O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/17855 |
Resumo: | We know how important mathematics is in our daily lives. There are several everyday situations in which we need its concepts and applications. In the student’s basic training, mathematical knowledge also becomes fundamental for their academic performance. However, as teachers and professionals in constant contact with elementary school students, we observed some important themes that are difficult for students to understand and also challenging for teachers to teach. One of these major challenges in the classroom is the teaching and learning of fractions in Elementary School, which is the school period in which students must create a stronger foundation on this content. In view of this, this work was developed through a more in-depth study of rational numbers, observing the main difficulties related to teaching and learning fractions and what the BNCC guides us on the subject, seeking an alternative that helps the teacher in the classroom. class to develop this content. Here we propose the use of some games that will support teachers in their work in the classroom. |
id |
UFES_88f2266b8455d0958a87fcf64269978f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufes.br:10/17855 |
network_acronym_str |
UFES |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository_id_str |
2108 |
spelling |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamentalTítulo alternativo do documento e/ou traduzido em outro idiomaMetodologia ativaNúmeros racionaisFraçõesMatemáticaWe know how important mathematics is in our daily lives. There are several everyday situations in which we need its concepts and applications. In the student’s basic training, mathematical knowledge also becomes fundamental for their academic performance. However, as teachers and professionals in constant contact with elementary school students, we observed some important themes that are difficult for students to understand and also challenging for teachers to teach. One of these major challenges in the classroom is the teaching and learning of fractions in Elementary School, which is the school period in which students must create a stronger foundation on this content. In view of this, this work was developed through a more in-depth study of rational numbers, observing the main difficulties related to teaching and learning fractions and what the BNCC guides us on the subject, seeking an alternative that helps the teacher in the classroom. class to develop this content. Here we propose the use of some games that will support teachers in their work in the classroom.Sabemos o quanto a Matemática é importante em nosso dia a dia. São diversas situações do cotidiano em que precisamos de seus conceitos e aplicações. Na formação básica do estudante o conhecimento matemático também se torna fundamental para seu desempenho acadêmico. Porém, como docentes e profissionais em constante contato com alunos do Ensino Fundamental, observamos alguns temas importantes que são de difícil compreensão por parte dos alunos e, também, desafiador para o ensino por parte do professor. Um desses grandes desafios da sala de aula é o ensino e aprendizagem de frações no Ensino Fundamental, que é o período escolar em que os alunos devem criar uma base mais forte sobre este conteúdo. Diante disso, este trabalho se desenvolveu através de um estudo mais aprofundado sobre números racionais, observando as principais dificuldades relacionadas ao ensino e aprendizagem de frações e o que a BNCC nos orienta a respeito do tema, buscando uma alternativa que auxilie o professor em sala de aula a desenvolver este conteúdo. Propomos aqui a utilização de alguns jogos que darão suporte ao professor em seu trabalho em sala de aula.CAPESUniversidade Federal do Espírito SantoBRMestrado Profissional em Matemática em Rede NacionalCentro de Ciências ExatasUFESPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalAraújo, Alancardek Pereirahttps://orcid.org/0000-0001-5183-8805http://lattes.cnpq.br/https://orcid.org/http://lattes.cnpq.br/Rosado Filho, Moacirhttps://orcid.org/0000-0001-7617-3133http://lattes.cnpq.br/Strey, Giselle Ribeiro de Azeredo Silvahttps://orcid.org/http://lattes.cnpq.br/Miguel, Daniele Touza2024-09-25T18:41:59Z2024-09-25T18:41:59Z2024-06-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisTextapplication/pdfhttp://repositorio.ufes.br/handle/10/17855porptinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFES2024-10-09T18:41:17Zoai:repositorio.ufes.br:10/17855Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-09T18:41:17Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental Título alternativo do documento e/ou traduzido em outro idioma |
title |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental |
spellingShingle |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental Miguel, Daniele Touza Metodologia ativa Números racionais Frações Matemática |
title_short |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental |
title_full |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental |
title_fullStr |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental |
title_sort |
O ensino de frações nos anos finais do ensino fundamental |
author |
Miguel, Daniele Touza |
author_facet |
Miguel, Daniele Touza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Araújo, Alancardek Pereira https://orcid.org/0000-0001-5183-8805 http://lattes.cnpq.br/ https://orcid.org/ http://lattes.cnpq.br/ Rosado Filho, Moacir https://orcid.org/0000-0001-7617-3133 http://lattes.cnpq.br/ Strey, Giselle Ribeiro de Azeredo Silva https://orcid.org/ http://lattes.cnpq.br/ |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miguel, Daniele Touza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologia ativa Números racionais Frações Matemática |
topic |
Metodologia ativa Números racionais Frações Matemática |
description |
We know how important mathematics is in our daily lives. There are several everyday situations in which we need its concepts and applications. In the student’s basic training, mathematical knowledge also becomes fundamental for their academic performance. However, as teachers and professionals in constant contact with elementary school students, we observed some important themes that are difficult for students to understand and also challenging for teachers to teach. One of these major challenges in the classroom is the teaching and learning of fractions in Elementary School, which is the school period in which students must create a stronger foundation on this content. In view of this, this work was developed through a more in-depth study of rational numbers, observing the main difficulties related to teaching and learning fractions and what the BNCC guides us on the subject, seeking an alternative that helps the teacher in the classroom. class to develop this content. Here we propose the use of some games that will support teachers in their work in the classroom. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-09-25T18:41:59Z 2024-09-25T18:41:59Z 2024-06-27 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/17855 |
url |
http://repositorio.ufes.br/handle/10/17855 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por pt |
language |
por |
language_invalid_str_mv |
pt |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
Text application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo BR Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Exatas UFES Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo BR Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional Centro de Ciências Exatas UFES Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) instacron:UFES |
instname_str |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
instacron_str |
UFES |
institution |
UFES |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1818368003737124864 |