Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kobolt, Maria Edilene de Paula
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Mira, Ane Patrícia Viana José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39861
Resumo: The present work has as its theme the training of teachers in undergraduate courses in Letters. The objective is to analyze the training of teachers in undergraduate courses in Letters from the perspective of teacher-reflective and Freirean humanism. It is, therefore, a qualitative research, with data collection in reports of experience of undergraduate students of the course of Letters of a private university in the south of Brazil. Content analysis was performed using the Bardin technique. The results pointed to two basic categories of teacher training in the literature course investigated: the studentteacher who reaffirms his teaching profile with the practice of the internship and the student-teacher who forms his / her teaching identity with the practice of the internship. In addition, it is necessary to observe the need of all students to develop the consciousness of the reflective teacher from the beginning of graduation, extending throughout the teaching career of professionals, based on a humanistic and integral vision of the human person.
id UFC-7_cc7f8e269a212bd096dac0373251286d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/39861
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em LetrasTo be a teacher: challenges of the teaching practice of Licentiate in LettersFormação docenteLicenciatura em LetrasProfessor reflexivoThe present work has as its theme the training of teachers in undergraduate courses in Letters. The objective is to analyze the training of teachers in undergraduate courses in Letters from the perspective of teacher-reflective and Freirean humanism. It is, therefore, a qualitative research, with data collection in reports of experience of undergraduate students of the course of Letters of a private university in the south of Brazil. Content analysis was performed using the Bardin technique. The results pointed to two basic categories of teacher training in the literature course investigated: the studentteacher who reaffirms his teaching profile with the practice of the internship and the student-teacher who forms his / her teaching identity with the practice of the internship. In addition, it is necessary to observe the need of all students to develop the consciousness of the reflective teacher from the beginning of graduation, extending throughout the teaching career of professionals, based on a humanistic and integral vision of the human person.O presente trabalho tem por tema a formação dos professores nos cursos de licenciatura em Letras. O objetivo é analisar a formação dos professores nos cursos de licenciatura em Letras pela perspectiva do professorreflexivo e do humanismo freiriano. Trata-se, portanto, de uma pesquisa de abordagem qualitativa, com coleta de dados em relatos de experiência de alunos da graduação do curso de Letras de uma universidade privada do sul do Brasil. A análise do conteúdo foi realizada seguindo a técnica de Bardin. Os resultados apontaram para duas categorias básicas de formação de professores no curso de Letras investigado: o aluno-professor que reafirma seu perfil docente com a prática do estágio e o aluno-professor que forma sua identidade docente com a prática do estágio. Além disso, é mister observar a necessidade de todos os estudantes de desenvolverem a consciência do professor reflexivo desde o início da graduação, estendendo-se por toda a trajetória docente dos profissionais, calcados em uma visão humanista e integral da pessoa humana.Revista Entrepalavras2019-02-22T12:34:14Z2019-02-22T12:34:14Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfKOBOLT, Maria Edilene de Paula; MIRA, Ane Patrícia Viana José de. Ser/estar professor: desafios da prática docente da licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 230-243, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39861Kobolt, Maria Edilene de PaulaMira, Ane Patrícia Viana José deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:50:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39861Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:50:42Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
To be a teacher: challenges of the teaching practice of Licentiate in Letters
title Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
spellingShingle Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
Kobolt, Maria Edilene de Paula
Formação docente
Licenciatura em Letras
Professor reflexivo
title_short Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
title_full Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
title_fullStr Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
title_full_unstemmed Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
title_sort Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
author Kobolt, Maria Edilene de Paula
author_facet Kobolt, Maria Edilene de Paula
Mira, Ane Patrícia Viana José de
author_role author
author2 Mira, Ane Patrícia Viana José de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kobolt, Maria Edilene de Paula
Mira, Ane Patrícia Viana José de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Licenciatura em Letras
Professor reflexivo
topic Formação docente
Licenciatura em Letras
Professor reflexivo
description The present work has as its theme the training of teachers in undergraduate courses in Letters. The objective is to analyze the training of teachers in undergraduate courses in Letters from the perspective of teacher-reflective and Freirean humanism. It is, therefore, a qualitative research, with data collection in reports of experience of undergraduate students of the course of Letters of a private university in the south of Brazil. Content analysis was performed using the Bardin technique. The results pointed to two basic categories of teacher training in the literature course investigated: the studentteacher who reaffirms his teaching profile with the practice of the internship and the student-teacher who forms his / her teaching identity with the practice of the internship. In addition, it is necessary to observe the need of all students to develop the consciousness of the reflective teacher from the beginning of graduation, extending throughout the teaching career of professionals, based on a humanistic and integral vision of the human person.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-02-22T12:34:14Z
2019-02-22T12:34:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv KOBOLT, Maria Edilene de Paula; MIRA, Ane Patrícia Viana José de. Ser/estar professor: desafios da prática docente da licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 230-243, out./dez. 2018.
2237-6321
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39861
identifier_str_mv KOBOLT, Maria Edilene de Paula; MIRA, Ane Patrícia Viana José de. Ser/estar professor: desafios da prática docente da licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 230-243, out./dez. 2018.
2237-6321
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
publisher.none.fl_str_mv Revista Entrepalavras
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1823806585479102464