Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Maria da Graça Bompastor Borges
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Ferreira, Sandra Patrícia Ataíde
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15215
Resumo: The present study compared the efficiency of two organizational strategies (personal experience and mental imagery) on promoting reading comprehension among teenagers and adults from public middle schools. A total of 30 students were interviewed, they were submitted to a tust stage of the experiment where their reading abilities were tested and they were classified according to their reading deficiencies. Later they were randomly distributed in three groups: a control group (GI) and two experimental groups (GII and GIII). Students from the GII group received the instruction to make use of a strategy where they established relationships between their personal experience and the narrative; students from the GIII group were encouraged to make use of a mental imagery strategy; Students from the GI group didn't receive any training but they did al1the same tasks that students from GII and GIII. Results indicate that students from the experimental groups (GII and GIII) obtained a significant better result over the control group (GI) when answering inferential questions. These results indicate that both organizational strategies are in fact efficient, promoting a better reading comprehension among adults from EJA (education for adolescents and adults).
id UFC-7_b0a6313780d6108ff9d7b0dfb14f38ea
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/15215
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetizaçãoLeituraEstratégias de compreensãoEducação de Jovens e AdultosThe present study compared the efficiency of two organizational strategies (personal experience and mental imagery) on promoting reading comprehension among teenagers and adults from public middle schools. A total of 30 students were interviewed, they were submitted to a tust stage of the experiment where their reading abilities were tested and they were classified according to their reading deficiencies. Later they were randomly distributed in three groups: a control group (GI) and two experimental groups (GII and GIII). Students from the GII group received the instruction to make use of a strategy where they established relationships between their personal experience and the narrative; students from the GIII group were encouraged to make use of a mental imagery strategy; Students from the GI group didn't receive any training but they did al1the same tasks that students from GII and GIII. Results indicate that students from the experimental groups (GII and GIII) obtained a significant better result over the control group (GI) when answering inferential questions. These results indicate that both organizational strategies are in fact efficient, promoting a better reading comprehension among adults from EJA (education for adolescents and adults).Objetivou-se verificar e comparar a eficácia de duas estratégias organizacionais (Experiência Pessoal e Imagem mental) para promover a compreensão de leitura entre alunos do Ensino Fundamental de jovens e adultos de escolas públicas. Participaram 30 alunos que, em uma primeira fase, foram avaliados e classificados com muita dificuldade de leitura, sendo distribuídos aleatoriamente em três grupos: um grupo controle (GI) e dois experimentais (GII e GIII). Posteriormente, o GII recebeu instrução para usar a estratégia de relacionar a Experiência Pessoal ao texto; e o GIII, para utilizar a estratégia da Imagem Mental. O GI (Controle) não recebeu treinamento, mas realizou as mesmas atividades que os grupos experimentais. Os resultados indicam um desempenho significativamente melhor do GII e GIII sobre o GI quanto às questões inferenciais, demonstrando a eficácia de ambas as estratégias organizacionais para favorecer a compreensão de leitura em adultos, alunos da Educação de Jovens e Adultos.Revista Educação em Debate2016-02-18T14:40:29Z2016-02-18T14:40:29Z2005info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfDIAS, Maria da Graça Bompastor Borges; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde. Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 27, v. 1, n. 49/50, p. 74-83, 2005.0102-1117 (impresso)http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15215Dias, Maria da Graça Bompastor BorgesFerreira, Sandra Patrícia Ataídeinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-12-07T19:42:03Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/15215Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:02:12.796364Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização
title Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização
spellingShingle Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização
Dias, Maria da Graça Bompastor Borges
Leitura
Estratégias de compreensão
Educação de Jovens e Adultos
title_short Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização
title_full Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização
title_fullStr Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização
title_full_unstemmed Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização
title_sort Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização
author Dias, Maria da Graça Bompastor Borges
author_facet Dias, Maria da Graça Bompastor Borges
Ferreira, Sandra Patrícia Ataíde
author_role author
author2 Ferreira, Sandra Patrícia Ataíde
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Maria da Graça Bompastor Borges
Ferreira, Sandra Patrícia Ataíde
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Estratégias de compreensão
Educação de Jovens e Adultos
topic Leitura
Estratégias de compreensão
Educação de Jovens e Adultos
description The present study compared the efficiency of two organizational strategies (personal experience and mental imagery) on promoting reading comprehension among teenagers and adults from public middle schools. A total of 30 students were interviewed, they were submitted to a tust stage of the experiment where their reading abilities were tested and they were classified according to their reading deficiencies. Later they were randomly distributed in three groups: a control group (GI) and two experimental groups (GII and GIII). Students from the GII group received the instruction to make use of a strategy where they established relationships between their personal experience and the narrative; students from the GIII group were encouraged to make use of a mental imagery strategy; Students from the GI group didn't receive any training but they did al1the same tasks that students from GII and GIII. Results indicate that students from the experimental groups (GII and GIII) obtained a significant better result over the control group (GI) when answering inferential questions. These results indicate that both organizational strategies are in fact efficient, promoting a better reading comprehension among adults from EJA (education for adolescents and adults).
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005
2016-02-18T14:40:29Z
2016-02-18T14:40:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv DIAS, Maria da Graça Bompastor Borges; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde. Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 27, v. 1, n. 49/50, p. 74-83, 2005.
0102-1117 (impresso)
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15215
identifier_str_mv DIAS, Maria da Graça Bompastor Borges; FERREIRA, Sandra Patrícia Ataíde. Estratégias para melhorar a compreensão de leitura entre jovens e adultos em alfabetização. Revista Educação em Debate, Fortaleza, Ano 27, v. 1, n. 49/50, p. 74-83, 2005.
0102-1117 (impresso)
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/15215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
publisher.none.fl_str_mv Revista Educação em Debate
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029041810178048