Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Molaynni Cerillo
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/13034
Resumo: This research seeks to reflect on the educational process and t consider possibilities of new practices for education in prisons focused at the resocialization of persons deprived of liberty, with the contribution of the subjects directly involved in the schooling process: managers, teachers and prisoners. To know these "looks", as a research tool, the semi-structured interview and focus group were used. Qualitative research was exploratory. In addition to the documentary analysis of the normative bases that deal with prison education, a field research was analyzed in the Xuri Penitentiary Complex (Complexo Penitenciário do Xuri), in Vila Velha-ES, which is the locus of the investigation. Education has a fundamental role in the process of individual’s resocialization, but education, to be efficient in its resocializing intent, it must be differentiated, especially in prisons. Prison education should be based on an intercultural pedagogy that enables the prisoner to (re) build and recognize himself as a subject of rights and practical education that enables the prisoner to duties before society; must be a be inserted in the labor market and thus have an alternative beyond crime, breaking the stigma that the prison is a school of crime. This research aims to understand how education should be offered in the prison area in order to enhance the resocialization of the individual.
id UFES_46ef8930e225874b68d1444f4a18262a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/13034
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Costa, Eliane Goncalves dahttps://orcid.org/0000-0002-8820-1063http://lattes.cnpq.br/8903022966748790Santos, Molaynni Cerillohttps://orcid.org/0000-0001-9765-0509http://lattes.cnpq.br/1109328738037349Salim, Maria Alayde Alcantarahttps://orcid.org/0000000341429244http://lattes.cnpq.br/7413858625106947Oliveira, Regina Soares dehttps://orcid.org/http://lattes.cnpq.br/19679434784256742024-05-29T22:10:23Z2024-05-29T22:10:23Z2019-05-31This research seeks to reflect on the educational process and t consider possibilities of new practices for education in prisons focused at the resocialization of persons deprived of liberty, with the contribution of the subjects directly involved in the schooling process: managers, teachers and prisoners. To know these "looks", as a research tool, the semi-structured interview and focus group were used. Qualitative research was exploratory. In addition to the documentary analysis of the normative bases that deal with prison education, a field research was analyzed in the Xuri Penitentiary Complex (Complexo Penitenciário do Xuri), in Vila Velha-ES, which is the locus of the investigation. Education has a fundamental role in the process of individual’s resocialization, but education, to be efficient in its resocializing intent, it must be differentiated, especially in prisons. Prison education should be based on an intercultural pedagogy that enables the prisoner to (re) build and recognize himself as a subject of rights and practical education that enables the prisoner to duties before society; must be a be inserted in the labor market and thus have an alternative beyond crime, breaking the stigma that the prison is a school of crime. This research aims to understand how education should be offered in the prison area in order to enhance the resocialization of the individual.Esta pesquisa busca refletir sobre o processo educacional e pensar possibilidades de novas práticas para educação nas prisões voltadas para ressocialização das pessoas privadas de liberdade, com a contribuição dos olhares dos sujeitos envolvidos diretamente no processo de escolarização: gestores, professores e presos. Para conhecer esses “olhares” foi utilizada como ferramenta de pesquisa a entrevista semiestruturada e grupo focal. A pesquisa qualitativa foi exploratória. Além da análise documental das bases normativas que tratam da educação nas prisões, foi realizada uma pesquisa de campo no Complexo Penitenciário do Xuri, em Vila Velha-ES, sendo este o locus da investigação. A educação tem um papel fundamental no processo de ressocialização do indivíduo, mas para que ela seja eficiente no seu intento ressocializador ela precisa ser diferenciada, sobretudo nas prisões. A educação prisional deve estar pautada numa pedagogia intercultural, que possibilite ao preso se (re)construir e se reconhecer como sujeito de direitos e deveres perante a sociedade; deve ser uma educação prática que possibilite ao preso ser inserido no mercado de trabalho e, assim, ter alternativa além do crime, quebrando o estigma de que o presídio é escola de criminalidade. A pesquisa visa compreender como deve ser a educação oferecida no âmbito prisional de modo a potencializar a ressocialização do indivíduo.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/13034porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Ensino na Educação BásicaPrograma de Pós-Graduação em Ensino na Educação BásicaUFESBRCentro Universitário Norte do Espírito Santosubject.br-rjbnEnsinoEducação prisionalDireito à educaçãoRessocializaçãoEducação de adultos presosPrison educationPrison educationResocializationAdult education in prisonEducar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocializaçãotitle.alternativeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINAL116- Molaynni Cerillo Vulpi.pdfapplication/pdf6383672http://repositorio.ufes.br/bitstreams/18dd7cf4-1004-4558-897d-6c5c49ab453c/download7cbd1473be1a4fa74e14d6262a69e4e2MD5110/130342024-09-04 12:38:24.821oai:repositorio.ufes.br:10/13034http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:54:47.559018Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização
