Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Entrepalavras |
Texto Completo: | http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606 |
Resumo: | This paper was developed through a qualitative study of an action research. We care to discuss and develop a didactic sequence for the acquisition of Portuguese as a second language for deaf students in a fun and meaningful way through the genre bibliographic description so that deaf students can develop skills to act socially both in academic situations or specific professional. Working with this genre directed pedagogically in class, making them deaf students create and reflect on upcoming issues of their reality, is presented as essential today. For today, we understand that quality education can only be achieved by deaf students, if teachers take them to reflect on situations that surround them in the real world. We understand that to achieve these goals in deaf students, teachers should make the class a laboratory room, always raising situations-problems that encourage students to think. |
id |
UFC-9_525a6cad55b6cd6f02ed46b3d6327883 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.localhost:article/606 |
network_acronym_str |
UFC-9 |
network_name_str |
Entrepalavras |
repository_id_str |
|
spelling |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposalSequência didática para aquisição de português como segunda língua para estudantes surdos: uma propostaPortuguese as a second language. Text genre. Didactic sequence.Letras; Linguística; Linguística Aplicada; Educação.Português como segunda língua. Gênero textual. Sequência didática.This paper was developed through a qualitative study of an action research. We care to discuss and develop a didactic sequence for the acquisition of Portuguese as a second language for deaf students in a fun and meaningful way through the genre bibliographic description so that deaf students can develop skills to act socially both in academic situations or specific professional. Working with this genre directed pedagogically in class, making them deaf students create and reflect on upcoming issues of their reality, is presented as essential today. For today, we understand that quality education can only be achieved by deaf students, if teachers take them to reflect on situations that surround them in the real world. We understand that to achieve these goals in deaf students, teachers should make the class a laboratory room, always raising situations-problems that encourage students to think.Neste artigo desenvolvido através de um estudo qualitativo de uma pesquisa-ação, preocupamo-nos em discutir e elaborar uma sequência didática para aquisição de português como segunda língua para estudantes surdos, de forma lúdica e significativa, através do gênero textual descrição bibliográfica para que eles possam desenvolver capacidades para agir socialmente em situações acadêmicas ou profissionais específicas. Trabalhar com este gênero textual direcionado pedagogicamente em sala de aula, fazendo os estudantes surdos criarem e refletirem sobre temas próximos das suas realidades, apresentou-se como imprescindível na atualidade, pois, hoje, entendemos que uma educação de qualidade só é alcançada pelos estudantes surdos, se os professores os levam a refletir sobre situações que os rodeiam no mundo real. Entendemos que, para se atingir estes objetivos com os estudantes surdos, os professores devem fazer da sala de aula um laboratório, levantando sempre situações-problemas que instiguem os estudantes a pensar de maneira crítico-reflexiva.Universidade Federal do CearáSilva, Eduardo Dias da2016-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa qualitativa; Pesquisa-açãoapplication/pdfhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/60610.22168/2237-6321.6.6.1.168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-1812237-6321reponame:Entrepalavrasinstname:Universidade Federal do Ceará (UFC)instacron:UFCporhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606/329info:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-04T02:21:48Zoai:ojs.localhost:article/606Revistahttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/indexPUBhttp://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/oaiwebmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br2237-63212237-6321opendoar:2016-08-04T02:21:48Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal Sequência didática para aquisição de português como segunda língua para estudantes surdos: uma proposta |
title |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal |
spellingShingle |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal Silva, Eduardo Dias da Portuguese as a second language. Text genre. Didactic sequence. Letras; Linguística; Linguística Aplicada; Educação. Português como segunda língua. Gênero textual. Sequência didática. |
title_short |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal |
title_full |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal |
title_fullStr |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal |
title_full_unstemmed |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal |
title_sort |
Didactic sequence for acquisition of Portuguese as a second language for deaf students: a proposal |
author |
Silva, Eduardo Dias da |
author_facet |
Silva, Eduardo Dias da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Eduardo Dias da |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Portuguese as a second language. Text genre. Didactic sequence. Letras; Linguística; Linguística Aplicada; Educação. Português como segunda língua. Gênero textual. Sequência didática. |
topic |
Portuguese as a second language. Text genre. Didactic sequence. Letras; Linguística; Linguística Aplicada; Educação. Português como segunda língua. Gênero textual. Sequência didática. |
description |
This paper was developed through a qualitative study of an action research. We care to discuss and develop a didactic sequence for the acquisition of Portuguese as a second language for deaf students in a fun and meaningful way through the genre bibliographic description so that deaf students can develop skills to act socially both in academic situations or specific professional. Working with this genre directed pedagogically in class, making them deaf students create and reflect on upcoming issues of their reality, is presented as essential today. For today, we understand that quality education can only be achieved by deaf students, if teachers take them to reflect on situations that surround them in the real world. We understand that to achieve these goals in deaf students, teachers should make the class a laboratory room, always raising situations-problems that encourage students to think. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa qualitativa; Pesquisa-ação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606 10.22168/2237-6321.6.6.1.168-181 |
url |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606 |
identifier_str_mv |
10.22168/2237-6321.6.6.1.168-181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://www.entrepalavras.ufc.br/revista/index.php/Revista/article/view/606/329 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181 Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181 Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181 Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181 Entrepalavras; v. 6, n. 1 (6); 168-181 2237-6321 reponame:Entrepalavras instname:Universidade Federal do Ceará (UFC) instacron:UFC |
instname_str |
Universidade Federal do Ceará (UFC) |
instacron_str |
UFC |
institution |
UFC |
reponame_str |
Entrepalavras |
collection |
Entrepalavras |
repository.name.fl_str_mv |
Entrepalavras - Universidade Federal do Ceará (UFC) |
repository.mail.fl_str_mv |
webmaster@entrepalavras.ufc.br||editor@entrepalavras.ufc.br |
_version_ |
1798329730607349760 |