Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
Texto Completo: | http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39861 |
Resumo: | The present work has as its theme the training of teachers in undergraduate courses in Letters. The objective is to analyze the training of teachers in undergraduate courses in Letters from the perspective of teacher-reflective and Freirean humanism. It is, therefore, a qualitative research, with data collection in reports of experience of undergraduate students of the course of Letters of a private university in the south of Brazil. Content analysis was performed using the Bardin technique. The results pointed to two basic categories of teacher training in the literature course investigated: the studentteacher who reaffirms his teaching profile with the practice of the internship and the student-teacher who forms his / her teaching identity with the practice of the internship. In addition, it is necessary to observe the need of all students to develop the consciousness of the reflective teacher from the beginning of graduation, extending throughout the teaching career of professionals, based on a humanistic and integral vision of the human person. |
id |
UFC-7_cc7f8e269a212bd096dac0373251286d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufc.br:riufc/39861 |
network_acronym_str |
UFC-7 |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em LetrasTo be a teacher: challenges of the teaching practice of Licentiate in LettersFormação docenteLicenciatura em LetrasProfessor reflexivoThe present work has as its theme the training of teachers in undergraduate courses in Letters. The objective is to analyze the training of teachers in undergraduate courses in Letters from the perspective of teacher-reflective and Freirean humanism. It is, therefore, a qualitative research, with data collection in reports of experience of undergraduate students of the course of Letters of a private university in the south of Brazil. Content analysis was performed using the Bardin technique. The results pointed to two basic categories of teacher training in the literature course investigated: the studentteacher who reaffirms his teaching profile with the practice of the internship and the student-teacher who forms his / her teaching identity with the practice of the internship. In addition, it is necessary to observe the need of all students to develop the consciousness of the reflective teacher from the beginning of graduation, extending throughout the teaching career of professionals, based on a humanistic and integral vision of the human person.O presente trabalho tem por tema a formação dos professores nos cursos de licenciatura em Letras. O objetivo é analisar a formação dos professores nos cursos de licenciatura em Letras pela perspectiva do professorreflexivo e do humanismo freiriano. Trata-se, portanto, de uma pesquisa de abordagem qualitativa, com coleta de dados em relatos de experiência de alunos da graduação do curso de Letras de uma universidade privada do sul do Brasil. A análise do conteúdo foi realizada seguindo a técnica de Bardin. Os resultados apontaram para duas categorias básicas de formação de professores no curso de Letras investigado: o aluno-professor que reafirma seu perfil docente com a prática do estágio e o aluno-professor que forma sua identidade docente com a prática do estágio. Além disso, é mister observar a necessidade de todos os estudantes de desenvolverem a consciência do professor reflexivo desde o início da graduação, estendendo-se por toda a trajetória docente dos profissionais, calcados em uma visão humanista e integral da pessoa humana.Revista Entrepalavras2019-02-22T12:34:14Z2019-02-22T12:34:14Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfKOBOLT, Maria Edilene de Paula; MIRA, Ane Patrícia Viana José de. Ser/estar professor: desafios da prática docente da licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 230-243, out./dez. 2018.2237-6321http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39861Kobolt, Maria Edilene de PaulaMira, Ane Patrícia Viana José deinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFC2023-11-16T17:50:42Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/39861Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2023-11-16T17:50:42Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras To be a teacher: challenges of the teaching practice of Licentiate in Letters |
title |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras |
spellingShingle |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras Kobolt, Maria Edilene de Paula Formação docente Licenciatura em Letras Professor reflexivo |
title_short |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras |
title_full |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras |
title_fullStr |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras |
title_full_unstemmed |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras |
title_sort |
Ser/estar professor: desafios da prática docente da Licenciatura em Letras |
author |
Kobolt, Maria Edilene de Paula |
author_facet |
Kobolt, Maria Edilene de Paula Mira, Ane Patrícia Viana José de |
author_role |
author |
author2 |
Mira, Ane Patrícia Viana José de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kobolt, Maria Edilene de Paula Mira, Ane Patrícia Viana José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente Licenciatura em Letras Professor reflexivo |
topic |
Formação docente Licenciatura em Letras Professor reflexivo |
description |
The present work has as its theme the training of teachers in undergraduate courses in Letters. The objective is to analyze the training of teachers in undergraduate courses in Letters from the perspective of teacher-reflective and Freirean humanism. It is, therefore, a qualitative research, with data collection in reports of experience of undergraduate students of the course of Letters of a private university in the south of Brazil. Content analysis was performed using the Bardin technique. The results pointed to two basic categories of teacher training in the literature course investigated: the studentteacher who reaffirms his teaching profile with the practice of the internship and the student-teacher who forms his / her teaching identity with the practice of the internship. In addition, it is necessary to observe the need of all students to develop the consciousness of the reflective teacher from the beginning of graduation, extending throughout the teaching career of professionals, based on a humanistic and integral vision of the human person. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2019-02-22T12:34:14Z 2019-02-22T12:34:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
KOBOLT, Maria Edilene de Paula; MIRA, Ane Patrícia Viana José de. Ser/estar professor: desafios da prática docente da licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 230-243, out./dez. 2018. 2237-6321 http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39861 |
identifier_str_mv |
KOBOLT, Maria Edilene de Paula; MIRA, Ane Patrícia Viana José de. Ser/estar professor: desafios da prática docente da licenciatura em Letras. Entrepalavras, Fortaleza (CE), v. 8, n. 3, p. 230-243, out./dez. 2018. 2237-6321 |
url |
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/39861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Entrepalavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
bu@ufc.br || repositorio@ufc.br |
_version_ |
1823806585479102464 |