ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151 |
Resumo: | Regarding the need for researches about orality teaching (SILVA; LUNA, 2014), this study aims to analyze proposals from oral texts found in Portuguese textbooks. By doing so, it was used as corpus a didactic collection of Elementary School approved by PNLD 2017. In order to base the study, theoretical contributions of Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly and Haller (2004) were quoted, among others. The methodology is both quantitative and qualitative, once the number of activities distributed in four categories along with their detailed analysis related to the contribution for a competent language user were matched. The results point out that the collection destines a noticeably small place to orality; whereas there are activities with some gaps, others also satisfactory ones. |
id |
UFES-6_b00aed03996ae57bd81fae8ee4964094 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufes.br:article/31151 |
network_acronym_str |
UFES-6 |
network_name_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKSORALIDADE E ENSINO: UMA ANÁLISE DAS ATIVIDADES NOS LIVROS DIDÁTICOS DE PORTUGUÊSEnsino de Língua PortuguesaOralidadeLivro DidáticoPortuguese teachingOralityTextbookRegarding the need for researches about orality teaching (SILVA; LUNA, 2014), this study aims to analyze proposals from oral texts found in Portuguese textbooks. By doing so, it was used as corpus a didactic collection of Elementary School approved by PNLD 2017. In order to base the study, theoretical contributions of Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly and Haller (2004) were quoted, among others. The methodology is both quantitative and qualitative, once the number of activities distributed in four categories along with their detailed analysis related to the contribution for a competent language user were matched. The results point out that the collection destines a noticeably small place to orality; whereas there are activities with some gaps, others also satisfactory ones.Considerando a necessidade de pesquisas sobre ensino da oralidade (SILVA; LUNA, 2014), este estudo tem como objetivo analisar as propostas de trabalho a partir dos textos orais presentes nos livros didáticos de língua portuguesa. Para isso, utilizamos como corpus uma das coleções didáticas do Ensino Fundamental aprovada pelo PNLD 2017. A fim de embasar o estudo, foram consideradas contribuições teóricas de Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly e Haller (2004), dentre outros. A metodologia é de caráter quanti-qualitativo, uma vez que à análise detalhada das atividades quanto a suas contribuições para a formação do usuário competente de língua foi associado o número dessas propostas distribuídas em quatro categorias de análise. Os resultados apontaram que a coleção destina um espaço bastante reduzido à oralidade; entretanto, ao passo que algumas atividades apresentam lacunas, outras são satisfatórias.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3115110.47456/cl.v14i29.31151Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 507-523Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 507-5231982-291X2317-347510.47456/cl.v14i29reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151/22547Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessÁvila dos Anjos Luna, EwertonFerreira Gomes, Raquel2020-12-30T15:38:27Zoai:periodicos.ufes.br:article/31151Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2020-12-30T15:38:27Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS ORALIDADE E ENSINO: UMA ANÁLISE DAS ATIVIDADES NOS LIVROS DIDÁTICOS DE PORTUGUÊS |
title |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS |
spellingShingle |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS Ávila dos Anjos Luna, Ewerton Ensino de Língua Portuguesa Oralidade Livro Didático Portuguese teaching Orality Textbook |
title_short |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS |
title_full |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS |
title_fullStr |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS |
title_full_unstemmed |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS |
title_sort |
ORALITY AND TEACHING: AN ANALYSIS OF PORTUGUESE TEXTBOOKS |
author |
Ávila dos Anjos Luna, Ewerton |
author_facet |
Ávila dos Anjos Luna, Ewerton Ferreira Gomes, Raquel |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira Gomes, Raquel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ávila dos Anjos Luna, Ewerton Ferreira Gomes, Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Língua Portuguesa Oralidade Livro Didático Portuguese teaching Orality Textbook |
topic |
Ensino de Língua Portuguesa Oralidade Livro Didático Portuguese teaching Orality Textbook |
description |
Regarding the need for researches about orality teaching (SILVA; LUNA, 2014), this study aims to analyze proposals from oral texts found in Portuguese textbooks. By doing so, it was used as corpus a didactic collection of Elementary School approved by PNLD 2017. In order to base the study, theoretical contributions of Marcuschi (2001a; 2001b), Dolz, Schneuwly and Haller (2004) were quoted, among others. The methodology is both quantitative and qualitative, once the number of activities distributed in four categories along with their detailed analysis related to the contribution for a competent language user were matched. The results point out that the collection destines a noticeably small place to orality; whereas there are activities with some gaps, others also satisfactory ones. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151 10.47456/cl.v14i29.31151 |
url |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151 |
identifier_str_mv |
10.47456/cl.v14i29.31151 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/31151/22547 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 14 n. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 507-523 Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 14 No. 29 (2020): Revista (Con)Textos Linguísticos; 507-523 1982-291X 2317-3475 10.47456/cl.v14i29 reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
collection |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
||meirelesalex@gmail.com |
_version_ |
1799699011034152960 |