Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Ana Karine Mariano
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58111
Resumo: Investigating the use of design thinking in the promotion of services and products in the school library is the theme of this research, whose objective is to analyze design thinking in its structure and form of application in the school library, identifying the relationship between innovation and the school library, investigating its applicability and verifying the understanding that librarians have on the subject. Regarding the methodology, the exploratory research method was used, based on a bibliographic research in order to enter the research theme. As an instrument of data collection, an interview script was produced in order to dialogue with librarians in Brazil, more specifically those who used design thinking. The data obtained through the interview were analyzed and interpreted in the light of the theoretical framework of this research. The results demonstrate that the use of this innovative approach proves to be efficient and effective, bringing benefits to the entire information unit, such as the strengthening of team spirit and better products and services offered to users. We conclude that the applicability of design thinking extends to any work environment and that librarians should benefit from the use of such methodology.
id UFC-7_e715355aeebe0ede767fb618656286be
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/58111
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolarDesign ThinkingInovaçãoBiblioteca escolarInvestigating the use of design thinking in the promotion of services and products in the school library is the theme of this research, whose objective is to analyze design thinking in its structure and form of application in the school library, identifying the relationship between innovation and the school library, investigating its applicability and verifying the understanding that librarians have on the subject. Regarding the methodology, the exploratory research method was used, based on a bibliographic research in order to enter the research theme. As an instrument of data collection, an interview script was produced in order to dialogue with librarians in Brazil, more specifically those who used design thinking. The data obtained through the interview were analyzed and interpreted in the light of the theoretical framework of this research. The results demonstrate that the use of this innovative approach proves to be efficient and effective, bringing benefits to the entire information unit, such as the strengthening of team spirit and better products and services offered to users. We conclude that the applicability of design thinking extends to any work environment and that librarians should benefit from the use of such methodology.Investigar o uso do design thinking na promoção de serviços e produtos na biblioteca escolar constitui-se como temática desta pesquisa, cujo objetivo é analisar o design thinking em sua estrutura e forma de aplicação em biblioteca escolar, identificando a relação entre inovação e biblioteca escolar, averiguando sua aplicabilidade e verificando o entendimento que os bibliotecários têm sobre o tema. Em relação à metodologia utilizou-se o método de pesquisa do tipo exploratória, embasada em uma pesquisa bibliográfica com o intuito de adentrar na temática da pesquisa. Como instrumento de coleta de dados, produziu-se um roteiro de entrevista a fim de dialogar com os bibliotecários do Brasil, mais especificamente os que fizeram uso do design thinking. Os dados obtidos por meio da entrevista foram analisados e interpretados a luz do referencial teórico desta pesquisa. Os resultados demonstram que o uso desta abordagem inovadora se mostra eficiente e eficaz trazendo benefícios para toda a unidade de informação, como o fortalecimento do espírito de equipe e melhores produtos e serviços oferecidos aos usuários. Conclui-se que a aplicabilidade do design thinking se estende a qualquer ambiente de trabalho e os bibliotecários devem se beneficiar do uso de tal metodologia.Guerra, Maria Aurea Montenegro AlbuquerquePereira, Ana Karine Mariano2021-04-30T21:50:57Z2021-04-30T21:50:57Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfPEREIRA, Ana Karine Mariano. Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar. Orientadora: Maria Aurea Montenegro Albuquerque Guerra. 2020. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Curso de Graduação em Biblioteconomia, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58111porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-30T22:10:06Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/58111Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T19:02:52.608827Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar
title Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar
spellingShingle Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar
Pereira, Ana Karine Mariano
Design Thinking
Inovação
Biblioteca escolar
title_short Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar
title_full Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar
title_fullStr Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar
title_full_unstemmed Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar
title_sort Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar
author Pereira, Ana Karine Mariano
author_facet Pereira, Ana Karine Mariano
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Guerra, Maria Aurea Montenegro Albuquerque
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Ana Karine Mariano
dc.subject.por.fl_str_mv Design Thinking
Inovação
Biblioteca escolar
topic Design Thinking
Inovação
Biblioteca escolar
description Investigating the use of design thinking in the promotion of services and products in the school library is the theme of this research, whose objective is to analyze design thinking in its structure and form of application in the school library, identifying the relationship between innovation and the school library, investigating its applicability and verifying the understanding that librarians have on the subject. Regarding the methodology, the exploratory research method was used, based on a bibliographic research in order to enter the research theme. As an instrument of data collection, an interview script was produced in order to dialogue with librarians in Brazil, more specifically those who used design thinking. The data obtained through the interview were analyzed and interpreted in the light of the theoretical framework of this research. The results demonstrate that the use of this innovative approach proves to be efficient and effective, bringing benefits to the entire information unit, such as the strengthening of team spirit and better products and services offered to users. We conclude that the applicability of design thinking extends to any work environment and that librarians should benefit from the use of such methodology.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2021-04-30T21:50:57Z
2021-04-30T21:50:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, Ana Karine Mariano. Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar. Orientadora: Maria Aurea Montenegro Albuquerque Guerra. 2020. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Curso de Graduação em Biblioteconomia, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58111
identifier_str_mv PEREIRA, Ana Karine Mariano. Design thinking como estratégia de inovação em biblioteca escolar. Orientadora: Maria Aurea Montenegro Albuquerque Guerra. 2020. 53 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Biblioteconomia) – Curso de Graduação em Biblioteconomia, Centro de Humanidades, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/58111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813029045777989632