dc.title.alternative.none.fl_str_mv title.alternative
title Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização
spellingShingle Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização
Santos, Molaynni Cerillo
Ensino
Educação prisional
Direito à educação
Ressocialização
Educação de adultos presos
Prison education
Prison education
Resocialization
Adult education in prison
subject.br-rjbn
title_short Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização
title_full Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização
title_fullStr Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização
title_full_unstemmed Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização
title_sort Educar para além das celas de aula: educação prisional como ferramenta de ressocialização
author Santos, Molaynni Cerillo
author_facet Santos, Molaynni Cerillo
author_role author
dc.contributor.authorID.none.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0001-9765-0509
dc.contributor.authorLattes.none.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1109328738037349
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Costa, Eliane Goncalves da
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv https://orcid.org/0000-0002-8820-1063
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8903022966748790
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Molaynni Cerillo
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Salim, Maria Alayde Alcantara
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv https://orcid.org/0000000341429244
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7413858625106947
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Oliveira, Regina Soares de
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv https://orcid.org/
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1967943478425674
contributor_str_mv Costa, Eliane Goncalves da
Salim, Maria Alayde Alcantara
Oliveira, Regina Soares de
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Ensino
topic Ensino
Educação prisional
Direito à educação
Ressocialização
Educação de adultos presos
Prison education
Prison education
Resocialization
Adult education in prison
subject.br-rjbn
dc.subject.por.fl_str_mv Educação prisional
Direito à educação
Ressocialização
Educação de adultos presos
Prison education
Prison education
Resocialization
Adult education in prison
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv subject.br-rjbn
description This research seeks to reflect on the educational process and t consider possibilities of new practices for education in prisons focused at the resocialization of persons deprived of liberty, with the contribution of the subjects directly involved in the schooling process: managers, teachers and prisoners. To know these "looks", as a research tool, the semi-structured interview and focus group were used. Qualitative research was exploratory. In addition to the documentary analysis of the normative bases that deal with prison education, a field research was analyzed in the Xuri Penitentiary Complex (Complexo Penitenciário do Xuri), in Vila Velha-ES, which is the locus of the investigation. Education has a fundamental role in the process of individual’s resocialization, but education, to be efficient in its resocializing intent, it must be differentiated, especially in prisons. Prison education should be based on an intercultural pedagogy that enables the prisoner to (re) build and recognize himself as a subject of rights and practical education that enables the prisoner to duties before society; must be a be inserted in the labor market and thus have an alternative beyond crime, breaking the stigma that the prison is a school of crime. This research aims to understand how education should be offered in the prison area in order to enhance the resocialization of the individual.
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-05-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2024-05-29T22:10:23Z
dc.date.available.fl_str_mv 2024-05-29T22:10:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/13034
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/13034
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Ensino na Educação Básica
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino na Educação Básica
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro Universitário Norte do Espírito Santo
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Ensino na Educação Básica
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/18dd7cf4-1004-4558-897d-6c5c49ab453c/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 7cbd1473be1a4fa74e14d6262a69e4e2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022523757953024