Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Liduina de Oliveira e
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Fernandes, Rafaela Bezerra, Moreira, Tales Willyan Fornazier
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Argumentum (Vitória)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487
Resumo: This article deals with the postgraduate training process in Social Work in Brazil in the context of Emergency Remote Teaching (ERT), in the face of the covid-19 pandemic, whose scenario was a catalyst for the counter-reforms of education in the country that, under the aegis of the neoliberalism, finds in the Bolsonaro government the stage that sharpens and exposes the lack of commitment to public education. The reflections presented here, based on bibliographic research and data analysis, are derived from the information obtained through the mappings (2021 and 2022) of the impacts of the ERT in the area of ​​Social Work, carried out by the Association for Teaching and Brazilian Research in Social Work (Brazilian Association for Teaching and Research in Social Work ‎ —ABEPSS). The data make evident the challenges experienced in this context of exceptionality in the face of adherence to the ERT and point out the elements that need to be faced in the present time so that the damages of this teaching method do not remain as a deleterious legacy in the critical training process of the profession.
id UFES-5_bd019aac66dce33a49446230d9647c30
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/39487
network_acronym_str UFES-5
network_name_str Argumentum (Vitória)
repository_id_str
spelling Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto EmergencialPostgraduate training in Social Work in the pandemic context: challenges of Emergency Remote TeachingThis article deals with the postgraduate training process in Social Work in Brazil in the context of Emergency Remote Teaching (ERT), in the face of the covid-19 pandemic, whose scenario was a catalyst for the counter-reforms of education in the country that, under the aegis of the neoliberalism, finds in the Bolsonaro government the stage that sharpens and exposes the lack of commitment to public education. The reflections presented here, based on bibliographic research and data analysis, are derived from the information obtained through the mappings (2021 and 2022) of the impacts of the ERT in the area of ​​Social Work, carried out by the Association for Teaching and Brazilian Research in Social Work (Brazilian Association for Teaching and Research in Social Work ‎ —ABEPSS). The data make evident the challenges experienced in this context of exceptionality in the face of adherence to the ERT and point out the elements that need to be faced in the present time so that the damages of this teaching method do not remain as a deleterious legacy in the critical training process of the profession.Este artigo trata do processo de formação pós-graduada em Serviço Social no Brasil em contexto do Ensino Remoto Emergencial (ERE), face à pandemia da covid-19, cujo cenário foi um catalisador das contrarreformas da educação no país que, sob a égide do neoliberalismo, encontra no governo Bolsonaro o palco que agudiza e escancara o descompromisso com o ensino público. As reflexões aqui apresentadas, a partir de pesquisa bibliográfica e análise de dados, são oriundas das informações obtidas através dos mapeamentos (2021 e 2022) dos impactos do ERE na área de Serviço Social, realizados pela Associação Brasileira de Ensino e Pesquisa em Serviço Social (ABEPSS). Os dados evidenciam os desafios vivenciados nesse contexto de excepcionalidade frente a adesão do ERE e apontam os elementos que demandam enfrentamento no tempo presente para que os prejuízos dessa modalidade de ensino não permaneçam como herança deletéria no processo formativo crítico da profissão.Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES2023-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmltext/xmlapplication/pdftext/htmltext/xmlhttps://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/3948710.47456/argumentum.v15i2.39487Argumentum; v. 15 n. 2 (2023): A pós-graduação brasileira e a internacionalização do ensino superior; 41-58Argumentum; Vol. 15 No. 2 (2023): A pós-graduação brasileira e a internacionalização do ensino superior; 41-582176-957510.47456/argumentum.v15i2reponame:Argumentum (Vitória)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporenghttps://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28132https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28133https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28134https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28137https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28138https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28139Copyright (c) 2023 Argumentuminfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Liduina de Oliveira e Fernandes, Rafaela BezerraMoreira, Tales Willyan Fornazier2023-08-30T02:04:20Zoai:periodicos.ufes.br:article/39487Revistahttp://periodicos.ufes.br/argumentumPUBhttps://periodicos.ufes.br/argumentum/oairevistaargumentum@ufes.br2176-95752176-9575opendoar:2023-08-30T02:04:20Argumentum (Vitória) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial
Postgraduate training in Social Work in the pandemic context: challenges of Emergency Remote Teaching
title Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial
spellingShingle Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial
Silva, Maria Liduina de Oliveira e
title_short Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial
title_full Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial
title_fullStr Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial
title_full_unstemmed Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial
title_sort Formação pós-graduada em Serviço Social no contexto pandêmico: desafios do Ensino Remoto Emergencial
author Silva, Maria Liduina de Oliveira e
author_facet Silva, Maria Liduina de Oliveira e
Fernandes, Rafaela Bezerra
Moreira, Tales Willyan Fornazier
author_role author
author2 Fernandes, Rafaela Bezerra
Moreira, Tales Willyan Fornazier
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Liduina de Oliveira e
Fernandes, Rafaela Bezerra
Moreira, Tales Willyan Fornazier
description This article deals with the postgraduate training process in Social Work in Brazil in the context of Emergency Remote Teaching (ERT), in the face of the covid-19 pandemic, whose scenario was a catalyst for the counter-reforms of education in the country that, under the aegis of the neoliberalism, finds in the Bolsonaro government the stage that sharpens and exposes the lack of commitment to public education. The reflections presented here, based on bibliographic research and data analysis, are derived from the information obtained through the mappings (2021 and 2022) of the impacts of the ERT in the area of ​​Social Work, carried out by the Association for Teaching and Brazilian Research in Social Work (Brazilian Association for Teaching and Research in Social Work ‎ —ABEPSS). The data make evident the challenges experienced in this context of exceptionality in the face of adherence to the ERT and point out the elements that need to be faced in the present time so that the damages of this teaching method do not remain as a deleterious legacy in the critical training process of the profession.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487
10.47456/argumentum.v15i2.39487
url https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487
identifier_str_mv 10.47456/argumentum.v15i2.39487
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28132
https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28133
https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28134
https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28137
https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28138
https://periodicos.ufes.br/argumentum/article/view/39487/28139
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Argumentum
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Argumentum
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
application/pdf
text/html
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Política Social da UFES
dc.source.none.fl_str_mv Argumentum; v. 15 n. 2 (2023): A pós-graduação brasileira e a internacionalização do ensino superior; 41-58
Argumentum; Vol. 15 No. 2 (2023): A pós-graduação brasileira e a internacionalização do ensino superior; 41-58
2176-9575
10.47456/argumentum.v15i2
reponame:Argumentum (Vitória)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Argumentum (Vitória)
collection Argumentum (Vitória)
repository.name.fl_str_mv Argumentum (Vitória) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv revistaargumentum@ufes.br
_version_ 1799319762486951936