Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Jeniffer Colares
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68998
Resumo: This document aims to appoint a connexion among multisensory didactic, biology teaching and visual impairment. Multisensory didatic is a relatively new topic and requires further study. Aiming at this, our central problem was: What are the contributions of multisensory didactic in teaching biology to students with visual impairment? Therefore, establishing to this work a general objective for the answer to this question, we will conceptualize visual impairment and multisensory didatic, expose the public policies that govern the rights of students with this type of disability, relate didactic multisensory and biology teaching to students with visual impairment, as well as to present the main multisensory methodologies used in biology teaching. In order for these objectives to be achieved, we adopt as methodology The state of the question . Of the universe of 67 papers found, 8 were related to the theme. Infer that all the works deal with the tactile only approach and that there are still deficiencies as far as the formation of teachers for an inclusive education.
id UFC-7_ed8bd1cd2ce779eaf21d3b60d2190f8a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/68998
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologiaDidática multissensorialDeficiência visualEnsino de biologiaThis document aims to appoint a connexion among multisensory didactic, biology teaching and visual impairment. Multisensory didatic is a relatively new topic and requires further study. Aiming at this, our central problem was: What are the contributions of multisensory didactic in teaching biology to students with visual impairment? Therefore, establishing to this work a general objective for the answer to this question, we will conceptualize visual impairment and multisensory didatic, expose the public policies that govern the rights of students with this type of disability, relate didactic multisensory and biology teaching to students with visual impairment, as well as to present the main multisensory methodologies used in biology teaching. In order for these objectives to be achieved, we adopt as methodology The state of the question . Of the universe of 67 papers found, 8 were related to the theme. Infer that all the works deal with the tactile only approach and that there are still deficiencies as far as the formation of teachers for an inclusive education.Este trabalho busca designar uma relação entre didática multissensorial, ensino de biologia e deficiência visual. A didática multissensorial é um tema relativamente novo e requer um estudo mais aprofundado. Visando isso, nosso problema central foi: Quais as contribuições da didática multissensorial no ensino de biologia para alunos com deficiência visual? Assim, tendo este trabalho como objetivo geral a resposta à esta questão, iremos conceituar deficiência visual e didática multissensorial, expor as políticas públicas que regem os direitos dos estudantes com esse tipo de deficiência, relacionar didática multissensorial e ensino de biologia para alunos com deficiência visual, bem como apresentar as principais metodologias multissensoriais utilizadas no ensino de biologia. Para que estes objetivos fossem alcançados, adotamos como metodologia O estado da questão. Do universo de 67 trabalhos encontrados se relacionavam 8 à temática. Inferimos que todos os trabalhos tratam da abordagem somente tátil e que ainda há deficiências quanto a formação de professores para uma educação inclusiva.Feitosa, Raphael AlvesMaia, Jeniffer Colares2022-10-26T21:33:27Z2022-10-26T21:33:27Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMAIA, Jeniffer Colares. Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia. 2018. 48 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68998porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-10-26T21:33:47Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/68998Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:19:32.140548Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia
title Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia
spellingShingle Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia
Maia, Jeniffer Colares
Didática multissensorial
Deficiência visual
Ensino de biologia
title_short Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia
title_full Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia
title_fullStr Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia
title_full_unstemmed Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia
title_sort Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia
author Maia, Jeniffer Colares
author_facet Maia, Jeniffer Colares
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Feitosa, Raphael Alves
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Jeniffer Colares
dc.subject.por.fl_str_mv Didática multissensorial
Deficiência visual
Ensino de biologia
topic Didática multissensorial
Deficiência visual
Ensino de biologia
description This document aims to appoint a connexion among multisensory didactic, biology teaching and visual impairment. Multisensory didatic is a relatively new topic and requires further study. Aiming at this, our central problem was: What are the contributions of multisensory didactic in teaching biology to students with visual impairment? Therefore, establishing to this work a general objective for the answer to this question, we will conceptualize visual impairment and multisensory didatic, expose the public policies that govern the rights of students with this type of disability, relate didactic multisensory and biology teaching to students with visual impairment, as well as to present the main multisensory methodologies used in biology teaching. In order for these objectives to be achieved, we adopt as methodology The state of the question . Of the universe of 67 papers found, 8 were related to the theme. Infer that all the works deal with the tactile only approach and that there are still deficiencies as far as the formation of teachers for an inclusive education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2022-10-26T21:33:27Z
2022-10-26T21:33:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MAIA, Jeniffer Colares. Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia. 2018. 48 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68998
identifier_str_mv MAIA, Jeniffer Colares. Fuga ao saber visual: a contribuição da didática multissensorial no ensino de biologia. 2018. 48 f. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/68998
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028755999817728