Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Kaira Walbiane Couto
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
Texto Completo: http://repositorio.ufes.br/handle/10/8526
Resumo: The results of the research analyzed in this report start from a study whose purpose was to understand the concepts of basic literacy and literacy that guide the training of literacy teachers in the framework of the National Pact for Literacy in the Right Age (Pnaic). The research started from the thesis that, although the perspective of literacy adopted in the training postulate the inseparability between basic literacy and literacy, the program points, through its proposals, to the dissociation between these processes, with emphasis on literacy as acquisition of the written code. The Pnaic training books of the area of language, distributed by the Ministry of Education (MEC) in the year 2013, were analyzed. The methodology used was the documentary. For the analysis of the books, the theoretical assumptions of Mikhail Bakhtin and his circle were discussed, as well as the studies that refer to the perspective of historic-cultural research. I concluded that, in spite of the formation postulate the inseparability between the processes of basic literacy and literacy, the guiding texts, the reports of the teachers' experiences, the ways of evaluation point to a dissociation between these processes, emphasizing literacy as acquisition of the written code.
id UFES_6dd17d5a6be4cf11abfda7fe239a3d48
oai_identifier_str oai:repositorio.ufes.br:10/8526
network_acronym_str UFES
network_name_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
repository_id_str 2108
spelling Gontijo, Cláudia Maria MendesCosta, Kaira Walbiane CoutoSchwartz, Cleonara MariaCôco, ValdeteCôco, DilzaBecalli, Fernanda Zanetti2018-08-01T23:31:09Z2018-08-012018-08-01T23:31:09Z2017-04-19The results of the research analyzed in this report start from a study whose purpose was to understand the concepts of basic literacy and literacy that guide the training of literacy teachers in the framework of the National Pact for Literacy in the Right Age (Pnaic). The research started from the thesis that, although the perspective of literacy adopted in the training postulate the inseparability between basic literacy and literacy, the program points, through its proposals, to the dissociation between these processes, with emphasis on literacy as acquisition of the written code. The Pnaic training books of the area of language, distributed by the Ministry of Education (MEC) in the year 2013, were analyzed. The methodology used was the documentary. For the analysis of the books, the theoretical assumptions of Mikhail Bakhtin and his circle were discussed, as well as the studies that refer to the perspective of historic-cultural research. I concluded that, in spite of the formation postulate the inseparability between the processes of basic literacy and literacy, the guiding texts, the reports of the teachers' experiences, the ways of evaluation point to a dissociation between these processes, emphasizing literacy as acquisition of the written code.Os resultados da pesquisa analisados neste relatório partem de um estudo cuja finalidade foi compreender os conceitos de alfabetização e de letramento que balizam a formação de professores alfabetizadores no âmbito do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (Pnaic). A pesquisa partiu da tese de que, apesar de a perspectiva do letramento adotada na formação postular a indissociabilidade entre alfabetização e letramento, o programa aponta, por meio de suas propostas, para a dissociação entre esses processos, com ênfase na alfabetização como aquisição do código escrito. Foram analisados os cadernos de formação do Pnaic da área de linguagem, distribuídos pelo Ministério da Educação (MEC), no ano de 2013. A metodologia utilizada foi a documental. Para a análise dos cadernos, dialogou-se com os pressupostos teóricos de Mikhail Bakhtin e seu círculo, bem como com os estudos que se reportam à perspectiva de pesquisa de base histórico-cultural. Conclui que, a despeito de a formação postular a indissociabilidade entre os processos de alfabetização e letramento, os textos orientadores, os relatos de experiências das professoras, as formas de avaliação apontam uma dissociação entre esses processos, enfatizando a alfabetização como aquisição do código escrito.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/8526porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de EducaçãoBasic literacyConstructivismLiteracyPnaicAlfabetizaçãoLetramentoConstrutivismoConstrutivismo (Educação)Políticas públicas - EducaçãoEducação37Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramentoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALtese_11190_TESE COMPLETA PARA PUBLICAÇÃO .pdfapplication/pdf5557987http://repositorio.ufes.br/bitstreams/4697f620-f64a-453d-a821-12b14b72ef41/downloadd599d9f8372045e3a5607ef28c73aa56MD5110/85262024-07-16 18:54:38.623oai:repositorio.ufes.br:10/8526http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T18:01:57.321922Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false
dc.title.none.fl_str_mv Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento
title Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento
spellingShingle Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento
Costa, Kaira Walbiane Couto
Basic literacy
Constructivism
Literacy
Pnaic
Alfabetização
Letramento
Construtivismo
Educação
Construtivismo (Educação)
Políticas públicas - Educação
37
title_short Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento
title_full Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento
title_fullStr Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento
title_full_unstemmed Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento
title_sort Cadernos de formação do PNAIC em língua portuguesa : concepções de alfabetização e de letramento
author Costa, Kaira Walbiane Couto
author_facet Costa, Kaira Walbiane Couto
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gontijo, Cláudia Maria Mendes
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Kaira Walbiane Couto
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Schwartz, Cleonara Maria
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Côco, Valdete
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Côco, Dilza
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Becalli, Fernanda Zanetti
contributor_str_mv Gontijo, Cláudia Maria Mendes
Schwartz, Cleonara Maria
Côco, Valdete
Côco, Dilza
Becalli, Fernanda Zanetti
dc.subject.eng.fl_str_mv Basic literacy
Constructivism
Literacy
topic Basic literacy
Constructivism
Literacy
Pnaic
Alfabetização
Letramento
Construtivismo
Educação
Construtivismo (Educação)
Políticas públicas - Educação
37
dc.subject.por.fl_str_mv Pnaic
Alfabetização
Letramento
Construtivismo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv Educação
dc.subject.br-rjbn.none.fl_str_mv Construtivismo (Educação)
Políticas públicas - Educação
dc.subject.udc.none.fl_str_mv 37
description The results of the research analyzed in this report start from a study whose purpose was to understand the concepts of basic literacy and literacy that guide the training of literacy teachers in the framework of the National Pact for Literacy in the Right Age (Pnaic). The research started from the thesis that, although the perspective of literacy adopted in the training postulate the inseparability between basic literacy and literacy, the program points, through its proposals, to the dissociation between these processes, with emphasis on literacy as acquisition of the written code. The Pnaic training books of the area of language, distributed by the Ministry of Education (MEC) in the year 2013, were analyzed. The methodology used was the documentary. For the analysis of the books, the theoretical assumptions of Mikhail Bakhtin and his circle were discussed, as well as the studies that refer to the perspective of historic-cultural research. I concluded that, in spite of the formation postulate the inseparability between the processes of basic literacy and literacy, the guiding texts, the reports of the teachers' experiences, the ways of evaluation point to a dissociation between these processes, emphasizing literacy as acquisition of the written code.
publishDate 2017
dc.date.issued.fl_str_mv 2017-04-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2018-08-01T23:31:09Z
dc.date.available.fl_str_mv 2018-08-01
2018-08-01T23:31:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/handle/10/8526
url http://repositorio.ufes.br/handle/10/8526
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv Text
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Educação
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UFES
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo
Doutorado em Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron:UFES
instname_str Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
instacron_str UFES
institution UFES
reponame_str Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
collection Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)
bitstream.url.fl_str_mv http://repositorio.ufes.br/bitstreams/4697f620-f64a-453d-a821-12b14b72ef41/download
bitstream.checksum.fl_str_mv d599d9f8372045e3a5607ef28c73aa56
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813022574404173824