Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Eduardo Dias da
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Entrepalavras
Texto Completo: http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606
Resumo: This paper was developed through a qualitative study of an action research. We care to discuss and develop a didactic sequence for the acquisition of Portuguese as a second language for deaf students in a fun and meaningful way through the genre bibliographic description so that deaf students can develop skills to act socially both in academic situations or specific professional. Working with this genre directed pedagogically in class, making them deaf students create and reflect on upcoming issues of their reality, is presented as essential today. For today, we understand that quality education can only be achieved by deaf students, if teachers take them to reflect on situations that surround them in the real world. We understand that to achieve these goals in deaf students, teachers should make the class a laboratory room, always raising situations-problems that encourage students to think.
id UFC-9_525a6cad55b6cd6f02ed46b3d6327883
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/606
network_acronym_str UFC-9
network_name_str Entrepalavras
repository_id_str
spelling Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposalSequência didática para aquisição de português como segunda língua para estudantes surdos: uma propostaPortuguese as a second language. Text genre. Didactic sequence.Letras; Linguística; Linguística Aplicada; Educação.Português como segunda língua. Gênero textual. Sequência didática.This paper was developed through a qualitative study of an action research. We care to discuss and develop a didactic sequence for the acquisition of Portuguese as a second language for deaf students in a fun and meaningful way through the genre bibliographic description so that deaf students can develop skills to act socially both in academic situations or specific professional. Working with this genre directed pedagogically in class, making them deaf students create and reflect on upcoming issues of their reality, is presented as essential today. For today, we understand that quality education can only be achieved by deaf students, if teachers take them to reflect on situations that surround them in the real world. We understand that to achieve these goals in deaf students, teachers should make the class a laboratory room, always raising situations-problems that encourage students to think.Neste artigo desenvolvido através de um estudo qualitativo de uma pesquisa-ação, preocupamo-nos em discutir e elaborar uma sequência didática para aquisição de português como segunda língua para estudantes surdos, de forma lúdica e significativa, através do gênero textual descrição bibliográfica para que eles possam desenvolver capacidades para agir socialmente em situações acadêmicas ou profissionais específicas. Trabalhar com este gênero textual direcionado pedagogicamente em sala de aula, fazendo os estudantes surdos criarem e refletirem sobre temas próximos das suas realidades, apresentou-se como imprescindível na atualidade, pois, hoje, entendemos que uma educação de qualidade só é alcançada pelos estudantes surdos, se os professores os levam a refletir sobre situações que os rodeiam no mundo real. Entendemos que, para se atingir estes objetivos com os estudantes surdos, os professores devem fazer da sala de aula um laboratório, levantando sempre situações-problemas que instiguem os estudantes a pensar de maneira crítico-reflexiva.Universidade Federal do CearáSilva, Eduardo Dias da2016-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativa; Pesquisa-açãoapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/60610.22168/2237-6321.6.6.1.168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-1812237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606/329info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-04T02:21:48Zoai:ojs.localhost:article/606Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2016-08-04T02:21:48Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false
dc.title.none.fl_str_mv Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
Sequência didática para aquisição de português como segunda língua para estudantes surdos: uma proposta
title Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
spellingShingle Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
Silva, Eduardo Dias da
Portuguese as a second language. Text genre. Didactic sequence.
Letras; Linguística; Linguística Aplicada; Educação.
Português como segunda língua. Gênero textual. Sequência didática.
title_short Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
title_full Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
title_fullStr Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
title_full_unstemmed Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
title_sort Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
author Silva, Eduardo Dias da
author_facet Silva, Eduardo Dias da
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Eduardo Dias da
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Portuguese as a second language. Text genre. Didactic sequence.
Letras; Linguística; Linguística Aplicada; Educação.
Português como segunda língua. Gênero textual. Sequência didática.
topic Portuguese as a second language. Text genre. Didactic sequence.
Letras; Linguística; Linguística Aplicada; Educação.
Português como segunda língua. Gênero textual. Sequência didática.
description This paper was developed through a qualitative study of an action research. We care to discuss and develop a didactic sequence for the acquisition of Portuguese as a second language for deaf students in a fun and meaningful way through the genre bibliographic description so that deaf students can develop skills to act socially both in academic situations or specific professional. Working with this genre directed pedagogically in class, making them deaf students create and reflect on upcoming issues of their reality, is presented as essential today. For today, we understand that quality education can only be achieved by deaf students, if teachers take them to reflect on situations that surround them in the real world. We understand that to achieve these goals in deaf students, teachers should make the class a laboratory room, always raising situations-problems that encourage students to think.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-31
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa qualitativa; Pesquisa-ação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606
10.22168/2237-6321.6.6.1.168-181
url http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606
identifier_str_mv 10.22168/2237-6321.6.6.1.168-181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606/329
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181
Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181
Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181
Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181
Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181
2237-6321
reponame:Entrepalavras
instname:Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron:UFC
instname_str Universidade Federal do Ceará (UFC)
instacron_str UFC
institution UFC
reponame_str Entrepalavras
collection Entrepalavras
repository.name.fl_str_mv Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)
repository.mail.fl_str_mv webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br
_version_ 1798329730607349760