A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
Texto Completo: | https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5335 |
Resumo: | The present work has as main objective to suggest an applied approach in two-dimensional computer graphics on the content of operations with matrices. For this purpose, the free software Octave is used as a tool in the learning process of this topic. Although relatively simple, it needs a more meaningful approach in high school. The work seeks to show how Octave can provide a better understanding of matrix operations through geometric interpretations in the plane, that is, how operations between matrices can control the geometric behavior of polygons and how it is used in computer graphics. In this way, it is expected to bring greater significance to the content worked, thus projecting better results in the same, as well as the possibility of introducing technology and notions of programming in the students' curriculum and in the practice of high school teachers |
id |
UFER_e6ed1668bd4a0888c7a7414ea6ae8c5c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5335 |
network_acronym_str |
UFER |
network_name_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository_id_str |
|
spelling |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médioMatrizesOctaveSoftware livreEnsino médioMatricesOctaveFree softwareHigh schoolCIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAThe present work has as main objective to suggest an applied approach in two-dimensional computer graphics on the content of operations with matrices. For this purpose, the free software Octave is used as a tool in the learning process of this topic. Although relatively simple, it needs a more meaningful approach in high school. The work seeks to show how Octave can provide a better understanding of matrix operations through geometric interpretations in the plane, that is, how operations between matrices can control the geometric behavior of polygons and how it is used in computer graphics. In this way, it is expected to bring greater significance to the content worked, thus projecting better results in the same, as well as the possibility of introducing technology and notions of programming in the students' curriculum and in the practice of high school teachersO presente trabalho tem como objetivo central sugerir uma abordagem aplicada, em gráficos computadorizados bidimensionais, sobre o conteúdo de operações com matrizes, para tanto utiliza-se o software livre Octave como ferramenta no processo de ensino aprendizagem desse tópico, que apesar de relativamente simples, carece de uma abordagem mais significativa no Ensino Médio. O trabalho procura mostrar como o Octave pode proporcionar um melhor entendimento das operações com matrizes através de interpretações geométricas no plano, isto é, como as operações entre matrizes podem controlar o comportamento geométrico de polígonos e como isso é utilizado na computação gráfica. Dessa forma, espera-se trazer uma maior significância para o conteúdo trabalhado, projetando-se assim melhores resultados no mesmo, bem como a possibilidade de introduzir a tecnologia e noções de programação no currículo dos estudantes e na prática dos docentes do Ensino MédioCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESUniversidade Federal Rural do Semi-ÁridoBrasilCentro de Ciências Exatas e Naturais - CCENUFERSAPrograma de Pós-Graduação em MatemáticaMartinez, Maurício Zuluaga22687577812http://lattes.cnpq.br/0141774583537876Garcia, Antonio Ronaldo Gomes27476273818http://lattes.cnpq.br/1291080711578781Dantas, Aleksandre Saraiva76148483491http://lattes.cnpq.br/0778696097133451Silva Neto, João Rodrigues da2020-08-31T00:03:19Z2019-08-302020-08-31T00:03:19Z2019-04-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfCitação com autor incluído no texto: Silva Neto (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA NETO, 2019)https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5335porSILVA NETO, João Rodrigues da. A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio. 2019. 77 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2019.CC-BY-SAinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU)instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)instacron:UFERSA2024-02-29T23:58:38Zoai:repositorio.ufersa.edu.br:prefix/5335Repositório Institucionalhttps://repositorio.ufersa.edu.br/PUBhttps://repositorio.ufersa.edu.br/server/oai/requestrepositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.bropendoar:2024-02-29T23:58:38Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio |
title |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio |
spellingShingle |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio Silva Neto, João Rodrigues da Matrizes Octave Software livre Ensino médio Matrices Octave Free software High school CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio |
title_full |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio |
title_fullStr |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio |
title_full_unstemmed |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio |
title_sort |
A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio |
author |
Silva Neto, João Rodrigues da |
author_facet |
Silva Neto, João Rodrigues da |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Martinez, Maurício Zuluaga 22687577812 http://lattes.cnpq.br/0141774583537876 Garcia, Antonio Ronaldo Gomes 27476273818 http://lattes.cnpq.br/1291080711578781 Dantas, Aleksandre Saraiva 76148483491 http://lattes.cnpq.br/0778696097133451 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva Neto, João Rodrigues da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matrizes Octave Software livre Ensino médio Matrices Octave Free software High school CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
topic |
Matrizes Octave Software livre Ensino médio Matrices Octave Free software High school CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The present work has as main objective to suggest an applied approach in two-dimensional computer graphics on the content of operations with matrices. For this purpose, the free software Octave is used as a tool in the learning process of this topic. Although relatively simple, it needs a more meaningful approach in high school. The work seeks to show how Octave can provide a better understanding of matrix operations through geometric interpretations in the plane, that is, how operations between matrices can control the geometric behavior of polygons and how it is used in computer graphics. In this way, it is expected to bring greater significance to the content worked, thus projecting better results in the same, as well as the possibility of introducing technology and notions of programming in the students' curriculum and in the practice of high school teachers |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-30 2019-04-10 2020-08-31T00:03:19Z 2020-08-31T00:03:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Silva Neto (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA NETO, 2019) https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5335 |
identifier_str_mv |
Citação com autor incluído no texto: Silva Neto (2019) Citação com autor não incluído no texto: (SILVA NETO, 2019) |
url |
https://repositorio.ufersa.edu.br/handle/prefix/5335 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
SILVA NETO, João Rodrigues da. A utilização do software octave na interpretação geométrica das operações com matrizes no ensino médio. 2019. 77 f. Dissertação (Mestrado em Matemática - Profmat), Universidade Federal Rural do Semi-Árido, Mossoró, 2019. |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
CC-BY-SA info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
CC-BY-SA |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido Brasil Centro de Ciências Exatas e Naturais - CCEN UFERSA Programa de Pós-Graduação em Matemática |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) instname:Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) instacron:UFERSA |
instname_str |
Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
instacron_str |
UFERSA |
institution |
UFERSA |
reponame_str |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
collection |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Digital da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (RDU) - Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufersa.edu.br || admrepositorio@ufersa.edu.br |
_version_ |
1809747452632236032 |