Resolução de problemas: uma proposta metodológica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Câmara, Rivelino de Sousa
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22129
Resumo: In contrast to the overuse of routine exercises, resolved through rules and standard procedures, which do not stimulate initiative and mathematics student autonomy, we present a collection of problems containing a minimal amount of content to address them, but demanding enough creativity and reasoning. They are interesting problems, in order to instigate, provoke, challenge the student, thus providing a greater interest in the study of mathematics and making the lessons of this most attractive and enjoyable course. also we list the solution of each of them, exposing some comments and considerations to the teacher. Parallel to this, as a methodological approach, we suggest solving problems - theory developed by Hungarian mathematician George Polya - that seeks to stimulate the ability to "learn to learn" the student, accustoming him to determine the answers themselves, following their strategies, expose their difficulties, analyze and verify their solutions. We call the attention of the balance preached by Elon Lages between conceptualization, handling and application as fundamental components to the learning of mathematics process. We also propose a future project of application of this work, as their source of inspiration is born of a need to change the reality experienced in public schools regarding the teaching of mathematics.
id UFC-7_c836c226320ad000baca8d850606735f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/22129
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Resolução de problemas: uma proposta metodológicaColetânea de problemasResolução de problemasEnsino–aprendizagem.In contrast to the overuse of routine exercises, resolved through rules and standard procedures, which do not stimulate initiative and mathematics student autonomy, we present a collection of problems containing a minimal amount of content to address them, but demanding enough creativity and reasoning. They are interesting problems, in order to instigate, provoke, challenge the student, thus providing a greater interest in the study of mathematics and making the lessons of this most attractive and enjoyable course. also we list the solution of each of them, exposing some comments and considerations to the teacher. Parallel to this, as a methodological approach, we suggest solving problems - theory developed by Hungarian mathematician George Polya - that seeks to stimulate the ability to "learn to learn" the student, accustoming him to determine the answers themselves, following their strategies, expose their difficulties, analyze and verify their solutions. We call the attention of the balance preached by Elon Lages between conceptualization, handling and application as fundamental components to the learning of mathematics process. We also propose a future project of application of this work, as their source of inspiration is born of a need to change the reality experienced in public schools regarding the teaching of mathematics.Em oposição ao uso exagerado de exercícios rotineiros, resolvidos por meio de regras e procedimentos padronizados, que não estimulam a iniciativa nem a autonomia matemática do aluno, apresentamos uma coletânea de problemas contendo uma quantidade mínima de conteúdos para resolvê-los, porém exigindo bastante criatividade e raciocínio. São problemas interessantes, com a finalidade de instigar, provocar, desafiar o aluno, proporcionando assim um interesse maior pelo estudo da Matemática, bem como tornando as aulas dessa disciplina mais atrativas e prazerosas. Elencamos também a solução de cada um deles, expondo comentários e algumas considerações ao professor. Paralelo a isso, como abordagem metodológica, sugerimos a resolução de problemas – teoria desenvolvida pelo matemático húngaro George Polya – que procura estimular a capacidade de “aprender a aprender” do aluno, habituando-o a determinar as próprias respostas, seguir suas estratégias, expor suas dificuldades, analisar e verificar suas soluções. Chamamos a atenção do equilíbrio pregado por Elon Lages entre a conceituação, a manipulação e a aplicação como componentes fundamentais ao processo ensino-aprendizagem da Matemática. Propomos também um projeto futuro de aplicação deste trabalho, visto que a sua fonte inspiradora nasce de uma necessidade de mudança na realidade vivida nas escolas públicas com relação ao ensino da Matemática.Melo, Marcelo Ferreira deCâmara, Rivelino de Sousa2017-03-06T13:02:35Z2017-03-06T13:02:35Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCÂMARA, R. S. Resolução de problemas: uma proposta metodológica. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22129porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T12:57:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/22129Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2019-01-03T12:57:39Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Resolução de problemas: uma proposta metodológica
title Resolução de problemas: uma proposta metodológica
spellingShingle Resolução de problemas: uma proposta metodológica
Câmara, Rivelino de Sousa
Coletânea de problemas
Resolução de problemas
Ensino–aprendizagem.
title_short Resolução de problemas: uma proposta metodológica
title_full Resolução de problemas: uma proposta metodológica
title_fullStr Resolução de problemas: uma proposta metodológica
title_full_unstemmed Resolução de problemas: uma proposta metodológica
title_sort Resolução de problemas: uma proposta metodológica
author Câmara, Rivelino de Sousa
author_facet Câmara, Rivelino de Sousa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Melo, Marcelo Ferreira de
dc.contributor.author.fl_str_mv Câmara, Rivelino de Sousa
dc.subject.por.fl_str_mv Coletânea de problemas
Resolução de problemas
Ensino–aprendizagem.
topic Coletânea de problemas
Resolução de problemas
Ensino–aprendizagem.
description In contrast to the overuse of routine exercises, resolved through rules and standard procedures, which do not stimulate initiative and mathematics student autonomy, we present a collection of problems containing a minimal amount of content to address them, but demanding enough creativity and reasoning. They are interesting problems, in order to instigate, provoke, challenge the student, thus providing a greater interest in the study of mathematics and making the lessons of this most attractive and enjoyable course. also we list the solution of each of them, exposing some comments and considerations to the teacher. Parallel to this, as a methodological approach, we suggest solving problems - theory developed by Hungarian mathematician George Polya - that seeks to stimulate the ability to "learn to learn" the student, accustoming him to determine the answers themselves, following their strategies, expose their difficulties, analyze and verify their solutions. We call the attention of the balance preached by Elon Lages between conceptualization, handling and application as fundamental components to the learning of mathematics process. We also propose a future project of application of this work, as their source of inspiration is born of a need to change the reality experienced in public schools regarding the teaching of mathematics.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2017-03-06T13:02:35Z
2017-03-06T13:02:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CÂMARA, R. S. Resolução de problemas: uma proposta metodológica. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22129
identifier_str_mv CÂMARA, R. S. Resolução de problemas: uma proposta metodológica. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1809935805882302464