ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ávila dos Anjos Luna, Ewerton
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferreira Gomes, Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151
Resumo: Regarding the need for researches about orality teaching (SILVA; LUNA, 2014), this study aims to analyze proposals from oral texts found in Portuguese textbooks. By doing so, it was used as corpus a didactic collection of Elementary School approved by PNLD 2017. In order to base the study, theoretical contributions of Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly and Haller (2004) were quoted, among others. The methodology is both quantitative and qualitative, once the number of activities distributed in four categories along with their detailed analysis related to the contribution for a competent language user were matched. The results point out that the collection destines a noticeably small place to orality; whereas there are activities with some gaps, others also satisfactory ones.
id UFES-6_b00aed03996ae57bd81fae8ee4964094
oai_identifier_str oai:periodicos.ufes.br:article/31151
network_acronym_str UFES-6
network_name_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository_id_str
spelling ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKSORALIDADE E ENSINO: UMA ANÁLISE DAS ATIVIDADES NOS LIVROS DIDÁTICOS DE PORTUGUÊSEnsino de Língua PortuguesaOralidadeLivro DidáticoPortuguese teachingOralityTextbookRegarding the need for researches about orality teaching (SILVA; LUNA, 2014), this study aims to analyze proposals from oral texts found in Portuguese textbooks. By doing so, it was used as corpus a didactic collection of Elementary School approved by PNLD 2017. In order to base the study, theoretical contributions of Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly and Haller (2004) were quoted, among others. The methodology is both quantitative and qualitative, once the number of activities distributed in four categories along with their detailed analysis related to the contribution for a competent language user were matched. The results point out that the collection destines a noticeably small place to orality; whereas there are activities with some gaps, others also satisfactory ones.Considerando a necessidade de pesquisas sobre ensino da oralidade (SILVA; LUNA, 2014), este estudo tem como objetivo analisar as propostas de trabalho a partir dos textos orais presentes nos livros didáticos de língua portuguesa. Para isso, utilizamos como corpus uma das coleções didáticas do Ensino Fundamental aprovada pelo PNLD 2017. A fim de embasar o estudo, foram consideradas contribuições teóricas de Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly e Haller (2004), dentre outros. A metodologia é de caráter quanti-qualitativo, uma vez que à análise detalhada das atividades quanto a suas contribuições para a formação do usuário competente de língua foi associado o número dessas propostas distribuídas em quatro categorias de análise. Os resultados apontaram que a coleção destina um espaço bastante reduzido à oralidade; entretanto, ao passo que algumas atividades apresentam lacunas, outras são satisfatórias.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3115110.47456/cl.v14i29.31151Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 507-523Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 507-5231982-291X2317-347510.47456/cl.v14i29reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151/22547Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessÁvila dos Anjos Luna, EwertonFerreira Gomes, Raquel2020-12-30T15:38:27Zoai:periodicos.ufes.br:article/31151Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-12-30T15:38:27Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
ORALIDADE E ENSINO: UMA ANÁLISE DAS ATIVIDADES NOS LIVROS DIDÁTICOS DE PORTUGUÊS
title ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
spellingShingle ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
Ávila dos Anjos Luna, Ewerton
Ensino de Língua Portuguesa
Oralidade
Livro Didático
Portuguese teaching
Orality
Textbook
title_short ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
title_full ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
title_fullStr ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
title_full_unstemmed ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
title_sort ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
author Ávila dos Anjos Luna, Ewerton
author_facet Ávila dos Anjos Luna, Ewerton
Ferreira Gomes, Raquel
author_role author
author2 Ferreira Gomes, Raquel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ávila dos Anjos Luna, Ewerton
Ferreira Gomes, Raquel
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Língua Portuguesa
Oralidade
Livro Didático
Portuguese teaching
Orality
Textbook
topic Ensino de Língua Portuguesa
Oralidade
Livro Didático
Portuguese teaching
Orality
Textbook
description Regarding the need for researches about orality teaching (SILVA; LUNA, 2014), this study aims to analyze proposals from oral texts found in Portuguese textbooks. By doing so, it was used as corpus a didactic collection of Elementary School approved by PNLD 2017. In order to base the study, theoretical contributions of Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly and Haller (2004) were quoted, among others. The methodology is both quantitative and qualitative, once the number of activities distributed in four categories along with their detailed analysis related to the contribution for a competent language user were matched. The results point out that the collection destines a noticeably small place to orality; whereas there are activities with some gaps, others also satisfactory ones.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151
10.47456/cl.v14i29.31151
url https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151
identifier_str_mv 10.47456/cl.v14i29.31151
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151/22547
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo
dc.source.none.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 507-523
Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 507-523
1982-291X
2317-3475
10.47456/cl.v14i29
reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
collection Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv ||meirelesalex@gmail.com
_version_ 1799699011034152960