Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/1822 |
Resumo: | The research discusses the learning of deaf people in relation to environmental issues. The author analyzes the experiences of students in relation to learning and contact with an environmental theme. The methodology used is qualitative, in the form of research and involved the development of workshops on environmental themes, with emphasis on the concept of semiarid. The analysis is considered as one of the strategies of control of change of conduits in the sessions of interaction between participants that construct the environmental questions. The main components of data collection were: on-board analysis, filming and photographs, conversation wheels, experience analysis, observation and analysis of the productions made in the workshops. We were able to distinguish the actions of people at the service of concepts and in the production directives on environmental policies. Truth and joy were emerging in doing, 9 transforming experience into a journey through fear and mistrust in their perceptual conditions due to deafness. As a result of research, it is also possible to emphasize the need to put into practice building processes, materials, supports for learning of people who are not and do not exercise during the learning process in their training exercises and their knowledge and life paths |
id |
UFER_43c09da2b9c5264500e9792d746aa021 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/1822 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.emoçãoaprendizagempessoas surdastemas ambientaistecnologiasemotionlearningdeaf peopleenvironmental themestechnologiesCNPQ::CIENCIAS AMBIENTAIS::MEIO AMBIENTEThe research discusses the learning of deaf people in relation to environmental issues. The author analyzes the experiences of students in relation to learning and contact with an environmental theme. The methodology used is qualitative, in the form of research and involved the development of workshops on environmental themes, with emphasis on the concept of semiarid. The analysis is considered as one of the strategies of control of change of conduits in the sessions of interaction between participants that construct the environmental questions. The main components of data collection were: on-board analysis, filming and photographs, conversation wheels, experience analysis, observation and analysis of the productions made in the workshops. We were able to distinguish the actions of people at the service of concepts and in the production directives on environmental policies. Truth and joy were emerging in doing, 9 transforming experience into a journey through fear and mistrust in their perceptual conditions due to deafness. As a result of research, it is also possible to emphasize the need to put into practice building processes, materials, supports for learning of people who are not and do not exercise during the learning process in their training exercises and their knowledge and life pathsA pesquisa discute sobre a aprendizagem das pessoas com surdez em relação aos temas ambientais. A autora analisa experiências de estudantes surdos em relação a aprendizagem e ao contato com a temática ambiental. A metodologia empregada é qualitativa, na forma da pesquisa intervenção e envolve desenvolvimento de oficinas sobre temas ambientais, com ênfase no conceito de semiárido. A análise considera as pistas do método da cartografia para acompanhar mudanças nas condutas, nas emoções dos participantes nas interações que constroem sobre temas ambientais. Os instrumentos principais de coleta de materiais para a análise foram: diário de bordo do pesquisador, filmagens e fotografias, rodas de conversa no transcurso da experiência, observação e análise das produções feitas nas oficinas. Pudemos distinguir os movimentos nas emoções das pessoas surdas ao se apropriarem de conceitos e nas ações diretas de produção sobre temáticas ambientais. A confiança e a alegria foram emergindo no fazer, transformando experiência inicial marcada pelo temor do não saber e pela desconfiança em suas condições perceptivas devido à surdez. Como resultado de pesquisa, podemos ainda ressaltar a necessidade de seguirmos investindo na construção de metodologias, materiais, suportes para que as aprendizagens de pessoas surdas e não surdas possam acontecer de modo a estarem juntas nos percursos de formação e avançarem em seus conhecimentos e percursos de vidaTrabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Agrárias - CCAUFERSAPrograma de Pós-Graduação em Ambiente, Tecnologia e SociedadeDemoly, Karla Rosane do Amaral50914111000http://lattes.cnpq.br/3609545420379153Demoly, Karla Rosane do Amaral50914111000http://lattes.cnpq.br/3609545420379153Feijó, Francisco Marlon Carneiro41688597387hhtp://lattes.cnpq.br/7436750766676260Francisco, Deise Juliana55363474034http://lattes.cnpq.br/3256764275787933Garcia, Gisele Pereira Gama2019-06-10T14:47:52Z2019-06-102019-06-10T14:47:52Z2018-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Garcia (2019) Citação com autor não incluído no texto: (GARCIA, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/1822porGARCIA, Gisele Pereira Gama. Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. 2019. 92 f. Dissertação (Mestrado em Ambiente, Tecnologia e Sociedade), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-10-30T20:27:23Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/1822Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-10-30T20:27:23Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. |
title |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. |
spellingShingle |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. Garcia, Gisele Pereira Gama emoção aprendizagem pessoas surdas temas ambientais tecnologias emotion learning deaf people environmental themes technologies CNPQ::CIENCIAS AMBIENTAIS::MEIO AMBIENTE |
title_short |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. |
title_full |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. |
title_fullStr |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. |
title_full_unstemmed |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. |
title_sort |
Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. |
author |
Garcia, Gisele Pereira Gama |
author_facet |
Garcia, Gisele Pereira Gama |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Demoly, Karla Rosane do Amaral 50914111000 http://lattes.cnpq.br/3609545420379153 Demoly, Karla Rosane do Amaral 50914111000 http://lattes.cnpq.br/3609545420379153 Feijó, Francisco Marlon Carneiro 41688597387 hhtp://lattes.cnpq.br/7436750766676260 Francisco, Deise Juliana 55363474034 http://lattes.cnpq.br/3256764275787933 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Garcia, Gisele Pereira Gama |
dc.subject.por.fl_str_mv |
emoção aprendizagem pessoas surdas temas ambientais tecnologias emotion learning deaf people environmental themes technologies CNPQ::CIENCIAS AMBIENTAIS::MEIO AMBIENTE |
topic |
emoção aprendizagem pessoas surdas temas ambientais tecnologias emotion learning deaf people environmental themes technologies CNPQ::CIENCIAS AMBIENTAIS::MEIO AMBIENTE |
description |
The research discusses the learning of deaf people in relation to environmental issues. The author analyzes the experiences of students in relation to learning and contact with an environmental theme. The methodology used is qualitative, in the form of research and involved the development of workshops on environmental themes, with emphasis on the concept of semiarid. The analysis is considered as one of the strategies of control of change of conduits in the sessions of interaction between participants that construct the environmental questions. The main components of data collection were: on-board analysis, filming and photographs, conversation wheels, experience analysis, observation and analysis of the productions made in the workshops. We were able to distinguish the actions of people at the service of concepts and in the production directives on environmental policies. Truth and joy were emerging in doing, 9 transforming experience into a journey through fear and mistrust in their perceptual conditions due to deafness. As a result of research, it is also possible to emphasize the need to put into practice building processes, materials, supports for learning of people who are not and do not exercise during the learning process in their training exercises and their knowledge and life paths |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-07-31 2019-06-10T14:47:52Z 2019-06-10 2019-06-10T14:47:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Garcia (2019) Citação com autor não incluído no texto: (GARCIA, 2019) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/1822 |
identifier_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Garcia (2019) Citação com autor não incluído no texto: (GARCIA, 2019) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/1822 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
GARCIA, Gisele Pereira Gama. Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. 2019. 92 f. Dissertação (Mestrado em Ambiente, Tecnologia e Sociedade), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Agrárias - CCA UFERSA Programa de Pós-Graduação em Ambiente, Tecnologia e Sociedade |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Agrárias - CCA UFERSA Programa de Pós-Graduação em Ambiente, Tecnologia e Sociedade |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747450872725504 |