Resolução de problemas: uma proposta metodológica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22129 |
Resumo: | In contrast to the overuse of routine exercises, resolved through rules and standard procedures, which do not stimulate initiative and mathematics student autonomy, we present a collection of problems containing a minimal amount of content to address them, but demanding enough creativity and reasoning. They are interesting problems, in order to instigate, provoke, challenge the student, thus providing a greater interest in the study of mathematics and making the lessons of this most attractive and enjoyable course. also we list the solution of each of them, exposing some comments and considerations to the teacher. Parallel to this, as a methodological approach, we suggest solving problems - theory developed by Hungarian mathematician George Polya - that seeks to stimulate the ability to "learn to learn" the student, accustoming him to determine the answers themselves, following their strategies, expose their difficulties, analyze and verify their solutions. We call the attention of the balance preached by Elon Lages between conceptualization, handling and application as fundamental components to the learning of mathematics process. We also propose a future project of application of this work, as their source of inspiration is born of a need to change the reality experienced in public schools regarding the teaching of mathematics. |
id |
UFC-7_c836c226320ad000baca8d850606735f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/22129 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Resolução de problemas: uma proposta metodológicaColetânea de problemasResolução de problemasEnsino–aprendizagem.In contrast to the overuse of routine exercises, resolved through rules and standard procedures, which do not stimulate initiative and mathematics student autonomy, we present a collection of problems containing a minimal amount of content to address them, but demanding enough creativity and reasoning. They are interesting problems, in order to instigate, provoke, challenge the student, thus providing a greater interest in the study of mathematics and making the lessons of this most attractive and enjoyable course. also we list the solution of each of them, exposing some comments and considerations to the teacher. Parallel to this, as a methodological approach, we suggest solving problems - theory developed by Hungarian mathematician George Polya - that seeks to stimulate the ability to "learn to learn" the student, accustoming him to determine the answers themselves, following their strategies, expose their difficulties, analyze and verify their solutions. We call the attention of the balance preached by Elon Lages between conceptualization, handling and application as fundamental components to the learning of mathematics process. We also propose a future project of application of this work, as their source of inspiration is born of a need to change the reality experienced in public schools regarding the teaching of mathematics.Em oposição ao uso exagerado de exercícios rotineiros, resolvidos por meio de regras e procedimentos padronizados, que não estimulam a iniciativa nem a autonomia matemática do aluno, apresentamos uma coletânea de problemas contendo uma quantidade mínima de conteúdos para resolvê-los, porém exigindo bastante criatividade e raciocínio. São problemas interessantes, com a finalidade de instigar, provocar, desafiar o aluno, proporcionando assim um interesse maior pelo estudo da Matemática, bem como tornando as aulas dessa disciplina mais atrativas e prazerosas. Elencamos também a solução de cada um deles, expondo comentários e algumas considerações ao professor. Paralelo a isso, como abordagem metodológica, sugerimos a resolução de problemas – teoria desenvolvida pelo matemático húngaro George Polya – que procura estimular a capacidade de “aprender a aprender” do aluno, habituando-o a determinar as próprias respostas, seguir suas estratégias, expor suas dificuldades, analisar e verificar suas soluções. Chamamos a atenção do equilíbrio pregado por Elon Lages entre a conceituação, a manipulação e a aplicação como componentes fundamentais ao processo ensino-aprendizagem da Matemática. Propomos também um projeto futuro de aplicação deste trabalho, visto que a sua fonte inspiradora nasce de uma necessidade de mudança na realidade vivida nas escolas públicas com relação ao ensino da Matemática.Melo, Marcelo Ferreira deCâmara, Rivelino de Sousa2017-03-06T13:02:35Z2017-03-06T13:02:35Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCÂMARA, R. S. Resolução de problemas: uma proposta metodológica. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22129porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-03T12:57:39Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/22129Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:47.419716Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Resolução de problemas: uma proposta metodológica |
title |
Resolução de problemas: uma proposta metodológica |
spellingShingle |
Resolução de problemas: uma proposta metodológica Câmara, Rivelino de Sousa Coletânea de problemas Resolução de problemas Ensino–aprendizagem. |
title_short |
Resolução de problemas: uma proposta metodológica |
title_full |
Resolução de problemas: uma proposta metodológica |
title_fullStr |
Resolução de problemas: uma proposta metodológica |
title_full_unstemmed |
Resolução de problemas: uma proposta metodológica |
title_sort |
Resolução de problemas: uma proposta metodológica |
author |
Câmara, Rivelino de Sousa |
author_facet |
Câmara, Rivelino de Sousa |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Melo, Marcelo Ferreira de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Câmara, Rivelino de Sousa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Coletânea de problemas Resolução de problemas Ensino–aprendizagem. |
topic |
Coletânea de problemas Resolução de problemas Ensino–aprendizagem. |
description |
In contrast to the overuse of routine exercises, resolved through rules and standard procedures, which do not stimulate initiative and mathematics student autonomy, we present a collection of problems containing a minimal amount of content to address them, but demanding enough creativity and reasoning. They are interesting problems, in order to instigate, provoke, challenge the student, thus providing a greater interest in the study of mathematics and making the lessons of this most attractive and enjoyable course. also we list the solution of each of them, exposing some comments and considerations to the teacher. Parallel to this, as a methodological approach, we suggest solving problems - theory developed by Hungarian mathematician George Polya - that seeks to stimulate the ability to "learn to learn" the student, accustoming him to determine the answers themselves, following their strategies, expose their difficulties, analyze and verify their solutions. We call the attention of the balance preached by Elon Lages between conceptualization, handling and application as fundamental components to the learning of mathematics process. We also propose a future project of application of this work, as their source of inspiration is born of a need to change the reality experienced in public schools regarding the teaching of mathematics. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2017-03-06T13:02:35Z 2017-03-06T13:02:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CÂMARA, R. S. Resolução de problemas: uma proposta metodológica. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22129 |
identifier_str_mv |
CÂMARA, R. S. Resolução de problemas: uma proposta metodológica. 2016. 94 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) - Departamento de Matemática, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2016. |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/22129 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1813028757364015104 |