Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Gisele Pereira Gama
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/1822
Resumo: The research discusses the learning of deaf people in relation to environmental issues. The author analyzes the experiences of students in relation to learning and contact with an environmental theme. The methodology used is qualitative, in the form of research and involved the development of workshops on environmental themes, with emphasis on the concept of semiarid. The analysis is considered as one of the strategies of control of change of conduits in the sessions of interaction between participants that construct the environmental questions. The main components of data collection were: on-board analysis, filming and photographs, conversation wheels, experience analysis, observation and analysis of the productions made in the workshops. We were able to distinguish the actions of people at the service of concepts and in the production directives on environmental policies. Truth and joy were emerging in doing, 9 transforming experience into a journey through fear and mistrust in their perceptual conditions due to deafness. As a result of research, it is also possible to emphasize the need to put into practice building processes, materials, supports for learning of people who are not and do not exercise during the learning process in their training exercises and their knowledge and life paths
id UFER_43c09da2b9c5264500e9792d746aa021
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/1822
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.emoçãoaprendizagempessoas surdastemas ambientaistecnologiasemotionlearningdeaf peopleenvironmental themestechnologiesCNPQ::CIENCIAS AMBIENTAIS::MEIO AMBIENTEThe research discusses the learning of deaf people in relation to environmental issues. The author analyzes the experiences of students in relation to learning and contact with an environmental theme. The methodology used is qualitative, in the form of research and involved the development of workshops on environmental themes, with emphasis on the concept of semiarid. The analysis is considered as one of the strategies of control of change of conduits in the sessions of interaction between participants that construct the environmental questions. The main components of data collection were: on-board analysis, filming and photographs, conversation wheels, experience analysis, observation and analysis of the productions made in the workshops. We were able to distinguish the actions of people at the service of concepts and in the production directives on environmental policies. Truth and joy were emerging in doing, 9 transforming experience into a journey through fear and mistrust in their perceptual conditions due to deafness. As a result of research, it is also possible to emphasize the need to put into practice building processes, materials, supports for learning of people who are not and do not exercise during the learning process in their training exercises and their knowledge and life pathsA pesquisa discute sobre a aprendizagem das pessoas com surdez em relação aos temas ambientais. A autora analisa experiências de estudantes surdos em relação a aprendizagem e ao contato com a temática ambiental. A metodologia empregada é qualitativa, na forma da pesquisa intervenção e envolve desenvolvimento de oficinas sobre temas ambientais, com ênfase no conceito de semiárido. A análise considera as pistas do método da cartografia para acompanhar mudanças nas condutas, nas emoções dos participantes nas interações que constroem sobre temas ambientais. Os instrumentos principais de coleta de materiais para a análise foram: diário de bordo do pesquisador, filmagens e fotografias, rodas de conversa no transcurso da experiência, observação e análise das produções feitas nas oficinas. Pudemos distinguir os movimentos nas emoções das pessoas surdas ao se apropriarem de conceitos e nas ações diretas de produção sobre temáticas ambientais. A confiança e a alegria foram emergindo no fazer, transformando experiência inicial marcada pelo temor do não saber e pela desconfiança em suas condições perceptivas devido à surdez. Como resultado de pesquisa, podemos ainda ressaltar a necessidade de seguirmos investindo na construção de metodologias, materiais, suportes para que as aprendizagens de pessoas surdas e não surdas possam acontecer de modo a estarem juntas nos percursos de formação e avançarem em seus conhecimentos e percursos de vidaTrabalho não financiado por agência de fomento, ou autofinanciadoUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Agrárias - CCAUFERSAPrograma de Pós-Graduação em Ambiente, Tecnologia e SociedadeDemoly, Karla Rosane do Amaral50914111000http://lattes.cnpq.br/3609545420379153Demoly, Karla Rosane do Amaral50914111000http://lattes.cnpq.br/3609545420379153Feijó, Francisco Marlon Carneiro41688597387hhtp://lattes.cnpq.br/7436750766676260Francisco, Deise Juliana55363474034http://lattes.cnpq.br/3256764275787933Garcia, Gisele Pereira Gama2019-06-10T14:47:52Z2019-06-102019-06-10T14:47:52Z2018-07-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Garcia (2019) Citação com autor não incluído no texto: (GARCIA, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/1822porGARCIA, Gisele Pereira Gama. Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. 2019. 92 f. Dissertação (Mestrado em Ambiente, Tecnologia e Sociedade), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2023-10-30T20:27:23Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/1822Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2023-10-30T20:27:23Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
title Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
spellingShingle Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
Garcia, Gisele Pereira Gama
emoção
aprendizagem
pessoas surdas
temas ambientais
tecnologias
emotion
learning
deaf people
environmental themes
technologies
CNPQ::CIENCIAS AMBIENTAIS::MEIO AMBIENTE
title_short Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
title_full Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
title_fullStr Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
title_full_unstemmed Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
title_sort Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos.
author Garcia, Gisele Pereira Gama
author_facet Garcia, Gisele Pereira Gama
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Demoly, Karla Rosane do Amaral
50914111000
http://lattes.cnpq.br/3609545420379153
Demoly, Karla Rosane do Amaral
50914111000
http://lattes.cnpq.br/3609545420379153
Feijó, Francisco Marlon Carneiro
41688597387
hhtp://lattes.cnpq.br/7436750766676260
Francisco, Deise Juliana
55363474034
http://lattes.cnpq.br/3256764275787933
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Gisele Pereira Gama
dc.subject.por.fl_str_mv emoção
aprendizagem
pessoas surdas
temas ambientais
tecnologias
emotion
learning
deaf people
environmental themes
technologies
CNPQ::CIENCIAS AMBIENTAIS::MEIO AMBIENTE
topic emoção
aprendizagem
pessoas surdas
temas ambientais
tecnologias
emotion
learning
deaf people
environmental themes
technologies
CNPQ::CIENCIAS AMBIENTAIS::MEIO AMBIENTE
description The research discusses the learning of deaf people in relation to environmental issues. The author analyzes the experiences of students in relation to learning and contact with an environmental theme. The methodology used is qualitative, in the form of research and involved the development of workshops on environmental themes, with emphasis on the concept of semiarid. The analysis is considered as one of the strategies of control of change of conduits in the sessions of interaction between participants that construct the environmental questions. The main components of data collection were: on-board analysis, filming and photographs, conversation wheels, experience analysis, observation and analysis of the productions made in the workshops. We were able to distinguish the actions of people at the service of concepts and in the production directives on environmental policies. Truth and joy were emerging in doing, 9 transforming experience into a journey through fear and mistrust in their perceptual conditions due to deafness. As a result of research, it is also possible to emphasize the need to put into practice building processes, materials, supports for learning of people who are not and do not exercise during the learning process in their training exercises and their knowledge and life paths
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-31
2019-06-10T14:47:52Z
2019-06-10
2019-06-10T14:47:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Citação com autor incluído no texto: Garcia (2019) Citação com autor não incluído no texto: (GARCIA, 2019)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/1822
identifier_str_mv Citação com autor incluído no texto: Garcia (2019) Citação com autor não incluído no texto: (GARCIA, 2019)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/1822
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv GARCIA, Gisele Pereira Gama. Emoção e aprendizagem de temas ambientais com integração de tecnologias na experiência de estudantes surdos. 2019. 92 f. Dissertação (Mestrado em Ambiente, Tecnologia e Sociedade), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Agrárias - CCA
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Ambiente, Tecnologia e Sociedade
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Agrárias - CCA
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Ambiente, Tecnologia e Sociedade
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747450872725504