CURRÍCULO COMO RASURA, PERFORMACE COMO PELE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) |
Texto Completo: | http://repositorio.ufes.br/handle/10/15504 |
Resumo: | This research draws on the notion of performance in the field of education as the invention of a curriculum whose creations give rise to a new skin and its effects are insurrections that undo official versions. It explores creations and movements that erase the curriculum of a public school through performance as a skin. It claims the skin beyond physical the physical one, as an invented skin and as a place of unfolding. Performance is, thus, conceived as what is produced in the strata of skinpassage to intensive states of anonymous forces, existences, as well as a power to be affected. It defends performance as an invention made when its movements challenge the representation imposed to education through strangling policies. It emphasizes the political strength of public schools in the creation of performances that are invented in diverse everyday contexts, and empowers creation as a way to collectively resist. It problematizes the need to highlight insurgences and creative movements in times of toxic policies through the cartography of movements in a public high school in Serra, located in Vitória (ES- Brazil). It evokes the need to create getaways in order to face continuous attacks that have been waged against life. It highlights inventive processes as weapons to disrupt the conservative machine's anti-production process against the game of homogenizations. It grounds on the concepts of Deleuze and Guattari to think of the game of difference as an escape and concludes that performance is an invention that ventilates and produces effects in contact with the forces of the world by creating other possible skins and other temporalities. |
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It claims the skin beyond physical the physical one, as an invented skin and as a place of unfolding. Performance is, thus, conceived as what is produced in the strata of skinpassage to intensive states of anonymous forces, existences, as well as a power to be affected. It defends performance as an invention made when its movements challenge the representation imposed to education through strangling policies. It emphasizes the political strength of public schools in the creation of performances that are invented in diverse everyday contexts, and empowers creation as a way to collectively resist. It problematizes the need to highlight insurgences and creative movements in times of toxic policies through the cartography of movements in a public high school in Serra, located in Vitória (ES- Brazil). It evokes the need to create getaways in order to face continuous attacks that have been waged against life. It highlights inventive processes as weapons to disrupt the conservative machine's anti-production process against the game of homogenizations. It grounds on the concepts of Deleuze and Guattari to think of the game of difference as an escape and concludes that performance is an invention that ventilates and produces effects in contact with the forces of the world by creating other possible skins and other temporalities.Esta tese tem como objetivo pensar a performance no campo da educação como invenção de um currículo cujas criações fazem surgir uma nova pele e se constituem como efeitos das insurreições que desfazem versões oficiais. Explora criações e movimentos que rasuram o currículo de uma escola pública pela performance como pele. Afirma a pele para além da pele física, como pele inventada e lugar de desdobramento, e a performance é vista como o que é produzido nos estratos da pele-passagem para estados intensivos de forças anônimas, forças de existências e de um poder de ser afetado. Defende a performance como invenção que se faz quando seus movimentos desafiam a representação que se impõe à educação por vias políticas estranguladoras. Ressalta a força política da escola pública na criação de performances que se inventam em diversos contextos no cotidiano, potencializando a criação como forma de resistir coletivamente. Problematiza a necessidade de evidenciar nascedouros e movimentos criantes em tempos de políticas tóxicas pela cartografia de movimentos de uma escola pública de ensino médio no município da Serra, situada na Grande Vitória. Evoca a necessidade de se criar saídas diante das incessantes tentativas de retirada do fôlego e guerras que têm sido travadas contra a vida. Destaca processos inventivos como armas para desarranjar o processo de antiprodução da máquina conservadora contra o jogo das homogeneizações. Busca fôlego teórico em conceitos d e Deleuze e Guattari para pensar no jogo da diferença como escape e conclui que a performance se constitui como invenção que ventila e produz efeitos em contato com as forças do mundo ao criar outras peles possíveis e outras temporalidades.Texthttp://repositorio.ufes.br/handle/10/15504porUniversidade Federal do Espírito SantoDoutorado em EducaçãoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFESBRCentro de Educaçãosubject.br-rjbnEducaçãoEducaçãocurrículoperformanceescola públicaCURRÍCULO COMO RASURA, PERFORMACE COMO PELEtitle.alternativeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes)instname:Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)instacron:UFESORIGINALAnaCarolinaJustinianoMelotti-2021-tese.pdfapplication/pdf9280387http://repositorio.ufes.br/bitstreams/a46d1064-4b30-43a8-b58d-83521ee74651/download52f77d3a999f6b8a280377ca31aacfa1MD5110/155042024-08-30 10:05:23.867oai:repositorio.ufes.br:10/15504http://repositorio.ufes.brRepositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufes.br/oai/requestopendoar:21082024-10-15T17:58:59.944406Repositório Institucional da Universidade Federal do Espírito Santo (riUfes) - Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)false |
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