Ethnographic inspiration and the role of multimodality in the analysis of an institutional talk-in-interaction sequence

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Perobelli, Roberto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos Lemos, Luana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/39310
Resumo: A talk-in-interaction sequence of a teacher talking to a student’s mother in a public school is important to notice how some aspects of social interaction that go beyond formulaic expressions (e.g., “she will be fine”) gain contours of real and legitimate concern within other embodied actions simultaneously implemented at talk. The resources used in this analysis help to compose the participant observation framework that caracterize the investigated field. Since Conversation Analysis can help to understand human actions in a social situation, especially if the mobilization of resources of different semiotic natures is considered, this article concludes that the technological and economic advances that allowed cameras and microphones become increasingly portable and accessible, new possibilities for ethnographic investigation are consolidated with the use of these devices. In addition, a new perspective of work that overcomes the linearity of time is discussed.
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spelling Ethnographic inspiration and the role of multimodality in the analysis of an institutional talk-in-interaction sequenceA inspiração etnográfica e o papel da multimodalidade na análise de uma sequência de fala-em-interação institucionalMultimodalityTemporalityEthnographyInstitutional talk-in-interactionConversation AnalysisMultimodalidadeTemporalidadeEtnografiaFala-em-interação institucionalAnálise da ConversaA talk-in-interaction sequence of a teacher talking to a student’s mother in a public school is important to notice how some aspects of social interaction that go beyond formulaic expressions (e.g., “she will be fine”) gain contours of real and legitimate concern within other embodied actions simultaneously implemented at talk. The resources used in this analysis help to compose the participant observation framework that caracterize the investigated field. Since Conversation Analysis can help to understand human actions in a social situation, especially if the mobilization of resources of different semiotic natures is considered, this article concludes that the technological and economic advances that allowed cameras and microphones become increasingly portable and accessible, new possibilities for ethnographic investigation are consolidated with the use of these devices. In addition, a new perspective of work that overcomes the linearity of time is discussed.A partir de uma sequência de fala-em-interação de um professor conversando com a mãe de uma estudante em um atendimento numa escola pública, é possível notar como alguns aspectos da interação social que estão além das expressões formulaicas (e.g. “ela vai sair dessa”) ganham contornos de preocupação real e legítima a partir de outras ações corporificadas simultaneamente implementadas no momento da fala. Essa constatação analítica se torna possível em razão dos recursos que se utilizam, uma vez que ajudam a compor o quadro de observação participante do campo investigado, tal como é esperado de pesquisadores que fazem um trabalho etnográfico. Com o objetivo de mostrar como a Análise da Conversa pode ajudar a compreender as ações humanas em uma situação social, sobretudo se for levada em consideração a mobilização de recursos de naturezas semióticas distintas, este artigo conclui que os avanços tecnológicos e econômicos que permitiram às câmeras e aos microfones se tornarem cada vez mais portáteis e acessíveis, novas possibilidades de investigação etnográfica se consolidam com o uso desses aparelhos. Além disso, discute-se uma nova perspectiva de trabalho que suplanta a linearidade do tempo.Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo2022-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/3931010.47456/cl.v16i35.39310Revista (Con)Textos Linguísticos; v. 16 n. 35 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Estudos da linguagem e etnografias: caminhos percorridos, subversões e possibilidades; 234-252Revista (Con)Textos Linguísticos; Vol. 16 No. 35 (2022): Revista (Con)Textos Linguísticos - Estudos da linguagem e etnografias: caminhos percorridos, subversões e possibilidades; 234-2521982-291X2317-347510.47456/cl.v16i35reponame:Revista (Con)Textos Linguísticos (Online)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESporhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/article/view/39310/26356Copyright (c) 2022 Revista (Con)Textos Linguísticoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPerobelli, RobertoSantos Lemos, Luana2022-12-29T08:54:21Zoai:periodicos.ufes.br:article/39310Revistahttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/PUBhttps://periodicos.ufes.br/contextoslinguisticos/oai||meirelesalex@gmail.com2317-34751982-291Xopendoar:2022-12-29T08:54:21Revista (Con)Textos Linguísticos (Online) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
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A inspiração etnográfica e o papel da multimodalidade na análise de uma sequência de fala-em-interação institucional
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