Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Francisco Roberto de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
Texto Completo: https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5228
Resumo: Plane Geometry is an essential curricular component taught in schools of basic education of the State of Ceará and the other States which it is present in high school reform proposed by the MEC recently. It helps develop a critical view for society, being very applied in practice in our daily life, as duplications of streets, pedestrian strip, cycle paths, as a change in urban mobility, changing the city’s road network and other things, and applied in pratice of different human activities: engineering, agriculture, livestock, commerce, arts. For this reason, this dissertation addresses a concern of the teacher in experimenting with work alternatives that can stimulate the teaching and learning of Plane Geometry by means of new strategies, aiming to promote a relevant and differentiated learning in the teaching of the concepts of rectangles area, adding a contextualisation and meaning of them in order to facilitate student learning. The main focus ofthe work is to arouse students’ interest in geometric knowledge and develop and improve mathematical skills related to day-today situations. The action strategies included the use of measurement tools at various scales and concrete material aiming at the ludic learning, constructing the concepts necessary for the realization of the activities not just in the classroom but also outside the classroom
id UFER_97994cfc18f1b53f61f58d0ea0fb5ca1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5228
network_acronym_str UFER
network_name_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository_id_str
spelling Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometriaGeometriaFiguras planasAprendizagem e contextualizaçãoGeometryFlat figuresLearning and contextualizationCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPlane Geometry is an essential curricular component taught in schools of basic education of the State of Ceará and the other States which it is present in high school reform proposed by the MEC recently. It helps develop a critical view for society, being very applied in practice in our daily life, as duplications of streets, pedestrian strip, cycle paths, as a change in urban mobility, changing the city’s road network and other things, and applied in pratice of different human activities: engineering, agriculture, livestock, commerce, arts. For this reason, this dissertation addresses a concern of the teacher in experimenting with work alternatives that can stimulate the teaching and learning of Plane Geometry by means of new strategies, aiming to promote a relevant and differentiated learning in the teaching of the concepts of rectangles area, adding a contextualisation and meaning of them in order to facilitate student learning. The main focus ofthe work is to arouse students’ interest in geometric knowledge and develop and improve mathematical skills related to day-today situations. The action strategies included the use of measurement tools at various scales and concrete material aiming at the ludic learning, constructing the concepts necessary for the realization of the activities not just in the classroom but also outside the classroomA Geometria plana é um componente curricular essencial, ensinado tanto nas escolas de Educação Básica do estado do Ceará quanto nos demais estados, presente na reforma do Ensino Médio proposta pelo MEC recentemente. Ela ajuda a desenvolver um olhar crítico para a sociedade, sendo muito aplicada na prática em nosso cotidiano, como em duplicações de ruas, faixa de pedestre, ciclovias, mudanças na mobilidade urbana, modificação na malha viária da cidade, entre outros, e aplicada na prática de diferentes atividades humanas: engenharia, agricultura, pecuária, comércio, artes. Por essa razão, esta dissertação aborda a preocupação do docente em experimentar alternativas de trabalho que permitam estimular o ensino e a aprendizagem de Geometria Plana por meio de novas estratégias, objetivando promover um aprendizado diferenciado e relevante no ensino dos conceitos de área de retângulos, favorecendo uma contextualização e significação das mesmas de maneira a facilitar a aprendizagem dos discentes. O foco principal do trabalho é despertar o interesse dos alunos pelo conhecimento geométrico, além de desenvolver e melhorar habilidades matemáticas relacionadas a situações do dia-a-dia. As estratégias de ação incluíram o uso de instrumentos de medidas em várias escalas e material concreto, visando o aprendizado lúdico, construindo os conceitos necessários à realização das atividades não apenas em sala de aula como também fora delaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaMorais, Marcelo Bezerra de07741275461http://lattes.cnpq.br/2878861519191477Garcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Garcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Neves, Odacir Almeida27703084832http://lattes.cnpq.br/5455193502814150Oliveira, Francisco Roberto de2020-08-03T19:08:23Z2019-08-292020-08-03T19:08:23Z2018-12-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5228porOLIVEIRA, Francisco Roberto de. Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria. 2018. 49 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-29T23:43:35Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5228Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-29T23:43:35Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false
dc.title.none.fl_str_mv Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria
title Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria
spellingShingle Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria
Oliveira, Francisco Roberto de
Geometria
Figuras planas
Aprendizagem e contextualização
Geometry
Flat figures
Learning and contextualization
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria
title_full Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria
title_fullStr Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria
title_full_unstemmed Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria
title_sort Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria
author Oliveira, Francisco Roberto de
author_facet Oliveira, Francisco Roberto de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Morais, Marcelo Bezerra de
07741275461
http://lattes.cnpq.br/2878861519191477
Garcia, Antonio Ronaldo Gomes
27476273818
http://lattes.cnpq.br/1291080711578781
Garcia, Antonio Ronaldo Gomes
27476273818
http://lattes.cnpq.br/1291080711578781
Neves, Odacir Almeida
27703084832
http://lattes.cnpq.br/5455193502814150
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Francisco Roberto de
dc.subject.por.fl_str_mv Geometria
Figuras planas
Aprendizagem e contextualização
Geometry
Flat figures
Learning and contextualization
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
topic Geometria
Figuras planas
Aprendizagem e contextualização
Geometry
Flat figures
Learning and contextualization
CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Plane Geometry is an essential curricular component taught in schools of basic education of the State of Ceará and the other States which it is present in high school reform proposed by the MEC recently. It helps develop a critical view for society, being very applied in practice in our daily life, as duplications of streets, pedestrian strip, cycle paths, as a change in urban mobility, changing the city’s road network and other things, and applied in pratice of different human activities: engineering, agriculture, livestock, commerce, arts. For this reason, this dissertation addresses a concern of the teacher in experimenting with work alternatives that can stimulate the teaching and learning of Plane Geometry by means of new strategies, aiming to promote a relevant and differentiated learning in the teaching of the concepts of rectangles area, adding a contextualisation and meaning of them in order to facilitate student learning. The main focus ofthe work is to arouse students’ interest in geometric knowledge and develop and improve mathematical skills related to day-today situations. The action strategies included the use of measurement tools at various scales and concrete material aiming at the ludic learning, constructing the concepts necessary for the realization of the activities not just in the classroom but also outside the classroom
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-07
2019-08-29
2020-08-03T19:08:23Z
2020-08-03T19:08:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Citação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018)
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5228
identifier_str_mv Citação com autor incluído no texto: Oliveira (2018) Citação com autor não incluído no texto: (OLIVEIRA, 2018)
url https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5228
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv OLIVEIRA, Francisco Roberto de. Uma proposta de uso de materiais lúdicos e espaços da escola para o ensino de geometria. 2018. 49 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2018.
dc.rights.driver.fl_str_mv CC-BY-SA
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv CC-BY-SA
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal Rural do Semi-Árido
Brasil
Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN
UFERSA
Programa de Pós-Graduação em Matemática
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron:UFERSA
instname_str Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
instacron_str UFERSA
institution UFERSA
reponame_str Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
collection Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)
repository.name.fl_str_mv Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br
_version_ 1809747461831393280