangel, Rosiane Filipin
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Backes, Dirce Stein, Pimpão, Fernanda Demutti, Costenaro, Regina Gema Santini, Martins, Elenice Spagnolo Rodrigues, Diefenbach, Grassele Denardini Facin
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12076
Resumo: It is a research of descriptive-exploratory character, with a qualitative approach, whose objective is to understand what the Nursing teachers see as integrality. The subjects of the study were seven teachers of a private higher education institution located in the Central Region of Rio Grande do Sul. The data collection was based in the focal group technique, whereby a content analysis technique in the theme modality was used for the data treatment, from which the great theme was obtained: Integrality construction, followed by the subtheme: Continuous process and construction and deconstruction. From the obtained results, it was possible to consider that integrality is a theme under construction, dynamics, it is flexible, passive of new reformulation, based on the experiences and constructions of the subjects themselves. It is concluded that the discussion about integrality encompasses the complexity of being and doing, once it is a process under construction.
id UFC-7_aa8fbab734fb77961304eaf6bd11b03e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/12076
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidadeNursing conceptions of teachers about integralityDocentes de EnfermagemPesquisa em EnfermagemAssistência Integral à SaúdeAssistência à SaúdeIt is a research of descriptive-exploratory character, with a qualitative approach, whose objective is to understand what the Nursing teachers see as integrality. The subjects of the study were seven teachers of a private higher education institution located in the Central Region of Rio Grande do Sul. The data collection was based in the focal group technique, whereby a content analysis technique in the theme modality was used for the data treatment, from which the great theme was obtained: Integrality construction, followed by the subtheme: Continuous process and construction and deconstruction. From the obtained results, it was possible to consider that integrality is a theme under construction, dynamics, it is flexible, passive of new reformulation, based on the experiences and constructions of the subjects themselves. It is concluded that the discussion about integrality encompasses the complexity of being and doing, once it is a process under construction.Trata-se de uma pesquisa de caráter descritivo-exploratório, com abordagem qualitativa, cujo objetivo é compreender o que os docentes de enfermagem entendem por integralidade. Os sujeitos do estudo foram sete docentes do curso de Enfermagem de uma instituição privada de ensino superior localizada na Região Central do Rio Grande do Sul. A coleta de dados baseou-se na técnica de grupo focal, para o tratamento dos dados, utilizou-se a análise de conteúdo na modalidade temática, da qual se obteve o seguinte grande tema: Construção de integralidade, seguido do sub-tema: Processo contínuo e dinâmico de construção e desconstrução. A partir dos resultados obtidos, foi possível considerar que a integralidade é um tema em construção, dinâmico, flexível, passível de novas reformulações, com base em vivências e construções dos próprios sujeitos. Conclui-se que a discussão sobre integralidade envolve a complexidade do ser e fazer, visto que é um processo em construção.Se trata de investigación descriptiva, exploratorio, con enfoque cualitativo, cuyo objetivo fue comprender lo que los docentes de enfermería entienden por integralidad. Los sujetos del estudio fueron siete docentes del curso de Enfermería de una institución privada de enseñanza superior de la Región Central de Rio Grande do Sul, Brasil. La colecta de datos fue basada en la técnica de grupo focal, para el tratamiento de los datos, se utilizó la técnica de análisis temática, de la cual se obtuvo el gran tema: construcción de integralidad, seguido del subtema: proceso continuo y dinámico de construcción y deconstrucción. A partir de los resultados obtenidos, fue posible considerar que la integralidad es un tema en construcción, dinámico, flexible, pasible de nuevas reformulaciones, basadas en vivencias y construcciones de los sujetos. La discusión acerca de la integralidad envuelve la complejidad del ser y hacer, visto que es un proceso en construcciónRev Rene2015-05-14T14:18:39Z2015-05-14T14:18:39Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfRANGEL, R. F. et al. Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 3, p. 514-21, 2012.2175-6783 onlinehttp://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12076Rangel, Rosiane FilipinBackes, Dirce SteinPimpão, Fernanda DemuttiCostenaro, Regina Gema SantiniMartins, Elenice Spagnolo RodriguesDiefenbach, Grassele Denardini Facinporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-02-08T14:23:21Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/12076Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-02-08T14:23:21Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade
Nursing conceptions of teachers about integrality
title Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade
spellingShingle Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade
Rangel, Rosiane Filipin
Docentes de Enfermagem
Pesquisa em Enfermagem
Assistência Integral à Saúde
Assistência à Saúde
title_short Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade
title_full Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade
title_fullStr Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade
title_full_unstemmed Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade
title_sort Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade
author Rangel, Rosiane Filipin
author_facet Rangel, Rosiane Filipin
Backes, Dirce Stein
Pimpão, Fernanda Demutti
Costenaro, Regina Gema Santini
Martins, Elenice Spagnolo Rodrigues
Diefenbach, Grassele Denardini Facin
author_role author
author2 Backes, Dirce Stein
Pimpão, Fernanda Demutti
Costenaro, Regina Gema Santini
Martins, Elenice Spagnolo Rodrigues
Diefenbach, Grassele Denardini Facin
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rangel, Rosiane Filipin
Backes, Dirce Stein
Pimpão, Fernanda Demutti
Costenaro, Regina Gema Santini
Martins, Elenice Spagnolo Rodrigues
Diefenbach, Grassele Denardini Facin
dc.subject.por.fl_str_mv Docentes de Enfermagem
Pesquisa em Enfermagem
Assistência Integral à Saúde
Assistência à Saúde
topic Docentes de Enfermagem
Pesquisa em Enfermagem
Assistência Integral à Saúde
Assistência à Saúde
description It is a research of descriptive-exploratory character, with a qualitative approach, whose objective is to understand what the Nursing teachers see as integrality. The subjects of the study were seven teachers of a private higher education institution located in the Central Region of Rio Grande do Sul. The data collection was based in the focal group technique, whereby a content analysis technique in the theme modality was used for the data treatment, from which the great theme was obtained: Integrality construction, followed by the subtheme: Continuous process and construction and deconstruction. From the obtained results, it was possible to consider that integrality is a theme under construction, dynamics, it is flexible, passive of new reformulation, based on the experiences and constructions of the subjects themselves. It is concluded that the discussion about integrality encompasses the complexity of being and doing, once it is a process under construction.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-05-14T14:18:39Z
2015-05-14T14:18:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RANGEL, R. F. et al. Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 3, p. 514-21, 2012.
2175-6783 online
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12076
identifier_str_mv RANGEL, R. F. et al. Concepções de docentes de enfermagem sobre integralidade. Rev Rene, Fortaleza, v. 13, n. 3, p. 514-21, 2012.
2175-6783 online
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/12076
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
publisher.none.fl_str_mv Rev Rene
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806697880158208