Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Hugo Souza Garcia
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/9006
Resumo: This research discusses the possibility to try other forms of formation, particularly on the subject of gender and sexuality, from the intersection with the cinema. Therefore, teacher training at the Center for Studies and Research on Sexualities the Federal University of Espírito Santo with a group of eleven teachers from different schools and had different degree courses was held. Cartography, sought to enhance the creation of a method to be experienced, not applied. The intention was not to put the previous method to the experience; so the teacher-principal-cartographer captured material from any source from an enriched variety of sources. It was used a qualitative methodology involving audio recordings, field diary and letters were used. Among the main results is the affirmation of the need for training spaces that enhance the exchange of shared experience and increase the power to exist. Furthermore, it was observed that there are some conditions that are part of a formation, such as reliability, availability, line, and groupality interest. And together, effects emerge in unpredictability plan and indeterminacy. One of the effects that the formation undertaken allowed to realize was how much the meetings contributed to the emergence of new subjectivities were possible, of new possibilities for action and connection to the world.
id UFES_5fac3d6f09085227aacf82200c1fdbba
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/9006
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Rodrigues, AlexsandroRamos, Hugo Souza GarciaCésar, Janaína MarianoSoares, Maria da Conceição SilvaBarros, Maria Elizabeth Barros de2018-08-01T23:41:13Z2018-08-012018-08-01T23:41:13Z2016-12-16This research discusses the possibility to try other forms of formation, particularly on the subject of gender and sexuality, from the intersection with the cinema. Therefore, teacher training at the Center for Studies and Research on Sexualities the Federal University of Espírito Santo with a group of eleven teachers from different schools and had different degree courses was held. Cartography, sought to enhance the creation of a method to be experienced, not applied. The intention was not to put the previous method to the experience; so the teacher-principal-cartographer captured material from any source from an enriched variety of sources. It was used a qualitative methodology involving audio recordings, field diary and letters were used. Among the main results is the affirmation of the need for training spaces that enhance the exchange of shared experience and increase the power to exist. Furthermore, it was observed that there are some conditions that are part of a formation, such as reliability, availability, line, and groupality interest. And together, effects emerge in unpredictability plan and indeterminacy. One of the effects that the formation undertaken allowed to realize was how much the meetings contributed to the emergence of new subjectivities were possible, of new possibilities for action and connection to the world.Esta pesquisa problematiza a possibilidade de se experimentar outras formas de formação, em especial sobre a temática de gênero e sexualidade, a partir da interseção com o cinema. Para tanto, foi realizada uma formação docente no Núcleo de Estudos e Pesquisas em Sexualidades da Universidade Federal do Espírito Santo com um grupo de onze professores/as de diferentes escolas e que possuíam distintos cursos de licenciaturas. Através da cartografia, buscou-se potencializar a criação de um método para ser experimentado, e não aplicado. A intenção não era colocar o método anterior à experiência; assim, o professor-diretor-cartógrafo capturou matéria de qualquer procedência a partir de uma enriquecida variedade de fontes. Foi utilizada uma metodologia qualitativa, envolvendo gravações em áudio, diário de campo e cartas. Entre os principais resultados obtidos está a afirmação da necessidade de espaços formativos que potencializem a troca de experiência compartilhada e que aumentem a potência de existir. Além disso, foi observado que existem algumas condições que fazem parte de uma formação, como confiança, disponibilidade, sintonia, grupalidade e interesse. E, juntamente, efeitos emergem num plano de imprevisibilidade e indeterminação. Um dos efeitos que a formação realizada permitiu foi perceber o quanto os encontros contribuíram para que fosse possível a emergência de novas subjetividades, de novas possibilidades de ação e conexão com o mundo.TextRAMOS, Hugo Souza Garcia. Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as. 2016. 114 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Institucional) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.http://repositorio.ufes.br/handle/10/9006porUniversidade Federal do Espírito SantoMestrado em Psicologia InstitucionalPrograma de Pós-Graduação em Psicologia InstitucionalUFESBRFormationMoviesSexualityGenderGêneroProfessores - FormaçãoCinema na educaçãoSexoPsicologia159.9Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/asinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_10629_HUGO GARCIA.pdfapplication/pdf3588381http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8e16f34d-3a7b-48d7-a75a-5d74642f0bd6/download6bc25d6e0e6003a476dca9fd4bd1c72cMD5110/90062024-07-02 15:36:37.206oai:repositorio.ufes.br:10/9006http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-07-11T14:34:58.604873Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as
title Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as
spellingShingle Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as
Ramos, Hugo Souza Garcia
Formation
Movies
Sexuality
Gender
Gênero
Psicologia
Professores - Formação
Cinema na educação
Sexo
159.9
title_short Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as
title_full Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as
title_fullStr Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as
title_full_unstemmed Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as
title_sort Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as
author Ramos, Hugo Souza Garcia
author_facet Ramos, Hugo Souza Garcia
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Rodrigues, Alexsandro
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Hugo Souza Garcia
dc.contributor.referee1.fl_str_mv César, Janaína Mariano
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Soares, Maria da Conceição Silva
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Barros, Maria Elizabeth Barros de
contributor_str_mv Rodrigues, Alexsandro
César, Janaína Mariano
Soares, Maria da Conceição Silva
Barros, Maria Elizabeth Barros de
dc.subject.eng.fl_str_mv Formation
Movies
Sexuality
Gender
topic Formation
Movies
Sexuality
Gender
Gênero
Psicologia
Professores - Formação
Cinema na educação
Sexo
159.9
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Psicologia
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Professores - Formação
Cinema na educação
Sexo
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 159.9
description This research discusses the possibility to try other forms of formation, particularly on the subject of gender and sexuality, from the intersection with the cinema. Therefore, teacher training at the Center for Studies and Research on Sexualities the Federal University of Espírito Santo with a group of eleven teachers from different schools and had different degree courses was held. Cartography, sought to enhance the creation of a method to be experienced, not applied. The intention was not to put the previous method to the experience; so the teacher-principal-cartographer captured material from any source from an enriched variety of sources. It was used a qualitative methodology involving audio recordings, field diary and letters were used. Among the main results is the affirmation of the need for training spaces that enhance the exchange of shared experience and increase the power to exist. Furthermore, it was observed that there are some conditions that are part of a formation, such as reliability, availability, line, and groupality interest. And together, effects emerge in unpredictability plan and indeterminacy. One of the effects that the formation undertaken allowed to realize was how much the meetings contributed to the emergence of new subjectivities were possible, of new possibilities for action and connection to the world.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-12-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T23:41:13Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T23:41:13Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv RAMOS, Hugo Souza Garcia. Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as. 2016. 114 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Institucional) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/9006
identifier_str_mv RAMOS, Hugo Souza Garcia. Gênero e sexualidade em cartaz na formação de professores/as. 2016. 114 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia Institucional) - Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2016.
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/9006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Psicologia Institucional
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Psicologia Institucional
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Mestrado em Psicologia Institucional
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/8e16f34d-3a7b-48d7-a75a-5d74642f0bd6/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 6bc25d6e0e6003a476dca9fd4bd1c72c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022614670540800