Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Cleyton Gomes
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
Texto Completo: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61176
Resumo: The work situates the discussion in the fields of Sartre's existentialist philosophy and its contribution to the education of young people through the Discipline of Philosophy, as one of the points of the syllabus, for high school students who, being in the development phase, they need this discussion so that there is the possibility of their understanding of the ontological dimension of the self, the notions of freedom, ethics and human existence, for the purpose of understanding their own existence. In the beginning we will discuss ontology and existentialism in the historical context from the Sartrean point of view, as well as its main categories: freedom, being-in-itself, being-for-itself, being-with-others; understanding and articulating the fundamental concepts of existentialism, as a way of facilitating the understanding of the relationship between his thought and human formation with the challenge of existential resignification. Finally, as a methodology, we will make an analysis, through an open questionnaire, applied to high school students, to verify the extent to which Sartre's existentialist theory can contribute to their understanding of the aforementioned categories. In short, we aim to perceive / demonstrate how Sartrean existentialism, through the teaching of Philosophy at school, can contribute to reflection, awareness and to the student's choices and, consequently, to the construction of a moral and ethical base of their own actions.
id UFC-7_f2e21a2453184b20ddb1449cde0bc253
oai_identifier_str oai:repositorio.ufc.br:riufc/61176
network_acronym_str UFC-7
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository_id_str
spelling Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médioReflections on life project and its construction: the contribution of Sartre's existentialist philosophy to high school studentsEnsino de filosofiaExistencialismoConscientizaçãoTeaching of philosophyExistentialismAwarenessThe work situates the discussion in the fields of Sartre's existentialist philosophy and its contribution to the education of young people through the Discipline of Philosophy, as one of the points of the syllabus, for high school students who, being in the development phase, they need this discussion so that there is the possibility of their understanding of the ontological dimension of the self, the notions of freedom, ethics and human existence, for the purpose of understanding their own existence. In the beginning we will discuss ontology and existentialism in the historical context from the Sartrean point of view, as well as its main categories: freedom, being-in-itself, being-for-itself, being-with-others; understanding and articulating the fundamental concepts of existentialism, as a way of facilitating the understanding of the relationship between his thought and human formation with the challenge of existential resignification. Finally, as a methodology, we will make an analysis, through an open questionnaire, applied to high school students, to verify the extent to which Sartre's existentialist theory can contribute to their understanding of the aforementioned categories. In short, we aim to perceive / demonstrate how Sartrean existentialism, through the teaching of Philosophy at school, can contribute to reflection, awareness and to the student's choices and, consequently, to the construction of a moral and ethical base of their own actions.O trabalho situa a discussão nos campos da filosofia existencialista de Sartre e sua contribuição para a educação dos jovens por meio da Disciplina de Filosofia, como um dos pontos do conteúdo programático, para os alunos do ensino médio que, por estarem em fase de desenvolvimento, necessitam dessa discussão para que haja a possibilidade de sua compreensão sobre a dimensão ontológica do para si, as noções de liberdade, de ética e da existência humana, para fins de entendimento da própria existência. No início discutiremos sobre ontologia e existencialismo no contexto histórico sob o ponto de vista sartreano, bem como suas principais categorias: liberdade, ser-em-si, ser-para-si, ser-com-outros; compreendendo e articular os conceitos fundamentais do existencialismo, como forma de facilitação para o entendimento da relação entre o seu pensamento e a formação humana com o desafio da ressignificação existencial. Por fim, como metodologia, faremos uma análise, por meio de questionário aberto, aplicado a alunos do ensino médio, para verificar até que ponto a teoria existencialista de Sartre pode contribuir para a sua compreensão acerca das categorias supracitadas. Em suma, objetivamos perceber/demonstrar como o existencialismo sartreano, por meio do ensino de Filosofia na escola, pode contribuir para a reflexão, conscientização e para as escolhas do aluno e, consequentemente, para a construção de uma base moral e ética de suas próprias ações.Lopes, Fátima Maria NobreCarneiro, Cleyton Gomes2021-10-14T16:46:24Z2021-10-14T16:46:24Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCARNEIRO, Cleyton Gomes. Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio. 2021. 89 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61176porreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-10-15T12:54:52Zoai:repositorio.ufc.br:riufc/61176Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.ufc.br/ri-oai/requestbu@ufc.br || repositorio@ufc.bropendoar:2024-09-11T18:29:41.420401Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio
Reflections on life project and its construction: the contribution of Sartre's existentialist philosophy to high school students
title Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio
spellingShingle Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio
Carneiro, Cleyton Gomes
Ensino de filosofia
Existencialismo
Conscientização
Teaching of philosophy
Existentialism
Awareness
title_short Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio
title_full Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio
title_fullStr Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio
title_full_unstemmed Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio
title_sort Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio
author Carneiro, Cleyton Gomes
author_facet Carneiro, Cleyton Gomes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lopes, Fátima Maria Nobre
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Cleyton Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de filosofia
Existencialismo
Conscientização
Teaching of philosophy
Existentialism
Awareness
topic Ensino de filosofia
Existencialismo
Conscientização
Teaching of philosophy
Existentialism
Awareness
description The work situates the discussion in the fields of Sartre's existentialist philosophy and its contribution to the education of young people through the Discipline of Philosophy, as one of the points of the syllabus, for high school students who, being in the development phase, they need this discussion so that there is the possibility of their understanding of the ontological dimension of the self, the notions of freedom, ethics and human existence, for the purpose of understanding their own existence. In the beginning we will discuss ontology and existentialism in the historical context from the Sartrean point of view, as well as its main categories: freedom, being-in-itself, being-for-itself, being-with-others; understanding and articulating the fundamental concepts of existentialism, as a way of facilitating the understanding of the relationship between his thought and human formation with the challenge of existential resignification. Finally, as a methodology, we will make an analysis, through an open questionnaire, applied to high school students, to verify the extent to which Sartre's existentialist theory can contribute to their understanding of the aforementioned categories. In short, we aim to perceive / demonstrate how Sartrean existentialism, through the teaching of Philosophy at school, can contribute to reflection, awareness and to the student's choices and, consequently, to the construction of a moral and ethical base of their own actions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-14T16:46:24Z
2021-10-14T16:46:24Z
2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARNEIRO, Cleyton Gomes. Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio. 2021. 89 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61176
identifier_str_mv CARNEIRO, Cleyton Gomes. Reflexões sobre projeto de vida e sua construção: a contribuição da filosofia existencialista de Sartre junto aos alunos do ensino médio. 2021. 89 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Filosofia) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
url http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/61176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Ceará (UFC) - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv bu@ufc.br || repositorio@ufc.br
_version_ 1813028827860828160